Interview met Pratina Kalika van Mayur Consulting

“Weet jij wat ik leuk vind? Om middenin een chaos te stappen en daar orde te brengen. Laat de boel maar ontploffen! Hoe complexer de situatie, hoe blijer ik word!”
Ontmoet Pratina Kalika van Mayur Consulting. Zij is een gedreven ondernemer die organisaties helpt bij het optimaliseren van hun HR beleid. RBM Media ging in gesprek met Pratina om meer te ontdekken over haar achtergrond, haar carrière en uiteraard over Mayur Consulting.



Kun je je voorstellen?
Ik ben Pratina Kalika, 40 jaar, geboren in Rotterdam. Getrouwd en moeder van twee prachtige zonen. Behalve ondernemen heb ik een enorme passie voor alles wat impact heeft op de kwaliteit van je leven. Denk aan mindfulness, wellness, body en soul. Selfcare is bij mij topprioriteit. Als je goed voor jezelf zorgt, kun je meer en beter presteren. Sinds 2017 ben ik eigenaar van Mayur Consulting: een bedrijf dat klanten ontzorgt op het gebied van management development, organisatie veranderingen en personeelsgerelateerde vraagstukken. 

  
Wat is jouw studie- en werkachtergrond?

Wat studie betreft zou je mij een laatbloeier kunnen noemen. Ik vond dansen en bewegen eigenlijk veel leuker dan studieboeken. Toen ik 18 werd realiseerde ik mij dat ik meer mijn best moest gaan doen. Ik besloot toen om naast mijn voltijdbaan een studie op te pakken in de avonduren. Zodoende heb ik eerst het VMBO gedaan, gevolgd door de MAVO en de HAVO. Kort daarna haalde ik mijn HBO in Human Resources opgevolgd door een Master in Bestuurskunde plus een minor in de politicologie.  

Welke banen heb je gehad voordat je met Mayur Consulting begon?
In de wereld van HR ben ik onder aan de laddder begonnen. Ik startte met de operationele klussen en opdrachten: hoe voer je contracten in, hoe zijn ze opgebouwd, hoe werkt een tijdsregistratie systeem? Ik wilde het vak in de volle breedte begrijpen. Jaren later maakte ik de logische opstap naar junior HR adviseur. Omdat ik nieuwsgierig ben aangelegd, ben ik door de jaren heen nooit gestopt met zelfontwikkeling. Denk aan zelfstudie, cursussen en trainingen. Dit ging mooi samen met het opklimmen in rollen binnen het HR vak. Ik heb in verschillende lagen van HR gewerkt dus: operatie, strategie, advies, management en directie. You can’t fool me. 

Daarnaast kom ik uit een ondernemersfamilie waarbij financiële zekerheid, hard werken en een no-nonsense mentaliteit voorop staan. Ik heb een paar jaar een eigen dansschool gehad (naast mijn vaste banen), een catering service in cupcakes en taarten gehad (vegan cakes), freelance tattoo artist geweest en heb ik een succesvolle schoonheidssalon gehad in Kralingen. I can honestly say, I have tried and done more than all.

“Ik kom uit een ondernemersfamilie waarin financiële zekerheid, hard werken en een no-nonsense mentaliteit voorop staan.”

Hoe ben je op je bedrijfsnaam Mayur Consulting gekomen?
Mayur is sanskriet voor pauw. Dansen en bewegen hebben mij altijd gefascineerd. Ik houd van dynamiek. De vrouwelijke pauw laat dit heel mooi zien.  Alhoewel zij aardse kleuren heeft, straalt zij met haar sierlijkheid. Aan de andere kant heb je de mannelijke pauw met zijn adembenemende mooie gekleurde veren. Dat inspireert mij ook. De mannelijke pauw laat zien wat hij heeft en is vastberaden in wat hij doet. De vrouwelijke staat daar juist tegenover. Zij etaleert elegantie en gaat discreet te werk. Wat dat betreft heb ik een beetje het beste van twee werelden. Ik vind de metafoor van de pauw zo mooi, dat ik heb besloten om mijn onderneming daar om heen te bouwen.  

Waarom heb je uiteindelijk voor het ondernemerschap gekozen?
Het werken met verschillende opdrachtgevers geeft mij enorm veel energie. Dit is iets wat ik door de jaren heen heb gemerkt aan mezelf. Wat ik leuk vind? Om middenin een chaos te stappen en daar orde te brengen. Mijn werkwijze is zo kenmerkend dat ik een keer de hashtag “#bettercallpratina” toebedeeld kreeg op een klus en social media.

Ik geloof dat dit genoeg zegt. Als je iemand zoekt die de klus kan klaren, dan ben je bij mij aan het juiste adres, want ik lever! Ik houd ervan om rust te brengen waar dat niet te vinden is en alles in goede banen te leiden. Althans as much as possible. Van de buitenkant zie je vaak meer dan wat de medewerkers aan de binnenkant zien. Je hebt deze helicopterview nodig om de klant beter te bedienen. 

De tweede reden waarom ik voor mezelf ben begonnen heeft te maken met het feit dat ik een moeder van twee kinderen ben. Als moeder wil je er voor je gezin zijn. Dat gaat lastig als je een negen tot vijf baan hebt voor werkgevers die de “classic way of working” willen houden. I want to have the liberty to design my life the way I want. Ik werk om te leven, niet andersom. De balans als moeder, vrouw en entrepreneur is wat mij drijft in wat ik doe en de menselijkheid die ik anderen ook laat zien.

Hoe ben jij in je benadering naar klanten toe?
Ik vind gelijkwaardigheid heel belangrijk. Als ondernemer is het noodzakelijk om je positie te kennen. Ik heb wel eens met iemand aan tafel gezeten die mij vertelde wat ik moest doen. Ik denk dan: “Wacht eens even, jij had mij toch nodig?“ Je bent jong, onervaren en wil jezelf bewijzen. Dus dan zeg je tegen iedereen ja en amen. Door teveel mee te gaan met de opdrachtgever kun jezelf verliezen. Dat heb ik meegemaakt maar hoorde bij mijn leerproces.

Als ik nu aan tafel zit, vertel ik duidelijk wat mijn rol is en vooral wat ik voor je kan doen (en wat ik niet kan doen). Je hebt me ingevlogen om je te komen helpen. Dus dan heb ik je volledige vertrouwen nodig om er een succes van te maken. Ik wil niet arrogant overkomen maar dit is de enige manier om de klant vooruit te helpen. Dat lukt niet als hij liever in zijn eigen vaarwater wil blijven hangen. Ik ben laagdrempelig en sta open voor iedereen. Maar voordat wij aan de slag gaan, gaan wij wel eerst  duidelijk de kaders afspreken. Dit is de basis om een vruchtbare samenwerking te creëren. 

Wie behoren tot je klantenkring?
Bedrijven die vastlopen in hun HR beleid. Alhoewel ik voor alle soorten bedrijven open sta, gaat mijn voorkeur toch uit naar corporates. Uit eigen ervaring weet ik dat overheidsinstanties ontzettend veel lagen kennen, waar je moeilijk door heen komt. Als je een zo breed mogelijk draagvlak wil creëren, is dat geen verkeerde benadering. Alleen ben ik iemand die van korte lijnen houdt. Binnen een commerciële omgeving kan ik beter mijn ruimte pakken. Ik voel me thuis bij een organisatie die duidelijk verwoord wat ze willen bereiken. En als ze daar niet uitkomen, ben ik er om ze te sturen. Vaak weet ik al na de eerste kennismakingsgesprek of ik met een klant wil samenwerken of niet.

Wat maakt je anders dan concurrenten?
Ik geloof niet in concurrentie. Ik vind dit zo een vijandige term; alsof wij lijnrecht tegenover elkaar staan. Iedereen heeft zijn eigen kennis, talent en expertise waarmee hij of zij verschil kan maken. Waarom zou ik dan praten over concurrenten? 

Als jij met een klant zit die ik ook op mijn bucketlist heb staan, voel ik mij niet bedreigd. Integendeel, ik vind het juist cool om anderen vooruit te zien komen.  Waarschijnlijk kun jij de klant beter bedienen dan ik omdat die opdracht misschien helemaal niet bij me past. In de businesswereld gaat het om de gunfactor. Wist je dat ik veel opdrachten heb gekregen doordat ik mensen ooit een gunst heb gedaan of spontaan en gratis heb geholpen? Het gaat organisch. Maar bovenal: je moet elkaar gunnen.


Hoe creëer jij die gunfactor?
Door persoonlijk contact te maken met mensen. Ik ben mezelf en dat draag ik uit waar ik ook kom. Zo neem ik overal mijn Disney beker mee omdat ik vind dat het gewoon moet kunnen.

Bij de onderhandelingen schep ik niet op over mijn cv. Ik wil contact maken met jou. Waar lig jij wakker van? Waar worstel je mee? Op dit niveau wil ik met jou connecten. Ik streef er in elke gesprek naar om de ander het gevoel te geven van: ik hoor je en ik zie je. Het gaat om die oprechte interesse. Mensen stellen zichzelf pas open wanneer je iets persoonlijks in ze los maakt. 

Waar veel ondernemers de plank misslaan is dat ze zo gehaaid zijn om nieuwe opdrachten binnen te halen. Vergeet niet dat ondernemen een people’s business is.  Als je netwerkt, denk dan niet: “Ik moet die deal scoren.” Ga ontspannen het gesprek in. Met een open mind. Wie weet stuurt jouw gesprekspartner je een half jaar later een klant door die jij kan helpen. Puur omdat hij het zo een gezellig gesprek vond. Zo heb ik het grootste deel van mijn opdrachten binnengehaald. Door dicht bij jezelf te blijven, krijg je echt meer voor elkaar. 

Waar liep je tegenaan bij het ondernemen?
Het loskomen van het feit dat je geen (financiële) zekerheid hebt. Je weet niet of je de volgende maand opdrachten binnenkrijgt. Maar met een goed netwerk, heb je wel een streepje voor.  Op mijn site staat: your network is your net worth. Je hebt een groep mensen nodig die jou zichtbaar maken wanneer je het nodig hebt. 

Wat ook prettig is, is het hebben van een buffer. Dan heb je ten minste iets waar je op kan terugvallen wanneer het wat minder gaat. Heel belangrijk; zeker als je een gezin met kinderen hebt. Ik ben gezegend met een supportsysteem thuis. Mijn man heeft een vaste en een stabiele baan. Dat geeft rust en ruimte om de dingen te doen die ik leuk vind. 

Ik geloof niet in concurrentie. Ik vind dit zo een vijandige term; alsof wij lijnrecht tegenover elkaar staan.

Wat zijn je sterke punten?
Mijn verbale communicatie. Ik kan goed overtuigen en anderen meenemen in een verhaal waar ik in geloof. Daarnaast kan ik orde in chaos scheppen. Laat de boel maar ontploffen. Ik vind het een heerlijk om dan binnen te stappen om een verschil te maken. Daarnaast ben ik sterk in planningen en goals settingen. Niet alleen voor mezelf maar ook mijn klanten, mijn familie en vrienden. Ik haal ze even uit die “draaiende wasmachine” en zorg ervoor dat op tafel komt wat belangrijk is en wat focus behoeft.

Wat zou je aan jezelf willen verbeteren?
Ik zou toch wat minder afwachtend willen zijn. Meer durven om de sprong te wagen. Ik sta af en toe te lang stil voordat ik bepaalde beslissingen neem. Wil ik dit, is het verstandig? Het gevaar is dat je dan gaat overdenken. Je blijft te lang in je hoofd hangen waardoor je niet tot actie komt. Ik wil meer in de doe-modus komen. Als ik daarbij een foute keuze maak is dat niet erg. Dat helpt mij om in het vervolg betere keuzes te maken. It is ok to make a mistake, to stand stil land just be in the moment and recharge.

Wat is je lijfspreuk? 
Naast de hashtag #bettercallpratina zou ik zeggen: keep shining! Laat niemand je shine afpakken, want het is van jou. Het maakt niet uit welke rol je hebt en hoe jij je balans moet bewaken (als moeder, echtgenote, ondernemer, anything). Laat de zogenaamde mommy maffia op het schoolplein ook die shine niet doven. Do whatever makes you happy and believe in yourself at all times!

Wat is je beste ondernemingstip?
Stilstaan is geen optie. Wacht niet tot het ideale moment zich aandient. Kom alvast in beweging om je doel te bereiken. Solliciteer naar die droombaan. Bel die klant om een afspraak te plannen.  Je kunt beter iets doen, ook al is het iets kleins, dan helemaal niets. 

Daarnaast: bouw aan ritme, routine en discipline. Ik sta vier keer per week om 6 uur ’s ochtends in een bekende private gym in Rivium Rotterdam. Sommige mensen laten rond die tijd de hond uit of beginnen te mediteren. Ik stap liever in de auto richting de sportschool om te trainen. Ik doe dit voor het vergroten van mijn zelfdiscipline en dit is een onderdeel van mijn selfcare. Dat is de sleutel om een succesvol bedrijf te managen. 

 Wat zijn je toekomstplannen?
Mijn droom is om mensen eerlijke kansen te geven en te ondersteunen in hun carrière. Het lijkt me geweldig om vanuit Mayur Consulting een sterk team van consultants op te leiden. Standvastige jonge vrouwen of mannen die weten wat ze willen met liefde voor hun vak. Daarnaast zou ik wat meer willen doen op het gebied van mindfullness, wellbeing en coaching. Ik heb al wat leuke happenings in 2023 om het waar te maken 

 Heb je nog een laatste shoutout?
Zo dan, even ratelen: don’t worry, be happy, rock on, shine till it hurts their eyes, never forget where you come from, stay humble and love your support system! #bettercallpratina

Connecten met Pratina?
Website
Instagram
Linkedin

Fotografie: Sunny Jagesar


Wil je de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten? En meer klanten aantrekken?

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is SALESFUN-EN-RBMMEDIA-500x225.jpg

ONTMOET SALESFUN & RBM MEDIA VIA DEZE LINK

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten