Interview met Alice Yip van Coos Cosmetics

Vandaag maak je kennis met de ondernemer achter Coos Cosmetics:  Alice Yip.
In 2015 lanceerde zij een webshop met natuurlijke cosmetica producten op basis van superieure ingrediënten. Coos Cosmetic was een van de eerste  in de Benelux  die hoogwaardige Zuid- Koreaanse beautyproducten online aanbiedt. Alice: ‘Voordat wij een merk in onze webshop opnemen worden alle processen zorgvuldig van A tot Z beoordeeld.  Van de samenstelling van de verpakking tot en met het transport.  Hiermee willen wij enerzijds de klant een excellente product ervaring bieden. En ten tweede: onze maatschappelijk verantwoording nemen naar mens en natuur.   Lees hieronder het verhaal van Alice en Coos Cosmetic.

Kun je je voorstellen?
Mijn naam is Alice Yip en ik woon in Barendrecht. Ik ben een mid veertiger die volop in het leven staat! Ik ben getrouwd en moeder van een dochter. Daarnaast hebben wij ook  een lieve puppy. Ik ben geboren in het Gelderse Tiel en opgegroeid in Groot Brittannië. Ik heb tien jaar lang in Singapore gewoond voordat ik terug verhuisde naar Nederland.


Wat heb je gedaan qua opleiding en banen voordat je begon te ondernemen?
Na het afronden van mijn MBA in Singapore heb ik gewerkt als contract negotiator in Singapore. Daar was ik verantwoordelijk voor e-database oplossingen voor intellectueel  eigendomsrechten en bibliotheken. Voor Coos Cosmetics was ik Customer Service Manager Europe voor Mol Europe bv. In 2015 ben ik met Coos Cosmetics begonnen, het jaar waarin mijn dochter is geboren.

Wat is je band met huidverzorgingsproducten?
Goed zorgen voor mijn huid is iets wat ik van jongs af aan belangrijk vond. In mijn vroege twintiger jaren had ik veel Westerse en Aziatische merken gebruikt. Denk aan La Prairi, Estee Lauder  Sisheido, SKII en veel meer. Toen ik Seoul bezocht – meer dan tien jaar geleden – raakte ik geprikkeld door de Zuid-Koreaanse beauty wereld. Het is leuk, innovatief en effectief. De Zuid-Koreaanse beauty wereld is constant in beweging met volop inspiratie. Er is altijd wel iets nieuws en anders te ontdekken. Dat is de reden waarom ik mij daarop begon toe te leggen. Tegenwoordig voel ik nog steeds een opwinding wanneer ik een nieuwe leuke merk ontdek.


Waarom begon je met Coos-Cosmetics?
Ik was bijna 40 toen mijn kindje werd geboren. De combinatie van moederschap, borstvoeding en een veeleisende baan werd voor mij best lastig en uitdagend. Ik besloot op een dag om mijn baan op te zeggen en voor mezelf te beginnen. Zo kon ik vanuit huis werken en gelijktijdig voor mijn dochter zorgen. Ideaal!

Hoe ben je op de naam Coos Cosmetics gekomen?
Toen mijn baby begon te praten was “Coos” een van de eerste dingen die ze zei! Wat dat betreft  behandel ik Coos als mijn eigen kind. Voor mijn gevoel kon ik eigenlijk geen betere naam bedenken dan deze! 


Wat zijn de belangrijkste dingen die mensen moeten weten ten aanzien van Coos Cosmetics?
Wij richten ons op exclusieve producen die dierproefvrij, ecologisch verantwoord en huidvriendelijk zijn. Voor ons is het superbelangrijk dat de producten geen schadelijke ingrediënten bevatten voor het aanbrengen aan de huid. Om de veiligheid van het product te garanderen kiezen wij zelf onze collectie uit op basis van een aantal voorwaarden.  Wij verkopen een mix van vegan en organische producten die geschikt zijn voor alle huidtypes en ook voor de meest gevoelige huid. 

Toen mijn baby begon te praten was “Coos” een van de eerste dingen die ze zei!


Je website is Engelstalig. Is dat een bewuste keuze?
Ik woonde vanaf mijn 13e leeftijd in Engeland. Daar heb ik een groot deel van mijn studie gevolgd. In Azië sprak ik eigenlijk alleen maar Engels en Chinees. Het oprichten van een Engelstalige website was voor mij daarom een logische keuze. Momenteel wordt er achter de schermen gewerkt aan een Nederlandstalige en ook een Duitstalige website. 


Er bestaan veel webshops met  huidverzorgingsproducten. Wat maakt jouw webshop anders dan andere vergelijkbare webwinkels?
Wat ons onderscheidt is dat wij een persoonlijke benadering hebben Wij proberen de wensen van onze cliënten te begrijpen waarbij klantvoldoening het belangrijkste is. Op basis van de koopgedrag en data leren wij onze klanten beter wat hun behoefte zijn.  Vanuit dat oogpunt communiceren wij met onze klanten. Het gaat niet alleen om het verkopen van  goede producten; het draait om hoogwaardige dienstverlening. Wij volgen alle nieuwtjes vanuit de Koreaanse beauty scene op de voet waarbij kwalitatief hoogwaardige ingrediënten en technologie centraal staan. Daarmee proberen wij een verschil te creëren ten opzichte van concurrenten. Bij Coos Cosmetics gaat het om veilige, effectieve en betaalbare producten die bijdragen aan het gezond en vitaal maken van de huid.


Welke product verkoopt het beste momenteel?
In principe hebben wij voor elk huidtype een product dat daar het beste op aansluit. Als ik een topproduct moet kiezen, zou dat de Vegreen 730 Moisturizer,  Haruharu Wonder Black Rice Toner en Manyofactory. De reden is dat wij de eerste zijn die dit merk hebben  ontdekt. 

Welke producten raad je het meest aan?
Mensen die nog geen affiniteit hebben met de Koreaanse beauty scene zou ik de two -steps cleansing routine willen aanraden. Je gezicht reinigen is basis en  tegelijkertijd  de belangrijkste stap om je huid gezond te houden.  The Heimish Vegan All Clean Balm en  Pyunkang Yul Cleansing Foam raad ik van harte aan.


Welk product is je favoriet?
Dat is lastig te zeggen, want er zijn zoveel producten. Elk merk  is uniek op zijn eigen wijze. Het liefst wissel ik elk seizoen van product. Als ik echt een merk moest kiezen dan zou dat zijn Heimish All Clean Balm, Torriden DIVE In linen Serum en Vegreen 730 moisturizer. 


Kun je drie tips geven om de kwaliteit van je huidverzorging te verbeteren?
Maak altijd je gezicht schoon voor het slapen gaan. Ook al ben je moe. Zelf gebruik ik SPF50, ook in de winter. Dit product vertraagt het verouderingsproces en voorkomt pigmentatie. Verwen je ogen met een goede oogserum of oog crème. Ogen zijn altijd het eerste waar men naar kijkt. Het is daarom belangrijk om een jonge uitstraling te behouden.


Wat heb je geleerd vanuit het ondernemerschap?
Blijf leren, blijf bescheiden, blijf jezelf verbeteren en blijf pro-actief. Zorg dat je ego niet in de weg staat. Als ondernemer maak je vroeg of laat fouten. Dat is onvermijdelijk. Wanneer je valt, veeg het stof af en ga weer verder. Blijf leren en blijf doorgaan zodat je professioneel en persoonlijk kunt groeien. Uiteindelijk gaat het er niet om hoe vaak je valt, maar hoe snel je jezelf oppikt en doorgaat. Beschouw kritiek als goud want dat helpt je om beter te worden. Ik zeg altijd: Geef nooit op. Alles valt wel een keer op zijn plaats.


Wat waren je grootse uitdagingen bij het ondernemen?
Starten zonder echte kennis te hebben van de e-commerce wereld. Ik heb een vermogen betaald aan ontwikkelaars en professionals voor het implementeren van een e-commerce systeem. Ook heb ik veel gespendeerd aan marketing, Google Ads en zoekmachine optimalisatie. In het begin was ik alleen aan het investeren en leren. Om goed te worden in de dingen waarvan ik dacht dat die belangrijk waren voor een succesvolle online business. Ik heb alles vanaf de basis geleerd: van het beheren van het systeem tot het werken aan de marketing.

Met liefde voor je vak of je business overwin je alles.


Hoe heb je deze obstakels overwonnen?
In het leven raak je af en toe ontmoedigd waarbij je aan jezelf begint te twijfelen. Juist op die momenten moet je zelf even resetten. Het eerste dat ik mezelf afvraag is: waarom ben ik begonnen met ondernemen? Met liefde voor je vak of je business overwin je alles. Ook de zware tijden. Blijf leren en kijk  vanuit de bril van je klant. Als online ondernemer is het belangrijk om het hele online koopproces van A tot Z te doorgronden. Door op de stoel van je klant te zitten kun je hem beter begrijpen en hem uiteindelijk beter bedienen.


Stel je kon terug in de tijd, wat zou je anders doen?
Ik zou wat meer outgoing willen zijn. Spontaner en meer vertellen over wat ik doe. Meer vertellen over het gezicht en het verhaal achter Coos Cosmetics. Daar ben ik nog lerende in.

Wat wil je graag veranderen?
Ik ben aan het kijken hoe ik de kwaliteit van mijn business kan verrijken. Dat is een continue proces. Wat dat betreft sta ik altijd open voor kritiek. Van een paar klanten krijg ik terug dat zij het loyaliteitsprogramma een beetje verwarrend vinden. Voor mij is dat een signaal om de service nog beter te maken.


Waar droom je nog van?
Als jong meisje had ik de droom om op het podium te staan. Vroeger speelde ik in een band. Dat was een heerlijke ervaring. Op het podium staan geeft iets bevrijdend. Je kunt je diepste gevoelens uiten en je helemaal laten gaan. Heel goed voor je zelfvertrouwen. Echter, vanuit de Chinese traditie wordt een carrière in de muziek niet echt gestimuleerd. Die droom heb ik dus laten liggen. Tegenwoordig is mijn grootste droom om een groot voorbeeld te worden voor mijn dochter en dat ik in staat ben om andere mensen te inspireren. Ik hoop dat zij op een dag haar passie zal volgen. Verder wil ik in de nabije toekomst mijn eigen huidverzorgingsmerk lanceren en daarnaast iets teruggeven aan de maatschappij.


Nog een laatste boodschap voor de lezers?
Blijf ons volgen op Instagram voor de laatste updates. Meld je ook vooral aan voor onze nieuwsbrief want daarmee kun je genieten van toffe promoties en andere interessante aanbiedingen.


Connecten met Coos Cosmetics?
website
info@coos-cosmetics.com
Instagram


Wil je de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten? En meer klanten aantrekken?

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is SALESFUN-EN-RBMMEDIA-500x225.jpg

ONTMOET SALESFUN & RBM MEDIA VIA DEZE LINK

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten