Succes volgens ondernemer Ariënne van der Hilst

Bij ‘Succes 4 You’ vragen wij ondernemers wat ‘succes’ voor het betekent. Deze keer praten wij hierover met business en marketingstrateeg Ariënne van der Hilst.

Wat versta jij onder succes?
Succes in nieuwe delen van mezelf ontdekken, trots zijn op het werk dat ik lever en liefdevol delen van jezelf loslaten die niet meer dienen. Accepteren waar ik nu ben en vol inspiratie toewerken naar waar ik wil zijn. In mijn persoonlijke en zakelijke reis is het leren genieten van wat ik doe heel belangrijk geweest. Het loslaten van de meningen van buitenaf heeft daarin een heel belangrijke rol gespeeld.

Is succes meetbaar?
Succes heeft veel verschillende betekenissen voor verschillende personen. Succes, in mijn ogen, is ook zeker meetbaar en heeft twee kanten. Zakelijk succes is vaak makkelijker meetbaar: meer klanten, meer omzet, het creëren van waarde voor klanten, een prettige werksfeer in een team, goede en prettige communicatie met klanten.

De maatschappij hecht veel waarde aan extern succes, gemeten in vermogen en status. Juist aan interne groei hecht ik ook veel waarde. Interne groei is meetbaar, misschien iets minder tastbaar. Voorbeelden van interne groei zijn: met meer rust wakker worden, je meer gefocust voelen, echt aanwezig zijn voor familie (niet in mijn hoofd zitten), momenten van verbinding creëren, dieper in je hart kunnen voelen. Hoe eenieder deze interne groei ervaart is heel persoonlijk. Voor mij voelt het vaak als meer rust (minder weerstand) en plezier. Deze interne successen vragen om iets meer bewust te zijn van de subtiele veranderingen die juist ook waardevol zijn. Het zijn kleine successen die grote groeisprongen laten zien.

Heeft succes met geld te maken?
Ik denk dat een vorm van succes wel degelijk met geld te maken heeft. Het leven in een wereld die van ons vraagt ook om met geld rekening te houden. Geld biedt een vorm van rust, maar geen uiteindelijk geluk. Sommige mensen bewandelen dit pad van succes eerst via de externe maatschappelijke route en anderen vanuit de interne route. Beide vormen van groei zijn krachtig.

Hoe keek je vroeger aan tegen succes en hoe kijk je er nu tegen aan?
Vroeger werd succes voor mij veel gestuurd door externe validatie, de erkenning van anderen. Hierdoor legde ik veel druk op mezelf en dit zorgde voor een uitputtingsslag op mijn lichaam. Het heeft even geduurd voor ik me bewust werd van welk mechanisch/gevoel hieronder zat. Door dit gevoel toe te laten, dit er te laten zijn, is het makkelijker om beetje bij beetje los te laten. Niet vanuit vechten en weerstand, maar vanuit liefde steeds opnieuw kiezen voor iets nieuws. Hoe meer ik groei, hoe meer dit weerspiegeld wordt in alle situaties die ik meemaak.

Je eigen kracht en intuïtie voelen, daar vanuit handelen en daar vloeit ook extern succes uit voort. De grootste voldoening en plezier, levensgeluk haal ik uit die interne groei.

“Geld biedt een vorm van rust,
maar geen uiteindelijk geluk.”

Wanneer voel jij je of ben jij succesvol?
Ik voel me daarom succesvol als ik vol rust en kracht wakker word. Zelfs op dagen dat ik me minder krachtig voel, is de focus bij mezelf blijven (interne rust opzoeken) en het beste van mezelf geven die dag. Dus door heel dicht bij mezelf blijven ontstaan de mooiste persoonlijke ervaringen en oplossingen voor klanten.

Wat is jouw grootste succes geweest?
Mijn grootste succes zou ik in twee categorieën kunnen verdelen. Zakelijk gezien was dat het laten groeien van de e-maillijst van een ondernemer van 300 naar 40.000+ e-mailadressen met behulp van een strategie. Wat zo fijn was, was het samen uitdenken van het plan en daar dan naartoe werken, en de ondernemers in die reis ondersteunen.

Persoonlijk gezien is mijn grootste succes steeds meer mensen puur kunnen zien voor wie ze zijn, steeds meer oordelen loslaten. Hierdoor kunnen we echt connectie met elkaar maken, zowel zakelijk als privé. We oordelen allemaal als mens, het is een natuurlijke programmering van ons hoofd, maar om dit in te zien en hier niet naar te hoeven handelen, zie ik als een heel krachtige groeistap. Door elkaar te zien voor wie we echt zijn, kunnen we persoonlijk, zakelijk en sociaal een enorme impact maken.



Wie is Arienne?

Ariënne van der Hilst is een business en marketingstrateeg die gedreven ondernemers helpt om hun visie en ideeën te structureren in bedrijfsmodellen, marketingstrategieën en uitvoering. Haar benadering overbrugt meerdere disciplines. Haar passie voor persoonlijke ontwikkeling, groei, welzijn in combinatie met haar opleiding als Industrieel Ontwerper werkt als een katalysator voor snelle toepassing en groei voor haar klanten. De projecten zijn een mix van bedrijfsinnovatie, persoonlijke ontwikkeling en marketing. Het is voor haar belangrijk om de diepste verlangen van de klant naar boven te halen om van daaruit een passend plan te maken.Daarnaast ondersteunt ze mensen met het Isha System, een aanpak voor persoonlijk en professioneel welzijn om ons steeds weer terug te bergen naar ons interne rustpunt. En meer plezier en kracht te ervaren in alle dingen die we doen. 

Connecten met Ariënne?
Website
Linkedin
Instagram


Photocredits: Francesco Cascavilla (omslagafbeelding en tweede foto), Amanda Puga (derde foto)

Deel dit artikel

1 thought on “Succes volgens ondernemer Ariënne van der Hilst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten