Kim Dankoor – van crisis naar kans

In deze rubriek praat RBM Media met verschillende personen om te ontdekken hoe zij omgaan met de corona maatregelen. Deze keer praten wij met Kim Dankoor. Kim is media expert en eveneens oprichter van KIM dat staat voor Kritische Inzichten op het gebied van Media. Kim: ” Vanuit mijn platform probeer ik mensen te stimuleren om kritisch te reflecteren over de sociale, culturele en politieke invloed van media. We leven in een hyper-gemedieerde wereld en daarom is het zo belangrijk om mensen bewust te maken van de kracht van mediarepresentaties.”

 Wat wilde je worden toen je jong was?
Op vrij jonge leeftijd wist ik al dat ik ‘iets’ met muziek wilde doen. Toen ik jong was wilde ik producer of presentatrice worden bij MTV; het produceren of presenteren van grote Award shows leek mij zo tof! Op latere leeftijd wilde ik A&R manager worden; artiesten ontdekken en managen was mijn ultieme droom, dacht ik. En een x aantal jaren later, wist ik het! Ik wil wetenschappelijk onderzoeken wat muziek met de maatschappij en individuen doet. Dit is nu een heel belangrijk onderdeel van mijn day-to-day life. Ik ben bezig met mijn proefschrift (Universiteit Utrecht) over rapmuziek en zelfbeeld. 

Wat inspireert jou?
Mensen en hun filosofieën. Voornamelijk integere, moedige, passievolle mensen die ongeacht hun successen, het belangrijk vinden om de wereld een klein beetje beter maken, en te leiden met ‘kindness’. Ik heb elke week wel een andere favoriete (filosofische) quote. Deze week is het een van Maya Angelou: “If you always try to be normal, you will never know how amazing you can be.”

Kun je iets meer vertellen over je bedrijf KIM?
Mijn bedrijf bestaat sinds 2014. Met mijn platform KIM -Kritische Inzichten op het gebied van Media- probeer ik kinderen, jongeren, volwassenen, maar ook mediamakers, te stimuleren om kritisch te reflecteren over de sociale, culturele en politieke invloed van media. We leven in een hyper-gemedieerde wereld en daarom is het zo belangrijk om mensen bewust te maken van de kracht van mediarepresentaties. Weet je bijvoorbeeld hoe stereotypen door kunnen werken op jouw dagelijkse omgang met mensen? Herken je fake news? Ben je op de hoogte van de ernstige gevolgen van exposen en shamen? Maar ook: hoe kan je je als artiest het beste presenteren op verschillende platforms, van Nieuwsuur tot Spuiten en Slikken?

Wat is het meest bijzondere KIM project geweest?
Ik heb in Nederland mooie opdrachten mogen uitvoeren; workshops ontwikkelen voor mediabedrijven, lezingen geven, en ministers en artiesten interviewen. Maar als ik een keuze moet maken, ga ik toch voor twee projecten die ik in Hotlanta, oftewel Atlanta, heb mogen uitvoeren: namelijk een lezing geven over commerciële rapmuziek in de stad die nu de rapscene domineert. Dit was wel echt nice! Verder heb ik in Atlanta ook een belangrijke politicus live mogen interviewen in een volle zaal met redelijk wat ‘bekenden’. Ik was heel erg zenuwachtig en dacht dat ik misschien geen engels meer zou kunnen wanneer het gesprek zou starten hahaha…gelukkig ging dat allemaal goed!

“Het is belangrijk om mensen bewust te maken van de kracht van mediarepresentaties.”

Welke bronnen gebruik je om het nieuws te volgen?
Ik kijk nog steeds naar traditionele nieuwsmedia zoals de NOS en Nieuwsuur, maar ik hecht meer waarde aan de nieuwskanalen online. Ik vind het belangrijk om nieuws uit verschillende landen, en met verschillende perspectieven (pluriformiteit) te volgen. Verder vind ik het belangrijk dat mensen de tijd krijgen om hun verhaal te doen; dus ik volg vaker het nieuws ACHTER het nieuws. De lange interviews/gesprekken met mensen die onderdeel uitmaken van een nieuwsverhaal.  

Hoe zag je werkdag eruit voor de corona crisis? En hoe ziet het er nu uit?
Voor de crisis werkte ik al heel vaak vanuit huis; het voorbereiden van opdrachten, schrijven aan mijn onderzoek etcetera. Uiteraard ontmoet ik studenten nu online en worden interviewklussen nu ook vaak digitaal uitgevoerd. Dat is dan het grootste verschil.

Wat doe je vanuit je werk nu anders ten opzichte van vroeger?
Ik maak wel veel meer gebruik van social media. Ik probeer meer contacten te leggen online en deel te nemen aan insta lives. Ik zie daar nu echt de waarde daarvan in. Meer mensen leren je kennen en je blijft op hun netvlies. 

Ben je tot nieuwe inzichten gekomen sinds de invoering van de corona maatregelen?
Toen de maatregelen werden ingevoerd, had ik mezelf voorgenomen om er in ieder geval ‘beter’ uit te komen. Ik heb geprobeerd om aan mezelf te werken. Door onder andere te sporten, verdiepen in filosofie, levensdoelen overdenken etcetera. Dit heeft geleid tot verschillende inzichten en een beter besef wat nou eigenlijk echt belangrijk is in dit leven. Ik heb ook geprobeerd om mij in te leven in andere mensen hun situaties; bijvoorbeeld de ondernemers, artiesten, sexwerkers en mensen die te maken hebben met huiselijk geweld. We zijn allemaal getroffen door het virus; maar de een wat meer dan de ander.

Wat vind je van de manier waarop de mainstream het nieuws brengt rondom corona?
Op dit moment geef ik workshops nieuwswijsheid; tijdens deze lessen probeer ik jongeren bewuster media te laten consumeren. Ik bespreek dan ook het principe van ‘agenda-setting’; journalisten bepalen het nieuws van de dag en dit moet ook nog eens in 30 minuten worden gestopt. Het kan dus niet zo zijn dat je na het nieuws op de hoogte bent van al het belangrijke nieuws over de hele wereld. Ga zelf nog op zoek naar het verhaal achter het verhaal, wat dat betreft kan het internet een blessing zijn (mits het verantwoord wordt gebruikt ;)). En over het mainstream nieuws: ik heb een aantal punten, maar, voor nu, ik denk dat veel mensen het prettig hadden gevonden als het nieuws de cijfers ook meteen in de juiste context zou plaatsen. Niet iedereen heeft kwantitatieve vaardigheden, dus wat betekenen die cijfers nu? Wat kan je daar tegenover plaatsen?   En dan toch nog een punt: ik mis ook het ‘intersectioneel denken’ in bepaalde nieuwsuitingen. Sommige sociale groepen worden harder geraakt dan anderen; waar ligt dat aan? Ga dan ook niet voor het simpele antwoord ‘ze houden zich minder aan de regels’, maar hoe zou het bijvoorbeeld economisch kunnen worden verklaard?

Wat zou je daaraan willen verbeteren?
Ik had het ook mooi gevonden als mainstream nieuwsprogramma’s (bijvoorbeeld het NOS) een verdiepende reeks over het Coronavirus hadden gemaakt. Het lijkt alsof veel mensen soms door de bomen het bos niet meer konden zien. Wat kun je geloven op het internet? Wie spreekt nou de waarheid? Waarom spreken artsen elkaar tegen? Ik zie het als een belangrijke taak van de publieke omroep om mensen daar iets meer bij te helpen. Ze hadden bijvoorbeeld ook een extra uitzending kunnen maken over de gevolgen voor ondernemers en jongeren of bijvoorbeeld over het vaccin: hoe lang zijn wetenschappers daar mee bezig, wat gebeurt er precies in je lichaam, wat zijn de voordelen en wat zijn eventuele kanttekeningen? Mij hebben online uitzendingen van De Nieuwe Wereld en Dat Ding Van Ons geholpen. Bijvoorbeeld de uitzending met een korte lezing van microbioloog/arts Ivar Lede.

Hebben de maatregelen jou ook persoonlijk geraakt of veranderd?
Voor mijn gevoel ben ik wel flexibeler en gedisciplineerder geworden in deze periode. Ik had niet van mezelf verwacht dat ik met gemak zou kunnen samenwerken met mensen die ik (nog) niet in real life heb ontmoet. Best bizar dat je sommige collega’s dan nog nooit hebt ontmoet. Ik had altijd het idee dat ik eerst voor een prettige samenwerking face 2 face contact met iemand zou moeten hebben gehad. Net als vele anderen leer je tijdens de crisis gewoon mee te gaan in de flow. En verder: tijdens de crisis heb ik mezelf voorgenomen dat ik elke ochtend met een kettlebell work-out sessie begin, en dat lukt mij tot nu toe ook nog. De kettlebell is mijn ultieme ‘homie’ nu, inseparable haha..  

Ga zelf op zoek naar het verhaal achter het verhaal.

Welke mooie kansen zie je in deze corona crisis?
Insta, de gram, Instagram dus ;). Het is zeer gemakkelijk om via dit medium interviews te houden, geinterviewd te worden en te connecten met mensen in het buitenland. Ik heb bijvoorbeeld het afgelopen jaar concepten kunnen ontwikkelen met hiphopmedia uit Atlanta. Dit had ik natuurlijk ook kunnen doen zonder de crisis, maar voor mijn gevoel werd ik wel extra gemotiveerd om nieuwe dingen te proberen.

Wat is het eerste wat je gaat doen wanneer de corona crisis voorbij is?
Vliegtuig pakken naar de Verenigde Staten, of nou ja, dat zal wel niet het eerste zijn ; ). Dan zeg ik heel veel mensen knuffelen, lekker dansen in een club, en naar offline lezingen gaan.

Wat is je lijfspreuk?
Ik heb voor elk aspect in het leven een andere lijfspreuk. Maar een van mijn favoriete ‘algemene lijfspreuken’ is:

“All you need are these: certainty of judgment in the present moment; action for the common good in the present moment; and an attitude of gratitude in the present moment for anything that comes your way.” (Marcus Aurelius, Meditations, 9.6).

Wie zijn je rolmodellen?
Ik heb heel veel rolmodellen; modellen op het gebied van media, politiek, onderzoek, spiritualiteit, humaniteit en ik heb ook specifiek vrouwelijk rolmodellen. Ik heb nu gekozen voor een foto met dr. Michael E. Dyson omdat hij, samen met mijn hoofdsupervisor dr. Tom ter Bogt, mij heeft geinspireerd om academisch onderzoek te doen naar de hiphopcultuur. Ook een speciale shout out naar de ‘moeders’ van hiphopwetenschap Kimberlee Crenshaw,Tricia Rose, Joan Morgan en Dionne Stephens! 

Waar ben je dankbaar voor?
Anything good coming people’s way ; ).

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?
Dat het eigenlijk altijd verstandig is om niet primair te reageren in bepaalde situaties. Het is gemakkelijker om later nog op iets terug te komen (bijvoorbeeld, “He, dat wil ik toch nog even kwijt? Of “Jouw reactie deed dit met mij!) dan iets wat al is gezegd, geloofwaardig, terug te draaien.


KIM IN HET KORT

Naam: Kim Dankoor
Leeftijd: 38 jaar
Roots:, Surinaams-Nederlands
Bijzonder: Kim reist op en neer van Arnhem, Gelderland naar Atlanta, Georgia (USA).
Website: www.kimbykim.com
Socials: Facebookpage

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *