Interview met Eva van de Water van Sproke Media

“De wereld is mijn thuis. Je vindt me meestal in een andere tijdzone, ergens in een tropisch oord.”
In dit artikel richten wij de spotlights op Eva van de Water. Eva is de oprichter van Coffee and Trips en sinds 2020 eveneens eigenaar van Sproke Media. In deze bedrijven smelten haar passie voor de wereld van koffie en tekstschrijven samen. Wil je meer weten over de achtergrond en (ondernemers)verhaal van Eva? Lees vooral verder.
Kun jezelf introduceren?
Degenen die mij goed kennen, zullen mij omschrijven als energiek, altijd met van alles bezig en vooral: op reis. Ik zit altijd boordevol verhalen en het liefste probeer ik iedereen om mij heen altijd maar te helpen. Ik ben opgegroeid in een klein kustplaatsje vlakbij Den Haag, maar mijn favoriete zee is toch wel de Caribische zee.
Wat wilde je worden toen je nog jong was?
Ik wilde iedere maand iets anders worden. Van acrobaat, tot model, tot orthodonist (die verdienen veel, dan kon ik twee paarden kopen) tot aan journalist. Nou goed, dat laatste komt het meest in de buurt van wat ik nu doe. Tekstschrijven! Daarnaast ben ik koffie-expert en geef ik in binnen- en buitenland baristatrainingen. Ook werk ik als barista op veelal zakelijke evenementen in Nederland en andere Europese landen.
Wat heb je gedaan qua school?
Ik heb de opleiding communicatie en media afgerond. Toen ik 16 was koos ik die opleiding vooral omdat het woord ‘media’ erin voor kwam – dat klonk leuk. Gelukkig ben ik wel geslaagd en had ik op mijn 21e een hbo-diploma op zak. Heel bewust heb ik de keuze voor mijn opleiding dus niet gemaakt, maar spijt heb ik er niet van. Volgens mij begint het echte leren voor de meesten toch pas ná school en studie.
Welke banen had je voordat je begon te ondernemen?
Na mijn studie ben ik eigenlijk direct als freelance barista gaan werken. Wel had ik af en toe een kantoorbaan. Zo heb ik bij een mystery-shop-bedrijf gewerkt, bij een telecombedrijf en in het vastgoed. Ook tijdens de corona-crisis heb ik nog een paar maanden op kantoor als communicatiemedewerker gewerkt. Als ik hieraan terug denk, voel ik gelijk weer die druk op mijn keel. Ik kan nooit meer zonder mijn vrijheid!
Wat is de naam van je huidige onderneming en wanneer is het opgericht?
Coffee and Trips heb ik opgericht in 2015 en Sproke Media in 2020.
“Ik wilde op reis ook geld kunnen verdienen en dat kon door middel van marketing en tekstschrijven. De pandemie heeft er toen voor gezorgd dat ik heel snel stappen maakte.”
Wat was de motivatie om je eigen bedrijf op te richten?
In de eerste instantie kwam het gewoon zo uit. Ik wilde als freelance barista aan de slag en daarvoor moest ik me inschrijven bij de KvK. Op dat moment nam het bedrijf waarvoor ik wilde werken niemand in dienst. Ik besefte mij denk ik nog niet eens dat ik nu een ‘eigen bedrijf’ had.
Daarna, vlak voor de pandemie, richtte ik Sproke Media op. Ik wilde op reis ook geld kunnen verdienen en dat kon door middel van marketing en tekstschrijven. De pandemie heeft er toen voor gezorgd dat ik heel snel stappen maakte: Coffee en Trips lag stil en Sproke Media kreeg alle aandacht. Dat bedrijf heb ik dus veel bewuster opgericht.
Hoe ben je op de bedrijfsnaam gekomen?
Ik reis veel en bezocht regelmatig koffieplantages. Dus Coffee and Trips kwam ineens in me op toen ik een Instagram account maakte. Sproke Media komt van het woord ‘Sproke’ dat ‘Middeleeuwse vertelling’ betekent. Sproke Media vertelt verhalen.
Wat bied je specifiek aan?
Met Coffee and Trips geef ik koffietrainingen en verhuur ik mijzelf als barista. Daarnaast geef ik advies met betrekking tot koffieplantages bezoeken, exporteren van koffies en hoop ik in de toekomst weer een koffiereis te kunnen organiseren. Met Sproke Media schrijf ik verhalen voor bedrijven, maar in de toekomst wil ik dat uitbreiden. Verhalen kunnen ten slotte op heel veel manieren verteld worden. Wel zet ik regelmatig andere freelancers in bij een opdracht, bijvoorbeeld als de klant ook foto’s nodig heeft of een video. Ook heb ik laatst voor het eerst een interview, dat werd gefilmd, geredigeerd. Daar ligt ook zeker mijn interesse.
Men zegt dat het begin van elke onderneming gepaard gaat met uitdagingen. Wat waren jouw uitdagingen bij de start van je onderneming?
Eigenlijk had ik weinig uitdagingen bij de start van mijn eerste onderneming. Er is altijd genoeg werk geweest. Wel moet ik zeggen dat ik boekhouden had onderschat. Niemand vertelt je precies hoe je dat moet aanpakken, dus volgens mij begon ik ook pas na twee jaar mijn boekhouding goed bij te houden. Inmiddels heb ik een hele goede boekhouder en zijn alle cijfertjes netjes op orde, hoor. Bij Sproke Media moest ik veel meer aan mijn zichtbaarheid werken. Waar ik als barista al best veel werk had en nooit heel veel moeite hoefde te doen, voelde ik me als tekstschrijver en storyteller nog vaak een groentje. Nog steeds. Soms moet ik mezelf nog even streng toespreken, Haha!
Hoe reageerde je omgeving toen je ze vertelde dat je met je eigen onderneming zou beginnen?
Ja, dat is dus eigenlijk niet echt gebeurd. Inmiddels vindt mijn omgeving het natuurlijk wel heel tof wat ik doe. Vooral als ik zeg ‘ik ga weer naar Colombia, een klant wil wat koffieboeren ontmoeten en ik ga met hem mee als tolk!’ Maar ik heb nooit echt een heisa gemaakt van mijn ondernemerschap. Dit hoort bij mij.
Wie is je doelgroep?
Als barista sta ik vaak op zakelijke evenementen, maar eigenlijk vind ik trainingen geven het leukst. En eerlijk? Dan is mijn doelgroep: iedereen die meer over koffie wil leren. Ik train kinderen tot aan oudere mensen, zo lang er maar vraag is naar verhalen over koffie.
Met Sproke Media schrijf ik graag voor zorgprofessionals, bedrijven die zich bezighouden met duurzaamheid en de hospitality branch. Daar weet ik nu eenmaal het meeste vanaf.
Hoe reageren jouw klanten op de producten/diensten van je bedrijf?
Ik merk dat er steeds meer gezocht wordt naar het echte verhaal. Dat is precies waarbij ik help. ‘Wij van WC-eend verkopen WC-eend’ is inmiddels wel voorbij. Het ‘waarom’ wordt nu veel belangrijker. We willen op het puntje van onze stoel zitten en smachten naar verhalen die de boodschap overbrengen.
Waar kunnen mensen jouw werk aan herkennen?
Op LinkedIn ben ik best uitgesproken en schrijf ik met regelmaat persoonlijke berichten. Dat is wel heel erg wie ik ben. Niet dat geblabla over mijn successen en met wie ik nu weer een bijzondere ‘meeting’ heb gehad, maar gewoon iets kleins. Dat blijkt herkenning op te roepen en volgens mij valt het om die reden in de smaak. Als barista en koffietrainer doe ik het ook altijd net wat anders. Ik heb bijvoorbeeld een eigen fotoboek laten drukken, dat ik gebruik tijdens mijn trainingen om mijn verhaal te vertellen. Mijn verhaal focust zich ook op een eerlijke koffiewereld en hoe iedereen daaraan bij kan dragen. Ik kan wel alle theorie gaan oplepelen, maar wie vindt dat nou echt boeiend?
Wat is het meest bijzondere project dat je hebt gedaan vanuit je bedrijf en waarom?
Toen ik begon met baristatrainingen geven in het buitenland, wist ik niet wat het voor impact zou hebben op mijn leven. Eén van de boeiendste eerste lessen kreeg ik in Suriname. Ik gaf daar twee weken training in verschillende restaurants. Op een dag zat er een vrouw onderuit gezakt naar me te luisteren, zo ongeïnteresseerd. Later bleek dat ze er al heel wat uren op had zitten. Een van haar kinderen ziek was, maar ze niet thuis kon blijven omdat ze anders niet betaald zou krijgen. Dat brak mijn hart. In Nederland krijg je ‘gewoon’ doorbetaald als je in loondienst bent.
Vorig jaar zat ik in Indonesië waar ik een koffietraining mocht geven aan een groep tieners. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten: vinden tieners leren over koffie wel boeiend? Maar het tegendeel bleek waar. De kinderen hingen aan mijn lippen en één zei zelfs op het laatst: “Ik word later koffieboer!” Ja, dan heb ik mijn verhaal goed verteld. En ondanks dat ik dit dan vanuit Coffee and Trips doe: ik vertel een verhaal en dat is storytelling. Precies wat ik met Sproke Media doe, dus. En koffie verbindt, altijd! Met Sproke Media heb ik mooie teksten mogen schrijven en verhalen mogen vertellen, maar ik hoop nog eens te mogen schrijven voor een goed doel. Interviews afnemen bijvoorbeeld.
Wat is de unique selling point van je bedrijf?
Bij mijn beide ondernemingen ben ikzelf degene voor wie je kiest. Ikzelf ben de dienstverlening en dus, zolang ik mijn eigenwijze zelf blijf, ben ik mijn eigen USP. Daarnaast staat storytelling bij mij centraal en zijn de feitjes en weetjes ondergeschikt.
Waar ben jij trots op?
Dat ik altijd precies heb gedaan en doe wat ik wil. Ondanks alle (vaak goedbedoelde) adviezen. Als ik domme keuzes maak, kan ik daardoor dus ook alleen mezelf de schuld geven. Maar ik sta altijd vierkant achter mijn keus. Op dat moment dacht ik tenslotte dat het de beste was.
Waar zou je beter in willen worden?
Er zijn een heleboel dingen waar ik beter in wil worden. Ik zou wel een goede speech willen leren schrijven. En beter willen leren spreken voor groepen.
Waar ben je dankbaar voor?
Elke dag ben ik dankbaar voor alles wat ik mag doen, krijg, heb en meemaak. Ik mediteer dagelijks en schrijf ook dagelijks in een dankbaarheidsboekje. Waar ben ik níet dankbaar voor?
“Ik heb nooit echt een heisa gemaakt van mijn ondernemerschap. Tot soms grote ergernis van het thuisfront, die dan weer eens niet weten waar ik me mee bezighoud. “
Wie is of zijn jouw rolmodel(len)?
Ik vind Anitta, de Braziliaanse zangeres en onderneemster, echt een topvrouw. Ze is ongeveer net zo oud als ik, maar… wow. Haar dromen, idealen, doelen en alles wat ze bereikt: ik vind het echt geweldig. Er staan twee mooie documentaires van haar op Netflix. Na het zien van deze docu’s heb ik zoveel respect voor haar gekregen. Ze werkt keihard en leeft twee levens. Dat van de artiest en de daadwerkelijke persoon achter de artiest. Ook zet zij zich heel erg in voor vrouwenrechten. Heel inspirerend. Daarnaast vind ik Mark Laita van Soft White Underbelly echt een hele inspirerende man. Hij maakt Youtube filmpjes met mensen uit de ‘onderkant van de maatschappij’. Maar dat doet hij op een hele mooie, menselijke manier. Echt een aanrader ook om te volgen. Het heeft mij veel geleerd over ‘blij zijn met wat je hebt en wie je bent’. Zowel Anita als Mark weten precies hoe ze een goed verhaal op de juiste manier overbrengen.
Wat is jouw lijfspreuk?
Ergens op mijn lijf staat letterlijk ‘viajar es vivir’ wat ‘reizen is leven’ betekent. Voor mij is reizen meer dan alleen van A naar B verplaatsen. Reizen is groeien, reizen is vallen en op staan. Reizen is verliezen en winnen. Reizen is eigenlijk het leven leven. Het leven leven is leven, dus.
Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?
Toen ik op mijn 21e door Cuba reisde en een jongen van mijn leeftijd ontmoette, werd ik geroerd door zijn verhaal. Het enige bezit dat hij had was zijn paard en wagen, waarmee hij toeristen rondreed en zo zijn geld verdiende. Zijn vorige vriendinnetje had hem ingeruild voor een jongen met een motor. Toch bleef hij positief en deelde hij iedere munt die hij verdiende met zijn moeder en zijn zus. Een jaar later keerde ik terug naar Cuba en vroeg ik hem of hij iets nodig had uit Nederland. Hij had niets nodig, behalve zijn gezondheid en die van zijn moeder en zus.
Door de vele reizen die ik heb gemaakt, besef ik wat een mega, megageluk ik heb gehad. Met de plek waar ik ben opgegroeid, met de ouders die ik heb, met de mogelijkheden die ik heb gehad. Met de vrijheid die ik kreeg en nog steeds heb. Ik heb zoveel verschillende mensen leren kennen. Enorm rijke mensen, straatarme mensen. Uiteindelijk komt het neer op: heeft iemand een goed hart? Door aardig te zijn kun je iemands dag maken. En aardig zijn is zo simpel.
Hoe ziet je leven eruit over tien jaar (wat zijn je dromen, doelen etc)?
Ha, dat zijn twee verschillende vragen. Ik heb eens een artikel geschreven over dat ik de vraag ‘waar sta je over vijf jaar’ onzin vindt. Dat ging destijds viral. Ik denk vooral dat leven in het nu zo belangrijk is. Geluk ligt niet in de toekomst. Ook de huidige ‘over-mij’ pagina op mijn website gaat daarover. Wel heb ik natuurlijk dromen en doelen. Zo zou ik heel graag motivational speeches willen geven, met name voor jongeren. Dat doe ik wel met mijn koffietrainingen, maar dat zou ik nog wel uit willen breiden. Zo lang ik mijn vrijheid maar behoud en me nooit laat tegenhouden door anderen of ‘what if’s’.
Heb je nog een laatste shout-out voor de lezers?
Doe precies waar je zin in hebt en laat niemand (ook niet je ouders of partner!) je tegenhouden. In the end weet jij precies wat je hart je vertelt en praten anderen – ondanks dat ze zielsveel van je houden – vaak uit angst en vanuit hun eigen perspectief.
Hoe kunnen mensen jou bereiken?
Via mijn website www.sprokemedia.nl kun je mij vinden. Via @Sprokemedia ben ik op Instagram te volgen. @coffeeandtrips is eigenlijk meer een privéaccount geworden, waar ik natuurlijk dingen deel over mijn koffieavonturen en reisavonturen in het algemeen.

Connecten met Eva?
website
Instagram persoonlijk