Interview met Wania Pires van Frootie

Frootie richt zich volledig op vegetarische kindervoeding met behoud van voedingswaarde en bestel- en gebruiksgemak. Naast consumenten behoren inmiddels ook diverse kinderdagverblijven en horecagelegenheden tot hun klantenkring. RBM Media gaat met Wania Pires- een van de oprichters- in gesprek om haar ondernemersverhaal aan te horen.

Kun jij jezelf voorstellen?
“Mijn naam is Wania Pires. 32 jaar en geboren in Rotterdam. Opgegroeid in Noord Brabant met Kaapverdiaanse roots.”

Welke opleidingen heb je gevolgd?
“Na het afronden van het VMBO ben ik de opleiding Detailhandel gaan doen op het MBO. Daarna ben ik Small Business en Retail Management gaan studeren. Na mijn studie heb ik in de horeca gewerkt en vervolgens ben ik aan de slag gegaan als secretaresse en daarna bij een uitzendbureau.”

Wat heeft je aangespoord om voor jezelf te beginnen?
“De droom om ooit iets voor mezelf te beginnen zat er al van kleins af aan. Echter was dit niet iets wat ik van huis uit meekreeg. Er waren geen ondernemende voorbeelden. Ouderwetse woorden als ´als je iets wilt zal je er hard voor moeten werken´ zetten de toon voor een vastomlijnde money mindset.”

Wat wilde je als klein meisje worden?
“Basketballer! Ik had een ongekende grote droom om verder te komen. Namelijk een summercamp in de Verenigde Staten en uiteindelijk spelen in de WNBA. Ik startte op mijn 8e en op mijn 16e stopte ik ermee. De druk van school en weliswaar een andere mindset vanuit huis zorgden ervoor dat ik mijn passie verloor. Ik vind het nog steeds de leukste teamsport die er is!”

Kun je iets meer over je bedrijf vertellen?
“Frootie B.V. heb ik samen met mijn compagnon Elvia Goncalves opgericht in 2020.  Bij Frootie hebben we de ambitie om zoveel mogelijk kinderen in Nederland van écht en lekker eten te voorzien. Hoe wij dit doen? Door ambachtelijke bereiding en onze 100% natuurlijke maaltijden op eigentijdse en voor verschillende culturen aan te bieden. Maaltijden bereid zonder kunstmatige geur-, kleur- of smaakstoffen. Naast een smaaksensatie zorgen we ook voor bewustwording rondom gezond eten en dragen we bij aan een goede gezondheid voor mens én natuur. Een Frootie maaltijd is een maaltijd waar je als ouder achter kunt staan!”

“De droom om ooit iets voor mezelf te beginnen zat er al vanaf kleins af aan. Echter was dit niet iets wat ik van huis uit meekreeg.”

Wat was de reden om met Frootie te beginnen?
“Een gemis aan verse maaltijden voor je kind. Hoe ironisch is het dat je voor volwassenen, dieren en alles daartussen in een verse maaltijd kan voorschotelen en dat maaltijden voor de allerkleinsten, die het het hardst nodig hebben, gepasteuriseerd zijn of niet bevatten wat het moet bevatten. Mijn compagnon Elvia en ik zijn beide trotse moeder van twee prachtige kinderen. We spraken elkaar vaak over wat de kinderen wel en niet mochten eten en vroegen elkaar hierin om advies. Een gesprek met Elvia waarin ze haar frustratie over dit probleem uitte omdat ze niets in de supermarkt kon vinden waar ze wel achter stond, resulteerde in de vraag of ik hier samen met haar verandering in wilde brengen. JA was mijn antwoord. Let´s do this! En zo werd Frootie geboren!”

Wat verkoop je allemaal?
“We verkopen kindermaaltijden die vriesvers worden thuisbezorgd. Klanten kunnen ervoor kiezen een zelf samengestelde maaltijdbox te bestellen en hier ook een maandelijkse abonnement voor af te sluiten of kiezen voor eenmalige maaltijdbox. Daarnaast verkopen we onze maaltijden aan de Horeca en zijn we aanbieder voor diverse kinderdagverblijven en BSO´s. “

Welke mensen vormen je doelgroep?
“Kinderen in de leeftijdcategorie van 4 maanden tot 4 jaar. Door een samenwerkingspartner voor de kinderdagverblijven en BSO´s voorzien we hen van maaltijden tot 13 jaar.”

Men zegt wel eens dat het begin van je onderneming de zwaarste periode is. Hoe heb jij dit ervaren?
“Dat is een understatement. Ik vond het naast het zakelijke aspect vooral de persoonlijke reis ongelofelijk zwaar. Je bent geprogrammeerd en vanuit dat oogpunt ga je het ondernemerschap aan, waardoor ik mezelf al snel tegen kwam. Man, wat had ik veel onzekerheden en gelimiteerde overtuigingen over mezelf en het leven. Daar moest verandering in komen, zo klaar als ik was om mezelf helemaal te veranderen voelde het alsof ik in een heel diep zwart gat viel om mezelf volledig te ontleden om vervolgens mijn waardes te ontdekken, écht te kijken naar wie ik ben en wil zijn en te bepalen wat nodig was om daar te komen. Ik kan je zeggen een intense healing waar blokkades, trauma’s en overtuigingen doorbreken centraal stond. Een reis die de zwaarste en tegelijkertijd de mooiste reis ooit was en nog steeds is. Want groeien stopt niet, er valt altijd iets te leren. Maar ik ben trots op de persoon die ik vandaag de dag ben en werk er elke dag aan om een betere versie van mezelf te worden. Iemand die zich niet laat leiden door een identiteit maar laat leiden door intenties en waardes.”  

Wat is het mooiste project dat je hebt gedaan vanuit je bedrijf?
“Toetreding naar kinderdagverblijven. We hebben natuurlijk de missie om zoveel mogelijk kinderen te voorzien van een gezonde maaltijd. Kinderdagverblijven hebben een belangrijke rol bij het aanbieden van gezonde voeding, de basis wordt tenslotte jong gelegd. Het is dan ook heel fijn dat wij daar aan mogen bijdrage doormiddel van kennis, advies en het serveren van een gezonde maaltijd.”

Hoe reageren je klanten op je bedrijf?
“Goed! Onze klanten willen een maaltijd waar ze achter kunnen staan. Hierbij staat het smaak gemak centraal. En dat bieden wij! Door ons team van specialisten voorzien we onze klanten ook van informatie rondom voeding indien dat gewenst is. Onze klanten staan op de eerste plaats en dat wordt gewaardeerd. “

Waar ben jij in gegroeid sinds je voor jezelf bent begonnen?
“Waar in niet zou je bijna kunnen zeggen. Ik denk dat zaken in perceptie zetten en ondernemen vanuit mijn waardes er met kop en schouders bovenuit steken. “

Wat zijn jouw sterkste kanten?
“Oplossingsgericht werken, zoals we de kids thuis ook leren. Ik kan niet bestaat niet, voor alles wat je écht wilt is een oplossing. Planmatig werken. Wij hebben lang gewerkt om het geraamte van Frootie neer te zetten. De fase waarin we nu zitten vraagt om een strakke en strategische planning en daar krijg ik energie van!”

Wat zou je nog aan jezelf willen verbeteren?
“Ik wil mezelf verbeteren door te blijven leren, te groeien en mezelf telkens te blijven openstellen voor nieuwe wijsheden. “

Waar krijg jij energie van?
“Doelstellingen bepalen en planningen maken om die daadwerkelijk na te streven.”

Een Frootie maaltijd is een maaltijd waar je als ouder achter kunt staan!”

Wie is je grootste rolmodel?
“Specifieke rolmodellen heb ik niet. Ik volg diverse grootheden die zich specialiseren op mindfulness en zelfontwikkeling.” 

Hoe ziet Frootie er over vijf jaar uit?
“Als een bedrijf dat zich nationaal en internationaal heeft gepositioneerd. Onze producten zijn dan overal verkrijgbaar en toegankelijk en betaalbaar voor iedereen.”

Wat is je favoriete quote?
“Je bent niet je gedachten maar de waarnemer ervan. Kies zorgvuldig waar je aandacht aangeeft.”

Heb je nog een laatste shout-out voor de lezers?
“Droom, droom groots en vraag jezelf dan af wie je daarvoor moet worden en wat je daarvoor nodig heb. Go for it! Het gaat met vallen en opstaan. Of je wint of je leert iets. Falen bestaat niet.”


Connecten met Frootie?
website
Linkedin

Deel dit artikel

1 thought on “Interview met Wania Pires van Frootie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten