Interview met schipper, vlogger & binnenvaartinfluencer Liana Engibarjan

‘De scheepvaartwereld is een beetje een mannenwereld, maar als je dat vaak blijft zeggen schep je ook dat beeld wel snel.’ Aan het woord is Liana Engibarjan. Liana is schipper en stuurman. Zij startte drie jaar geleden met vloggen om te laten zien hoe boeiend de binnenvaart is. RBM Media gaat in gesprek met deze gedreven en sprakelende powerlady.

Wie is Liana?
Mijn naam is Liana Engibarjan en ik werk al 14 jaar in de binnenvaart. Sinds twee jaar ben ik gaan vloggen over mijn beroep. Dat is zo uit de hand gelopen dat ik daar een bedrijf omheen heb ontwikkeld. Nu vaar ik af en toe nog en focus ik mij voornamelijk in mijn bedrijf.

Wat wilde je als kind later worden?
Ik wilde heel graag clown of dierenarts worden. Mijn droom was nooit echt om te varen omdat ik niet eens wist dat het beroep bestond. Ik vond het leuk om mensen aan het lachen te maken en ik vond het leuk om dieren te helpen.

Hoe is je interesse in de scheepvaartwereld aangewakkerd? 
Dat is gekomen door de scouting. Op mijn 12de ben ik daar gekomen, wij deden zeilen met kleine bootjes en hadden een ‘’ moederschip’’ wat in mijn ogen toen onwijs groot leek. Op de scouting zat er een jongen die de opleiding ging doen en ik vond dat zo interessant dat ik besloot ook hier mijn werk van te maken.


Welke opleidingen heb je gedaan? 
Ik heb de opleiding kapitein binnenvaart gevolgd op het Scheepvaart en Transportcollege. Dit is de enige opleiding die er was met betrekking tot de binnenvaart. Je hebt natuurlijk ook de matrozen, stuurmans en schippersopleiding, maar met de kapiteinsopleiding kon je ook je ondernemingspapieren halen. En dat wilde ik graag!

Hoe kijk je terug op je studietijd? 
Oh, dat was wel pittig! Ik dacht het even te gaan doen, maar het is best technisch en als je niet uit dat wereldje komt dan is het ook lastig om alles bij te houden. Je begint echt bij 0. Maar uiteindelijk heb ook ik het gered!

Hoe reageren mannen als ze bij je aan boord zijn?
Heel normaal eigenlijk, de eerste keer dachten ze dat ik voor de administratie kwam. Daar kon ik best om lachen, het is natuurlijk wennen aan elkaar maar dat geldt natuurlijk ook voor mannen onder elkaar. Je zit tenslotte wel 2 weken bij elkaar aan boord. 

 Wat vind jij specifiek leuk aan de binnenvaartwereld?
De vrijheid die je hebt, je wordt wakker op je werk en gaat slapen. Het scheelt ten eerste heel veel tijd. Je voelt je thuis, het voelt voor mij niet echt als werken. Tuurlijk heb je verplichtingen maar je kunt het jezelf zo moeilijk en makkelijk maken als je wilt. Ik vind dat voornamelijk heel fijn. Plus de omgeving, die is elke keer anders. Het is weer is elke keer anders en ook je collega’s zijn natuurlijk wel fijn om een clubje mee te vormen. 

Wat vind je minder leuk aan de binnenvaartwereld? 
Ik denk toch wel dat ouderwetse. Het kost mij veel moeite om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Het is nog zo ouderwets in het delen van informatie op social media. Als ze er gebruik van maken is alle content hetzelfde. Het kan in mijn ogen veeeel leuker.

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt tijdens je carriere in de scheepvaartwereld?
Ik denk dat dat was toen ik voor het eerst in de stuurstoel neergezet werd en ik alle verantwoordelijkheid van het schip en bemanning moest dragen. Ik dacht dat ik er niet klaar voor was ,maar mijn kapitein zei: je zal het toch ooit moeten leren. Hij verliet de stuurhut en ik mocht het zelf doen. Ik zal op het puntje van mijn stoel en ik moest mezelf ook echt moed inpraten. Maar na 10 minuten verdween dat en kreeg ik ook echt vertrouwen in mezelf. Dat was niet alleen zo specifiek als kapitein maar ook als persoon groeide ik met de minuut in de stoel.


Veel mensen denken bij de scheepvaartwereld aan een mannenwereld. Hoe zie jij dat?
Het is ook wel een beetje een mannenwereld, maar als je dat vaak blijft zeggen schep je ook dat beeld wel snel. Als iemand 20 keer zegt dat iets voor vrouwen is dan ga je daar ook in geloven. Het is fysiek soms zwaar maar tegenwoordig met de nieuwe technieken valt dat ook wel reuze mee. Ik denk dat iedereen dit werk kan doen. je moet het gewoon echt willen. 

Denk je dat er nog steeds een glazenplafond is binnen de binnenvaartwereld?
Nee, dat denk ik niet. Er zullen ongetwijfeld schepen zijn die liever geen vrouw aan boord willen hebben om hun eigen redenen. Maar ik weet wel dat 90 procent van de binnenvaart staat te springen om meer vrouwen. Dat vinden ze alleen maar stoer!

Welke eigenschappen moeten vrouw hebben om succesvol te zijn in de binnenvaartwereld? 
Wilskracht en doorzettingsvermogen. Dat geldt overigens ook voor mannen. En verder altijd eerlijk zijn en open communiceren aan boord. Zo ontstaat er geen wrijving en weet iedereen waar ze aan toe zijn. 

Heb je plannen voor de toekomst?
Een beetje, Ik wil mijn bedrijf uitbreiden en misschien weer eens een eigen schip. Maar dat laat ik voor nu even open!

Wat maakt je gelukkig?
Lachende mensen maken mij gelukkig. En natuurlijk mijn eigen gezin, maar dat is zo voor de hand liggend he, haha. Ik denk dat ik heel veel wil en veel mij blij maakt. Zolang ik dingen doe waar ik van kan genieten ben ik gelukkig. Het vloggen en varen en met mijn gezin zijn. 


Meer weten over Liana Engibarjan?
Website
Linkedin
Instagram


Wil je de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten? En meer klanten aantrekken?

ONTMOET SALESFUN & RBM MEDIA VIA DEZE LINK

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten