Interview met Whitney Tan-A-Kiam van Milly Funeral Experts

Whitney Tan-A-Kiam (links op de foto) heeft samen met haar zus Nekeycha het bedrijf Milly Funeral Experts opgezet. Milly was de bijnaam van haar grootmoeder wiens overlijden haar geinspireerd heeft om zelfstandige uitvaartondernemers te worden. In dit artikel lees je een mooi en uitgebreid interview met Whitney over haar ondernemersverhaal.


Kun je je voorstellen?
Ik heet Whitney Tan-A-Kiam , 36 jaar oud., geboren en getogen in Amsterdam. Tegenwoordig woon ik
samen met mijn vriend en twee dochters in Almere. Zelf kom ik uit een heel warm nest. Mijn moeder heeft mijn zusje en mij alleen opgevoed. Door veel met ons te praten, heeft zij ervoor gezorgd dat wij vandaag de dag een hele hechte band hebben met z’n drieën.


Toen je nog jong was, wat wilde je later worden?
Ik wilde eerst piloot worden, maar ik heb hoogtevrees. Dat ging het dus zeker niet worden. Daarna heb ik nooit echt een bepaald beroep voor ogen gehad. Ik wist wel dat ik iets wilde doen wat ik leuk vind.



Hoe zag je carrière eruit voordat je begon te ondernemen?
Ik heb Communicatiemanagement gestudeerd aan de Hes in Amsterdam. Ik heb sinds mijn 16 de gewerkt. Van winkelmedewerkster, tot verkoopster van erotische artikelen bij thuisparty’s. Daarnaast heb ik in de horeca gewerkt en als intercedent. Hoewel ik van elk baantje wat heb geleerd, wist ik dat het allemaal toch niet voor mij was.

Wat heeft je doen besluiten om voor jezelf te beginnen?
Door het overlijden van mijn oma kon ik zien wat een uitvaartplanner doet. Het vak interesseerde mij al eerder, maar toen studeerde ik nog. En toen het weer op mijn pad kwam, wist ik het zeker. Dit wil ik doen.

Wanneer begon je te ondernemen?
Op 17 september 2015 hebben mijn zusje en ik ons bedrijf ingeschreven bij de KvK. Maar zoals elke ondernemer weet, begint het daarvoor eigenlijk al met vooronderzoek en alle voorbereidingen.

“Onze oma was bij leven al onze grootste cheerleader”


Hoe zijn jullie op de naam Milly Funeral Experts gekomen?
Milly is de bijnaam van mijn oma, wiens overlijden ons geïnspireerd heeft om te gaan ondernemen in de uitvaartbranche. Wij zijn begonnen met het organiseren van uitvaarten. Tegenwoordig geven wij eveneens lezingen,
workshops, verzorgen wij gastlessen en hebben wij nog veel meer op de planning staan. Alles wat wij doen
staat in het kader van uitvaarten. Daarnaast zijn wij experts in ons vakgebied. De combinatie van alles maakte
onze naam.


Wat trok jou zo aan om in de uitvaart werkzaam te willen zijn?
De mystiek die eromheen hangt. Uitvaarten hebben iets mysterieus, alsof je een geheimpje hebt. De grootste push kwam van oma Milly zelf. Wij wilden een opleiding volgen voordat we zouden beginnen, maar die kostte €5.000. Dat geld hadden wij niet zo even liggen. Toen bleek zij ons na haar overlijden €5.000 per persoon te hebben nagelaten. Bij leven was ze al onze grootste cheerleader, maar zelfs na haar overlijden kon ze het niet laten om ons te blijven helpen.

Hoe reageren mensen tegenwoordig als je ze vertelt dat je in de uitvaartbranche werkt?
Over het algemeen heel positief. Omdat wij vaak niet passen bij het beeld dat mensen hebben bij een uitvaartondernemer komen er vaak interessante reacties op ons beroep.

Praten over de dood is vaak een taboe onderwerp. Hoe gaan jullie daar nu mee om?
Bij ons thuis was geen enkel onderwerp taboe. Ik kan mijn moeder alles vragen en vertellen. Zij heeft ons meegegeven: ‘Levende mensen zijn gevaarlijker dan dode mensen.’ Ik merk wel dat sommige mensen niet over de dood of uitvaarten willen praten. Vaak vanuit de angst dat je de dood dan op je zou afroepen. Maar ja, als er één ding zeker is in het leven, is het dat je dood gaat. Ik probeer niet te pushen, maar door open en eerlijk informatie te geven. Gewoon en zonder poespas. Dan merk je dat mensen dan toch iets kwijt willen, of willen vragen.

Welke diensten leveren jullie?
Wij geven elke maand een eendaagse cursus tot zelfstandige uitvaartplanner. Wij organiseren ook lezingen, workshops en gastlessen. Binnenkort gaan wij ook weer uitvaarten organiseren. Het kriebelt toch!


Op welke doelgroep richt jij je? En waarom deze specifieke doelgroep?
Voor onze cursus richten wij ons op zelfstandige professionals in de zorg -en evenementenbranche die hun
werkzaamheden willen uitbreiden. Deze mensen ondernemen al en zijn al in contact met hun toekomstige
doelgroep. Verder richten wij ons ook op de mensen die zelf een hele specifieke doelgroep willen bedienen als
zelfstandige uitvaartplanner. Die komen vaak niet tot hun recht bij de reguliere opleidingen. Denk hierbij aan
mensen van diverse geloven en culturele achtergronden. Bij de gastlessen, lezingen en workshops hangt het af van het onderwerp.

Voor uitvaarten richten wij ons op Nederlanders met een andere culturele achtergrond, die net iets extra’s
willen. Dat zijn dus mensen die hun eigen cultuur en geloof in ere willen houden, maar niet op de voorgrond
willen hebben. Zo willen ze bijvoorbeeld wel ritueel gewassen worden, maar ook met een Hummer aankomen
op de uitvaartlocatie.

Wat krijgen jullie van klanten mee qua reactie?
Dat we vooral lekker moeten blijven doen wat we nu doen. Ze genieten van onze bijzondere posts op social
media. Ze vinden het fijn dat ze zichzelf bij ons mogen zijn.

Bij een uitvaart komen er veel dingen bij kijken. Naast het zakelijke gedeelte is er ook veel emotie en
verdriet. Hoe gaan jullie daarmee om?

Zakelijk en dat klinkt hard, maar dat moet wel. Het verdriet van de mensen moet je bij de mensen laten. Het is
niet jouw verdriet. Natuurlijk raken bepaalde zaken ons ook, maar wij zijn daar aan het werk. En dat houden we
voor ogen. Ik ben daar om de mensen te ontlasten, problemen op te lossen en ze bij te staan. Hardop staan
meehuilen helpt niet.

Nemen jullie je werk ook mee naar huis of kunnen jullie een goede scheiding maken tussen privé en werk?
Er gebeuren natuurlijk dingen die indruk maken. Maar we hebben elkaar om mee te praten. Onze moeder zit in
de zorg en snapt veel situaties dus ook heel goed. Door erover te praten lucht het vaak op en krijg je dingen weer in perspectief.

Wat wil je bereiken met je bedrijf?
Ik wil leven blazen in de dode uitvaartbrache. Er zijn nu teveel 13 in een dozijn mensen werkzaam in de
uitvaartbranche. Daar moet verandering in komen.

Wie zijn je rolvoorbeelden?
De William zusjes. Zij hebben met z’n tweeën als zusjes jarenlang geregeerd over hun ‘branche’. Dat willen wij
ook.

“Aangezien het niet gegarandeerd is dat je vanavond weer veilig en gezond in je eigen bed ligt, kan je liever genieten van het leven.”

Wat zijn je kernkwaliteiten?
Ik ben benaderbaar, positief, oprecht, slim, oplossingsgericht en empathisch.

Wat zou je aan jezelf willen verbeteren?
Ik zou graag wat minder goedgelovig willen zijn. Ik ga er te vaak van uit dat mensen het goed bedoelen.
Daarnaast zou ik ook meer zelfdiscipline willen. Ik ben namelijk een ster in afspraken met mijzelf niet nakomen.
Terwijl het voor anderen wel lukt.

Wat zijn de belangrijkste ondernemerslessen die je hebt geleerd?
Zorg dat je een incassobureau hebt! Mensen maken te graag misbruik. Om jezelf hoofdpijn te
besparen, zorg voor goede algemene voorwaarden, handtekeningen en een incassobureau.

Zorg voor goede partners. Zowel zakelijk als privé. Mijn cirkel is klein, maar ijzersterk. Wanneer ik iets
goed doe staan ze vooraan om voor mij te juichen, maar wanneer ik loop te kloten zijn zij de eerste die
mij aanspreken.

Niemand weet ALLES, dus begin alvast. Vandaag de dag is bijna alles online te vinden en anders is er
echt wel iemand aan wie je het kan vragen. Soms moet je eerlijk zijn en zeggen: ‘Dit moet ik even voor
u uitzoeken. Maar ik kom er dan en dan op terug.

Wat is je lijfspreuk?
Pe dede de, lafu de. Dat is een Surinaams spreekwoord. Letterlijk vertaald: waar de dood is, is er ook een lach.
En dat is ook gewoon zo. Ik kan het weten. Ik kom zo vaak in aanraking met verdrietige mensen, maar ik lach
ook zo vaak met die verdrietige mensen. En aangezien het niet gegarandeerd is dat je vanavond weer veilig en
gezond in je eigen bed ligt, kan je liever genieten van het leven.

Wat staat er op je bucketlist?
Mijn angsten overwinnen. Te beginnen met hoogtes. Binnenkort begin ik met klimmen op een klimmuur, dus
het begin is er. Verder heb ik een droomhuis in gedachten dat ik wil hebben voor mijn 40ste.

Hoe zou je op je oude dag herinnerd willen worden
Als een positief familiemens

Wil je tot slot nog iets kwijt aan de lezers?
Mocht je aan de slag willen in de uitvaartbranche op welk gebied dan ook en je weet niet waar je moet
beginnen, neem gerust contact met ons op. Dit is geen makkelijke branche om zomaar te beginnen en dan
haken mensen af. Dat is zonde, want je bent hard nodig.

Connecten met Milly Funeral Experts?
website
Facebook
Linkedin

Fotografie: Rachelle Dens


Wil je de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten? En meer klanten aantrekken?

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is SALESFUN-EN-RBMMEDIA-500x225.jpg

ONTMOET SALESFUN & RBM MEDIA VIA DEZE LINK

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten