Jamie Kames – van crisis naar kans

In dit interview kun je genieten van een inspirerend gesprek met Jamie Kames. Jamie komt uit Hilversum en verzorgt het management van goochelaar-comediant Steven Kazàn. Het thema is: wat is de impact van COVID in je persoonlijk leven en in je professie? Ben jij benieuwd naar het verhaal van Jamie en hoe zij deze turbulente periode ervaart? Lees gauw verder!

Uit welk nest kom je?
Ik kom zelf uit een normaal, bescheiden ‘nest’ in Eindhoven. Mijn ouders werken allebei. Mijn vader heeft altijd in verkoop/logistiek gezeten en mijn moeder doet voornamelijk administratief werk. Eigenlijk heeft zelfstandig ondernemerschap totaal niets te maken met de werkzaamheden van mijn ouders.

Hoe zou je jezelf willen omschrijven?
Eigenwijs. Ik ga liever een keer zelf op mijn smoelwerk dan dat iemand anders mij tot in detail uitlegt hoe het moet.
Ondernemend. Kan moeilijk stil zitten, wil altijd bezig zijn met iets nuttigs voor de toekomst.
Creatief. Ik heb soms teveel ideeën en loop dan even vast, omdat ik niet meer weet waar ik moet beginnen.
Speels. Ik probeer niet al te serieus naar mezelf en de wereld te kijken. Daar wordt het leven vaak een stuk leuker van.

Jij bent de manager van Steven Kazàn. Hoe is deze job op je pad gekomen?
Ik zou geneeskunde gaan studeren, maar werd gelijktijdig verliefd op Steven. De vraag was; ga je voor de liefde of voor je carrière?
Je weet inmiddels dat ik eigenwijs ben, dus ik ben voor de liefde gegaan natuurlijk, haha. In het begin ben ik bezig geweest met het verkopen van theatershows voor de hele familie. Daarna ben ik me uitsluitend op het management van Steven gaan richten.

Wanneer begon je Steven te managen?
Eigenlijk al sinds het begin van zijn carrière. Steven was eerst nog de stagemanager bij zijn broers en is daarna langzaam maar zeker solo gaan optreden. Daar hebben we ons samen op gestort.

Wat zijn je taken als manager zijnde?
Ongeveer alles wat je kunt bedenken. Van verkoop van de shows tot promotie en van administratie tot het uitzoeken van goede kleding voor de show. Ideeën bedenken voor social media, online content, meehelpen met het uitwerken van trucs voor de live shows etcetera. Kortom: Alles wat er moet gebeuren.

Wilde je altijd al iets doen op het gebied van managen?
Nee, dat stond nooit op mijn verlanglijstje, maar ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Ondernemen is waanzinnig leuk en spannend. Er staat tegenover dat je een heel onzeker vak hebt, waarbij je altijd pieken en dalen zal kennen, maar daar wordt je na een tijdje immuun voor. Het vak zelf is enorm divers en geen dag is hetzelfde. Daar houd ik van.

Hoe zag je dagbesteding eruit voor de corona crisis? En hoe ziet het er nu uit? 
Heel verschillend. De ene dag ben je de hele dag bezig met opstellen van overeenkomsten, facturen etc. Soms ben je bezig met promotie, soms met verkoop. De andere dag ben je onderweg naar evenementen of naar het theater. Zo nu en dan moet je naar interviews. Het is eigenlijk altijd wel wat anders en geen enkele dag ziet er hetzelfde uit.

“Ik ga liever een keer zelf op mijn smoelwerk dan dat iemand anders mij tot in detail uitlegt hoe het moet.”



Sinds de corona crisis is er wel flink wat veranderd, maar de dagen met ‘kantoorbezigheden’ zijn onveranderd. Alleen hebben de dagen dat we naar het theater zouden gaan of naar evenementen zouden rijden, nu plaats gemaakt voor online shows vanuit huis, interviews of het maken van online content. Het gekke is dat het niet echt ‘rustiger’ is geworden voor Steven en mij en dat is stiekem natuurlijk wel heel fijn.

Wat ging er door je heen toen je hoorde over het coronavirus en de nieuwe maatregelen omtrent de nieuwe manier van werken? 
Haha, het was heel gek. In maart 2020 stonden we ’s avonds nog in een theater en daarna hoorden we dat vanaf de dag daarna geen evenementen meer mochten plaatsvinden. Dat was enorm raar. Je plant in ons vak vaak ver vooruit, dus een groot gedeelte van de agenda ligt al vast. Ineens vielen alle klussen weg en was je ‘werkloos’. Dat was wel onwerkelijk, maar we hebben het nooit laten knagen. Natuurlijk is het stiekem frustrerend, omdat je al veel tijd hebt besteed aan die planning en verwezenlijking van shows, maar ach, het was eenmaal zo.

We zijn direct met positieve dingen van start gegaan. In het begin was dat uitsluitend online content, in ons geval ‘Corona TV’, simpelweg om mensen te vermaken en een beetje door de donkere dagen heen te slepen. Later ontstonden er daardoor ook heel veel online shows voor bedrijven. Dat laatste was heel gek, want dat betekende dat we soms ook vanuit de huiskamer gingen optreden via bv. Teams of Zoom. In het begin is dat heel onwennig, maar nu is het ‘normaal’ en eigenlijk ontzettend leuk. Het is in ieder geval iets waar je het over 20 jaar nog over zal hebben.

Wat vind je zelf van de genomen maatregelen?
Lastig. Dat ligt aan het perspectief waar vanuit je het bekijkt. Ik kan me heel erg voorstellen dat je voorzichtig bent en de maatregelen waardeert als je bijvoorbeeld in de zorg werkt. Ik kan me ook erg voorstellen dat je alle maatregelen helemaal idioot vind als je bijvoorbeeld een kledingwinkel hebt. Persoonlijk houd ik me gewoon aan de regels, maar vind ik wél dat er te weinig lijn in alles is aangebracht. Er zijn teveel tegenstrijdigheden geweest in de maatregelen, die voor veel oneerlijke situaties hebben gezorgd en daardoor extra onvrede.

Bovendien vrees ik dat we toch wel, door de overbevolking van deze planeet, een tijdperk zijn betreden waarin virusuitbraken vaker voor gaan komen. Ik had liever gezien dat we sinds oktober/november alles hadden opengegooid en al het geld wat we aan NOW-uitkeringen en overige compensaties kwijt zijn, in de zorg hadden gestopt. Dat gaat over enorm veel geld namelijk en ik denk dat we voor nu én in de toekomst meer baat zouden hebben bij extra ziekenhuizen en meer mensen die in de zorg werken. Wanneer we een flinke verhoging van de IC-capaciteit (plus personeel) zouden hebben en het liefst in aparte ‘virus ziekenhuizen’, zodat de reguliere zorg daar niet onder lijdt, zou dat volgens mij een hele nette oplossing zijn van het huidige probleem (én toekomstige problemen).

Wat doe je vanuit je werk nu anders ten opzichte van de periode voor de corona crisis?
We werken enorm veel meer online. Online zichtbaarheid én vooral het verspreiden van positiviteit is voor ons heel belangrijk geweest en daar is heel veel werk uit voortgekomen, voornamelijk via LinkedIn. Ook zijn we sinds de corona crisis wat actiever op Youtube geworden, daar deden we vroeger niet zoveel mee.

Ben je tot nieuwe inzichten gekomen door de corona maatregelen?
Ik heb altijd gedacht dat entertainment één van de meest onzekere branches was die er bestond. Immers, geen shows verkocht betekent geen werk, dus je moet altijd presteren, je moet altijd innoveren. Vooraan in de rij staan. Inmiddels ben ik erachter dat dat eigenlijk op een bepaalde manier voor iedereen geldt, alleen hebben we dat nog nooit zo ervaren. Zelfs de piloot met zijn peperdure opleiding zit thuis. Als de corona crisis me iets heeft laten zien, is hoe kwetsbaar het systeem is. Hoe afhankelijk we van elkaar zijn. Maar ook hoe je altijd door moet blijven gaan, niet moet opgeven, ook al lijkt het nog zo uitzichtloos. Natuurlijk moet je wat wind in de zeilen hebben, maar je moet wel altijd eerst zelf de zeilen hijsen, anders ga je sowieso nergens heen.

Hebben de maatregelen jou ook persoonlijk geraakt of veranderd?
Haha, ik denk dat ik vrij hetzelfde ben gebleven. En ik denk dat het mij persoonlijk niet zo diep heeft geraakt, omdat ik door ons werk wel gewend ben aan tegenslagen en onzekerheid. Natuurlijk wil ik ook weer dat alles ‘normaal’ is, maar dat gevoel heb ik voornamelijk doordat ik heel erg meeleef met de ondernemers die met de handen in het haar zitten.

Wel ben ik erachter gekomen dat ik meer voor anderen wil doen die het écht nodig hebben. We hebben tussen neus en lippen door wat projecten opgezet voor eenzame ouderen, voor scholieren en voor getroffen ondernemers. We wilden wat goeds doen in deze soms zo verdrietige tijd en daar kregen we echt hartverwarmende reacties op. Dat we oprecht iets voor iemand konden betekenen, iemand even konden laten glimlachen, alleen maar door wat tijd en moeite erin te stoppen, gaf me heel veel positieve energie.

Wat zijn je toekomst dromen?
Gelukkig blijven. Natuurlijk heb ik zakelijk nog wel wat dingen op mijn bucketlist staan, maar dat is niet waar ik per se elke dag van de week naar toe werk. De mooiste dingen gebeuren onderweg. In de tussentijd proberen we ons privé leven en ons ‘zakelijke leven’ in balans te houden. We willen samen kunnen genieten van alles, want dan is werk zo slecht nog niet. Tot op heden lukt dat goed.

Wat zijn je sterke punten en waar zou je beter in willen worden?
Mijn sterkste punten zijn dat ik flexibel en creatief ben en goed onder druk presteer. Ik zou beter willen worden in mijn hoofd ordenen. Mijn hoofd gaat van A naar Z en het liefst de hele dag en nacht door. Dat is soms waanzinnig handig, want ideeën zijn er vaak genoeg, maar soms vind ik mezelf ook wel een heel vermoeiend figuur.

Wil je tot slot nog iets kwijt aan de lezers?
Blijf positief. Wees niet te boos op de dingen die je niet kunt veranderen, dat is verspilling van je energie. Het gevoel mag er zijn, maar laat het je niet overnemen. Als je verdrietig bent, praat met iemand. Vraag om hulp als je het kunt gebruiken. Het is niet erg om je menselijkheid te tonen.
Wees er voor de mensen om je heen die het juist nu kunnen gebruiken. Soms kan een simpel praatje al een groot verschil maken.
Wees trots op wat je bereikt hebt. Vergelijk jezelf niet met anderen, dit is jouw leven, dit is jouw situatie. Je kunt dit!

Connecten met Jamie Kames?
Linkedin
Website Steven Kazan
Emailadres: Jamie@stevenkazan.com 


Wil je de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten? En meer klanten aantrekken?

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is SALESFUN-EN-RBMMEDIA-500x225.jpg

ONTMOET SALESFUN & RBM MEDIA VIA DEZE LINK

Deel dit artikel

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten