Asha Lachman – Bedankt of sorry(?)

Zeg vaker “bedankt” ipv “sorry”‼️

Sorry zeggen heeft het tegenovergestelde effect dan je er mee probeert te bereiken, wanneer je het onterecht en te vaak zegt.

Je loopt over een drukke straat, iemand botst tegen je op. Nog voordat je het door hebt roep je “sorry!”, terwijl de ander doorloopt. Niet jouw schuld, en toch zeg je ‘sorry’?

Of het moment waarop je een collega iets wil vragen – al is het om zijn nietmachine te lenen – komt er al een “sorry, mag ik…” uit je mond.
Je denkt misschien beleefd te zijn, maar dat gewenste effect wordt teniet gedaan wanneer je ten onrechte of te vaak ‘sorry’ zegt.

Zeg ‘bedankt’ in plaats van ‘sorry’. Beleefd communiceren zónder dat je elke zin of elk verzoek begint met ‘sorry’.

Spreek waardering uit, in plaats van excuses te maken.
Dus niet “Sorry dat ik je stoor, …”, maar “Bedankt dat ik je hier even voor mocht storen.”

Zo buig je je vreemde gewoonte om altijd maar sorry te zeggen netjes af naar een beschaafde, assertieve communicatie. Niet alleen goed voor jouw eigenwaarde en het respect dat je krijgt van de mensen om je heen, het is ook een stuk aangenamer voor je omgeving wanneer je ‘sorry’s’ bewaart voor de hoognodige momenten.

Asha Lachman
Founder stichting Everyday People

Bron: Praktijk Extralent


Connecten met stichting Everyday People?
Website
Facebook
Instagram


Foto: Keith Schoolbred

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *