Interview met Chiméne Adoptie van ca.designs

‘Bij mij draait het niet alleen om een concept, maar wat er achter zit. Het gaat om de diepere betekenis, de geest en de bezieling’ . In dit interview kun je kennis maken met Chiméne Adoptie. Als visual Designer en Imagineer helpt zij bedrijven bij het optimaliseren van hun communicatie uitingen. Chiméne: ‘Creativity is intelligence having fun. Vanuit deze filosofie wil ik mijn klanten verrassen met bijzondere en unieke visuele creaties waar zij zichzelf in herkennen.’

Kun je iets meer over jezelf vertellen voor de mensen die jou nog niet kennen?
Ik ben Chiméne Adoptie, 28 jaar oud en  opgegroeid op Curacao. Ik heb sinds mijn 17e jaar mijn leven opgebouwd in Nederland en woon nu in Rotterdam. Na de hogeschool ben ik doorgegaan naar de universiteit waar ik een master in imaginering heb afgerond. Het wordt ook wel business innovation benoemd. In deze studie draait het om het bedenken van out-of-the-box ideëen die de kwaliteit van de communicatie uitingen van een organisatie verbeteren.

Toen je nog jong was, wat wilde je later worden?
Ik weet nog dat ik vroeger naar de kunstacademie wilde gaan. Ik had een fascinatie voor alles wat met kunst en muziek te maken had. Dat was echt mijn passie. Daarnaast wilde ik ook eigenlijk advocaat worden om mensen juridisch bij te staan. Maar naarmate ik ouder werd, liet ik dat los en kreeg ik meer interesse voor creativitiet in de zin hoe ik die strategisch kon inzetten. Creatief bezig zijn vind ik ontzettend leuk. Ik zeg wel eens: creativity is intelligence having fun. Ik geloof dat je heel veel dingen kunt bereiken als je in een creatieve flow zit.


Vertel iets meer over je bedrijf?
Mijn bedrijfsnaam is ca.designs en staat voor Chiméne Adoptie Design. Mijn missie is om de kwaliteit van het designvak naar een ander niveau tillen. Ca.designs is van een grafische vormgevingsbedrijf geëvolueerd tot een creatieve strategische partner. Bij designen denkt men gauw aan dingen die je zintuigelijk kunt waarnemen. Men vergeet dat designen veel verder gaat.  Zaken zoals het brainstormen, het maken van een prototype, het strategische gedeelte, de implementatie etcetera zijn daar eveneens onderdeel van. Vanuit mijn expertise ben ik in staat om mijn klant stap voor stap te begeleiden naar het eindresultaat.


Hoe probeer jij als creatieve designer een verschil te maken?
Ik ben meer een imagineer dan designer. Bij mij gaat het om de gedachte en de spirit achter een uitingsvorm. Iedereen kan ontwerpen maken. Alleen is de uitdaging: kun jij de filosofie en gedachten van je opdrachtgever daarin verwerken? Somige designers rennen meteen naar de tekentafel als ze een ontwerp opdracht krijgen. Zonder eerst stil te staan bij wat de klant echt wil en voelt. Ik geloof dat je pas een wezenlijk verschil kunt maken als je op de stoel van de klant gaat zitten. Dat je als het ware in zijn hoofd meekijkt en zijn verhaal  begrijpt en vertaalt in een creatieve oplossing die daarop aansluit. Ik noem het marketing 2.0 oftewel marketing op een diepere level. Ga de diepte in met je klant en verken zijn of haar wereld. En ga van daaruit beginnen met je ontwerp. Vandaar ook mijn slogan: I create meaningfull designs.  Bij mij draait het niet alleen om een concept, maar wat er achter zit. De diepere betekenis, de geest en de bezieling.

Wanneer kwam het punt dat je dacht: ik wil van mijn creativiteit mijn beroep maken?
Ik denk zeven jaar geleden toen ik stage liep bij de grootste retail handel op Curaçao. Als je weet wat je wil  dan vindt je zelf wel manieren om je doel te bereiken. En het helpt ook als je nieuwsgierig van aard ben. Op mijn stageplek werden veel design opdrachten uitbesteed. Op een gegeven moment zei ik: ‘waarom besteden jullie dit uit en doen jullie het niet gewoon inhouse? Laat mij het voor jullie doen.’ Zo is het balletje gaan rollen. De stage was voor mij de perfecte plek om designprogramma’s en bijbehorende basiskennis eigen te maken. Ik had de smaak goed te pakken. Al gauw begon ik steeds meer opdrachtgevers te helpen met huisstijlen en logo’s. Mijn doel om een strategische designer te worden kwam hiermee steeds dichterbij. Ik had mijn niche gevonden!
Tegenwoordig werk ik met diverse overheidsinstanties voor het oplossen van hun  designvraagstukken. Denk aan het Hof van Justitie, Ministerie van gezondhied, milieu en natuur, financiele instellingen etc. Werken met zulke professionals heeft mij geholpen om mijn creativiteit naar een hoger niveau te tillen.


Welke trends in je vakgebied zijn op dit moment het volgen waard zijn?
Door corona is de focus op online enorm gegroeid. De wereld is aan het veranderen. Het wordt duidelijk dat je het niet gaat redden als je alleen ontwerpjes blijft afleveren. Je moet het verschil maken door je te verplaatsen in het denkproces van de gebruiker. De wereld zien vanuit zijn ogen. Niet het ontwerp moet het uitgangspunt zijn, maar de persoon die daar uiteindelijk mee werkt. Het draait om user oriented designs.


‘Kun je een hoogtepunt uit je carriere benoemen?
Ik heb meegedaan met een project waarbij het hof van justitie moest verhuizen naar een andere locatie. Bij een verhuizing komt er meer kijken dan van A naar B gaan. Het gaat erom dat mensen op de nieuwe locatie  zich net zo thuis voelen als op de oude plek. Verandering is iets dat niet door iedereen als prettig wordt ervaren. Aan mij was het de taak om communicatief iets neer te zetten zodat  mensen een positiefgevoel kregen bij de nieuwe locatie.  Om dit te bereiken heb ik een communicatie campagne bedacht waarbij ik alle partijen in mee betrok. Een fantastisch project waar ik ook veel heb geleerd.


Wat is jouw signature?
Als het gaat om het zichtbare zou ik zeggen: clean and modern. En op strategisch niveau ben ik echt een out of the box ideëen mens.

Waar krijg jij inspiratie van?
Door te leren. Mezelf blijven ontwikkelen is iets wat ik heel belangrijk vind. Ik lees boeken, volg cursussen en masterclasses. Om te blijven groeien moet je investeren in educatie. Alhoewel ik veel online doe, pak ik ook wel eens een unplugmomentje. Dan ga ik schilderen of in de natuur wandelen. Dit daagt mij uit om dingen anders te zien. Vaak kom je tot verassende inzichten als je de tijd neemt om offline dingen te doen.

Wat zijn jouw kernkwaltiten
In de eerste plaats: mijn creativiteit. Daanaast leren en mensen verbinden. Mijn ambitie is om al mijn krachten te bundelen om een grote impact te maken. Wat mij ook super lijkt is om met andere collega’s samen te werken. Als wij onze krachten bundelen kunnen we prachtige dingen neerzetten; daar geloof ik heel sterk in.

Waar zou jij beter in willen worden?
Momenteel volg ik een leiderschapscursus van John Maxwell. Waarom? Ik geloof dat je pas goed kunt ondernemen als je over leiderschapskwaliteiten beschikt. Mensen meenemen in jouw visie en verhaal  is iets waar ik beter in wil worden.

Wat is je allergrootste droom?
Ik geloof in de kracht van het wandelen in je purpose. Sommige mensen koppelen succes aan een huis of een groot bedrag op de bankrekening. Succes is in mijn ogen een levenswijze waarin je je roeping volgt en impact maakt in de levens van personen. Wat dat betreft ben ik ook best spiritueel. Ik laat mij leiden door God. Daar vind ik rust, kracht en richting.

Wat zit er in de pijplijn?
Momenteel werk ik aan een hele toffe website in samenwerking met de overheid. Veel kan ik er niet over vertellen, maar dat het enorm gaaf wordt is wel zeker.  Mijn volgende stap is workshops geven in het bedrijfsleven. Zodat mensen zelf op ontdekkingsreis kunnen gaan met de tools en kennis die ik ze verschaf. Als er een ding is wat wij van covid hebben geleerd, is het wel innoveren. De vraag is wel: hoe pak je dat aan. Ik geloof daarom in de kracht van kennis delen.

Nog iets kwijt tot slot?
Ik hoor mensen wel eens zeggen dat je creativiteit begint af te nemen naarmate je ouder wordt. Ik zeg: wij zijn allemaal creatief, maar wij hebben niet altijd genoeg zelfvertrouwen om daar ook echt in te geloven. Ik denk dat creativiteit heel belangrijk is, zeker in deze tijd. Wees nieuwsgierg. Durf buiten de gebaande paden te treden.  Probeer dingen anders te doen. Je zult verbaasd zijn hoe goed dit werkt. Niet alleen in je privé leven, maar ook bedrijfsmatig. Ondernemers kunnen alleen maar overleven als ze durven out of the box te denken. De vraag is: wat maakt jou anders? Hoe positioneer jij jezelf? Wat is je uitstraling en hoe communiceer je met je doegroep. Creativiteit zal je enorm helpen om op voorsprong te blijven!

Connecten met Chiméne Adoptie?
Website
Facebook
Linkedin

Deel dit artikel

1 thought on “Interview met Chiméne Adoptie van ca.designs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten