Interview met managementconsultant Maria van Leeuwen

“Met de komst van nieuwe technologie wordt het alleen maar relevanter om in je bedrijf kennis en kunde te hebben van digitale mogelijkheden. ” Ontmoet Maria van Leeuwen. Als managementconsultant helpt zij leiders om data en informatie in controle te krijgen om bedrijven te laten groeien. In dit korte interview deelt Maria meer over haar werk, de manier hoe zij omgaat met Covid en haar toekomstvisie.
Wat is het mooiste aspect van je werk?
Het zien van de verbetering en de verandering bij mensen. Dit gaat meestal niet zonder weerstand, maar dan is het resultaat des te bevredigender.
Wat zijn jouw grootste kwaliteiten?
Ik denk dat mijn grootste kwaliteiten zijn dat ik verantwoordelijk ben, toegewijd ben en in staat ben om de verbindende factor te zijn. Niet alleen tussen mensen, maar ook tussen organisatieonderdelen of inhoudelijke thema’s.
Waar zou je beter in willen worden?
Ik zou graag wat meer geduld hebben, haha, maar dat is een kwestie van oefening. Daarnaast ga ik binnenkort starten met een Executive MBA-opleiding om aan de ene kant mijn bedrijfskundige kennis te verbreden en te verdiepen en aan de andere kant aan mijn persoonlijk leiderschap te werken.
Kun je een paar tips geven aan bedrijven die hun digitale processen willen optimaliseren?
Ja dat kan. Het is wel van belang om digitale transformatie te scheiden van optimalisatie. Optimalisatie is een vervolgstap. Voor het stevig neerzetten van een fundament kan ik de volgende tips geven:
1) Begin met het in kaart brengen van de belangrijkste processen, dit zijn de processen die direct invloed hebben op de waarde voor de klant.
2) Bepaal wat je wil bereiken met digitalisering van processen, want het digitaliseren is enkel een middel om dit te bereiken.
3) Bedenk vooraf een methodiek om de verbetering te meten, zodat je kan beoordelen of veranderingen ook echt werken.
Wanneer is een ‘veranderings’project bij een opdrachtgever pas geslaagd of succesvol in jouw ogen?
Het is geslaagd als de beoogde doelstelling is gehaald. Daarom is het zo belangrijk om in de beginfase helderheid te scheppen over de doelstelling en de scope van de verandering.
Wat voor rol zullen digitale processen in de toekomst hebben denk je?
Digitale processen zullen alleen maar belangrijker worden en met de komst van nieuwe technologie wordt het alleen maar relevanter om in je bedrijf kennis en kunde te hebben van digitale mogelijkheden. Momenteel is hier een groot tekort aan, dus ik verwacht dat er veel geïnvesteerd zal worden in training en opleiding van medewerkers en leiders in digitale skills.
We leven in een tijd vol veranderingen mede door corona. Hoe zag je leven eruit voor corona en hoe ziet het er nu uit?
Ik zit minder op de weg dan voor Corona, heb meer virtueel contact met samenwerkingspartners en teamleden. Op persoonlijk vlak merk ik dat ik minder contact heb met vrienden, maar dat mijn beste vriendschappen juist verdiept zijn.
Wat heeft corona jou geleerd?
Het heeft mij vooral geleerd dat je op sommige zaken geen invloed hebt, dat je daar maar beter in kunt meebewegen.
Wat is jouw grootste leermoment in je ondernemerscarriere geweest en waarom?
Ik heb in korte tijd al veel geleerd. Maar mijn grootste leerles is wel dat je ook soms mensen moet loslaten. Dit is niet altijd makkelijk als je intensief samenwerkt en daardoor elkaar ook persoonlijk leert kennen. Loslaten is eigenlijk net zo belangrijk als nieuwe relaties aangaan.
WIl je tot slot nog iets delen aan de lezers?
Ik kom graag in contact met lezers. Je kunt me vinden op LinkedIn, waar ik graag met je doorpraat!
Wil je de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten? En meer klanten aantrekken?

ONTMOET SALESFUN & RBM MEDIA VIA DEZE LINK