Interview met kunstenares Thuy Linh Vu

LV2

In dit artikel kun je kennis maken met Thuy Linh Vu. Zij is een figuratief abstracte kunstenares. Wil je meer ontdekken over haar verhaal, haar passie en drive? Dat komt allemaal aan bod in dit interview.

Kun je wat over jezelf vertellen?
Mijn naam is Thuy Linh Vu en ik ben geboren in Hanoi, Vietnam. Ik ben momenteel 36 jaar oud en woon in Berlijn, Duitsland. Ik heb altijd een diepe passie voor kunst gehad, en dit heeft een groot deel van mijn persoonlijke en professionele reis bepaald. Het feit dat ik in Berlijn woon, een stad die bekend staat om zijn levendige en diverse kunstscène, heeft mij geïnspireerd om nieuwe creatieve mogelijkheden te verkennen en mijn artistieke vaardigheden verder te ontwikkelen.

Wat wilde je worden toen je nog een meisje was?
Toen ik opgroeide in Berlijn, was ik altijd omringd door creativiteit en nieuwsgierigheid naar de wereld om me heen. Als kind wilde ik leraar worden, specifiek in kunst en biologie. Kunst fascineerde me omdat het me in staat stelde mezelf te uiten en verbinding te maken met anderen door middel van visuele verhalen. Tegelijkertijd wekte de biologie mijn interesse in het begrijpen van de natuurlijke wereld. Het idee om deze twee passies te combineren en die kennis met anderen te delen in een rol als docent heeft mij tijdens mijn jeugd enorm geïnspireerd.

Welke studies heb je afgerond?
Ik heb mijn studie Public and International Health afgerond. Dit heeft mij geholpen om een reeks onderwerpen te verkennen die verband houden met gezondheidszorgsystemen, mondiale gezondheidsuitdagingen en de manieren waarop gezondheid de samenleving en cultuur kruist. Hoewel het anders is dan mijn kinderdroom, heeft deze opleiding mij een breder perspectief gegeven op hoe gezondheid en welzijn worden beïnvloed door verschillende factoren, zowel lokaal als internationaal. Deze kennis is van onschatbare waarde geweest bij het begrijpen hoe kunst, gezondheidszorg en sociale kwesties elkaar kunnen kruisen en informeren.

Welk werk deed je voordat je kunst begon te maken?
Voordat ik parttime met kunst begon, werkte ik als gezondheidseconoom in de life science-industrie. Mijn werk was gericht op het analyseren van gezondheidszorgsystemen en -beleid, het evalueren van de economische impact van gezondheidszorginterventies en het vinden van manieren om de resultaten van de gezondheidszorg te verbeteren en tegelijkertijd de middelen efficiënt te beheren. Het is een vakgebied dat zowel analytisch als strategisch denken vereist, en het heeft mij een diepgaand inzicht gegeven in de complexe wisselwerking tussen gezondheid en economie. Daarnaast maak ik kunst, wat een creatieve uitlaatklep biedt en me in staat stelt ideeën vanuit een heel ander perspectief te uiten. Het balanceren van beide carrières was verrijkend en bevredigend geweest.

Wanneer ben je begonnen met het maken van kunst?
Ik schilder al sinds ik een kind was. Kunst is altijd een onderdeel van mijn leven geweest en heeft voor mij vanaf jonge leeftijd gediend als een manier om mijn gedachten en emoties te uiten. Mijn passie voor schilderen heb ik nooit kwijtgeraakt. Ook niet toen ik mijn professionele carrière in de gezondheidseconomie voortzette. Door de jaren heen ben ik mijn vaardigheden blijven ontwikkelen en nieuwe technieken ontdekken. Kunst is altijd een constante geweest en het stelt me ​​in staat verbinding te maken met verschillende aspecten van mezelf en de wereld om me heen.

Wat heeft jou gemotiveerd om kunst te maken?
Mijn motivatie voor het maken van kunst komt voort uit een diep verlangen om emoties, ideeën en perspectieven uit te drukken die niet altijd via woorden kunnen worden overgebracht. Sinds mijn kindertijd is schilderen voor mij een manier om de wereld om mij heen te verwerken, of het nu gaat om de schoonheid van de natuur, menselijke ervaringen of maatschappelijke uitdagingen. Bovendien heeft mijn werk als gezondheidseconoom ook mijn artistieke praktijk beïnvloed. Het observeren van de complexiteit van het leven, de gezondheid en het welzijn motiveert mij om kunst te maken die deze thema’s weerspiegelt. Kunst stelt me ​​in staat een andere kant van mezelf te verkennen, waardoor ik de vrijheid krijg om te experimenteren, reflecteren en communiceren op een manier die tegelijkertijd diep persoonlijk en universeel aanvoelt.

´Sinds mijn kindertijd is schilderen voor mij een manier om de wereld om mij heen te verwerken.´

Wat voor kunst maak je?
Ik richt me vooral op schilderen en onderzoek thema’s die draaien rond de natuur, menselijke emoties en maatschappelijke dynamiek. Mijn werk combineert vaak abstracte en figuratieve stijlen, waardoor ik kan experimenteren met verschillende technieken en materialen om diepere, soms persoonlijke, verhalen over te brengen. Ik geniet ervan om kunst te maken die emotie oproept en de kijker uitnodigt om na te denken over zijn eigen ervaringen. Mijn kunst wordt sterk beïnvloed door mijn omgeving en de complexiteit van het leven, waarbij ik vaak ideeën uitdruk over evenwicht, verbinding en introspectie.

Wanneer is een kunstwerk compleet of succesvol vanuit jouw oogpunt?
Voor mij voelt een kunstwerk compleet als het resoneert met de emotie of het idee dat ik wilde overbrengen. Het gaat minder om technische perfectie en meer om een ​​gevoel van evenwicht en harmonie binnen de compositie. Soms doe ik een stap terug en voel ik een verbinding met het werk, een moment waarop alles goed voelt, en er niets meer is dat ik gedwongen voel toe te voegen of te veranderen. Kortom, een stuk is succesvol als het een reactie oproept, of dat nu bij mij is of bij de kijker. Als het tot reflectie, emotie of gesprek leidt, beschouw ik het als succesvol. Uiteindelijk gaat kunst over het creëren van een dialoog, zowel intern als extern.

Ben jij een perfectionist?
Dat ligt eraan. Als het op mijn kunst aankomt, ben ik niet strikt een perfectionist. Ik concentreer me meer op de emotionele impact en laat onvolkomenheden toe om karakter en authenticiteit aan het stuk toe te voegen. Als ontwerper ben ik echter eerder een perfectionist. Ontwerp vereist precisie, aandacht voor detail en een bepaald niveau van structuur, dus ik streef ernaar dat alles in die context precies goed is. Of het nu gaat om het zorgen voor de juiste balans, kleurharmonie of afstemming, ik streef naar een hoog kwaliteitsniveau in mijn ontwerpwerk. In de kunst laat ik het proces stromen, maar in het ontwerp geef ik prioriteit aan precisie en uitvoering.

Kun je je het eerste kunstwerk herinneren dat je hebt gemaakt?
Ja, ik kan me het eerste kunstwerk dat ik maakte toen ik een jaar of zes was nog herinneren. Het was een aquarel van dinosaurussen en landschappen, twee onderwerpen die mij als kind fascineerden. Ik was gefascineerd door het idee om deze eeuwenoude wezens te combineren met het levendige landschap, en ik heb er uren aan besteed om het op papier tot leven te brengen. Ook al was het eenvoudig en speels, het wakkerde mijn passie aan voor het creëren en uiten van mezelf door middel van kunst. Die herinnering heeft nog steeds een speciaal plekje in mijn hart en herinnert me eraan hoe bevrijdend en vreugdevol het creatieve proces kan zijn.

Waar heb je zo al je werk tentoongesteld?
Ik heb het geluk gehad om mijn werk op verschillende opmerkelijke locaties en evenementen te laten zien. Enkele van de belangrijkste locaties zijn de Women in Art Biennale in Londen, een ongelooflijk platform voor vrouwelijke kunstenaars, en verschillende internationale kunstbeurzen in Brussel, Parijs en Miami, waar ik de kans kreeg om in contact te komen met een wereldwijd publiek. Daarnaast is mijn werk tentoongesteld in het Museum voor Moderne Kunst in Barcelona, ​​wat een bijzonder gedenkwaardige ervaring was. Deze tentoonstellingen hebben mij de kans gegeven om mijn kunst met een divers publiek te delen en in contact te komen met de internationale kunstgemeenschap. Voor een volledige lijst met tentoonstellingen kan de lezer gerust contact met mij opnemen!

Wat is je inspiratiebron als je kunst maakt en waarom?
Een belangrijke inspiratiebron voor mij komt voort uit het feit dat ik ben opgegroeid in een biculturele omgeving, met wortels in zowel Vietnam als Duitsland. Deze unieke mix van culturen heeft mijn kijk op identiteit, traditie en de manier waarop ik de wereld zie diepgaand beïnvloed. Ik put vaak uit de contrasten en verbindingen tussen deze twee culturen, of het nu gaat om de visuele esthetiek, de filosofieën of de emoties die verband houden met mijn erfgoed. De natuur en menselijke emoties staan ​​ook centraal in mijn werk, samen met mijn persoonlijke ervaringen met het navigeren door verschillende culturen. Door kunst te maken, kan ik deze thema’s verkennen, mijn gevoel van verbondenheid uiten en verbinding maken met mensen met verschillende achtergronden. Dit rijke culturele tapijt blijft mij inspireren en vormt mijn artistieke stem.

Wat wil je dat mensen ervaren als ze naar jouw kunst kijken?
Als mensen met mijn kunst bezig zijn, wil ik dat ze een gevoel van verbondenheid voelen, of het nu gaat om hun eigen emoties, herinneringen of gedachten. Ik hoop dat mijn werk reflectie, nieuwsgierigheid en misschien zelfs een gevoel van introspectie oproept. Omdat ik een biculturele achtergrond heb, raakt mijn kunst vaak thema’s als identiteit, erbij horen en het samensmelten van verschillende werelden. Ik wil dat kijkers niet alleen de visuele elementen zien, maar ook de diepere betekenislagen achter elk stuk voelen. Idealiter inspireert mijn werk gesprekken, emoties of een nieuw perspectief, waardoor kijkers het op hun eigen unieke manier kunnen interpreteren en ermee omgaan. Als iemand het gevoel heeft meer verbonden of bedachtzaam te zijn, dan heb ik het gevoel dat mijn kunst zijn doel heeft bereikt.

Wat is het meest bijzondere kunstwerk dat je hebt gemaakt? En waarom?
Een van de meest bijzondere stukken die ik heb gemaakt is getiteld ‘Olifanten in de kamer’. Het valt niet op door de techniek, maar door het onderwerp dat het behandelt. Het stuk onderzoekt communicatieproblemen in relaties, waarbij onuitgesproken kwesties leiden tot twijfels, twijfels en misverstanden. Het reflecteert hoe het laten van te veel ruimte voor interpretatie barrières kan opwerpen, vooral wanneer mensen moeite hebben om zich openlijk te uiten. Dit thema is vooral belangrijk in Zuidoost-Aziatische culturen, waar indirecte communicatie een diepgaande impact kan hebben op zowel persoonlijke als professionele relaties. In dergelijke contexten kan het onvermogen om duidelijk te communiceren van invloed zijn op alles, van de gezinsdynamiek tot de carrièregroei. Dit stuk is voor mij van grote betekenis omdat het een universele uitdaging belicht, maar ook aansluit bij culturele nuances die ik uit de eerste hand heb ervaren.

Over het algemeen reageren mensen met nieuwsgierigheid en reflectie op mijn kunstwerken. Veel kijkers worden aangetrokken door de emotionele diepgang en de thema’s identiteit, communicatie en culturele nuances die ik onderzoek. Ik krijg vaak de feedback dat mijn werk aanleiding geeft tot gesprekken en persoonlijke interpretaties, vooral als het raakt aan universele ervaringen zoals relaties of menselijke emoties. Bij stukken als ‘Elephants in the Room’, waarin communicatieproblemen aan de orde komen, vermelden mensen vaak hoe dit resoneert met hun eigen ervaringen, wat leidt tot een diepere verbinding met de kunst. Sommige kijkers vinden betekenis in de symbolische aspecten van mijn werk, terwijl anderen gefascineerd raken door de visuele elementen. Over het algemeen streef ik ernaar dat mijn kunst tot nadenken aanzet, en ik ben blij als mensen het gevoel hebben dat ze meer betrokken of introspectief zijn.

Wat is de meest bijzondere reactie die jij op een kunstwerk hebt gekregen?
Een van de meest bijzondere reacties die ik kreeg was op een stuk dat ik maakte, genaamd ‘A Wild Hat’. Het kunstwerk symboliseert zelfexpressie en het doorbreken van maatschappelijke normen, waarbij gedurfde kleuren en excentrieke vormen worden gebruikt om de vrijheid te weerspiegelen van het omarmen van je ware zelf, vrij van verwachtingen. Een kijker vertelde me dat het stuk diep bij hen resoneerde, omdat ze zich jarenlang hadden aangepast aan de maatschappelijke druk en hun individualiteit hadden onderdrukt. Bij het zien van ‘A Wild Hat’ voelden ze zich gesterkt, alsof het hen toestemming gaf om de eigen uniciteit te omarmen en los te komen van de beperkingen die ze voelde.

Deze reactie heeft een diepe indruk op mij gemaakt. Het deed me beseffen hoe kunst een krachtig voertuig voor bevrijding kan zijn, door mensen aan te moedigen hun ware zelf te uiten en de beperkingen te verwerpen die hen door de samenleving worden opgelegd. Het was ongelooflijk de moeite waard om te horen dat mijn werk iemand inspireerde om hun manier van leven te heroverwegen. Het versterkte mijn geloof in het belang van het creëren van kunst die normen uitdaagt en individualiteit viert, en het motiveerde mij om grenzen te blijven verleggen met mijn werk.

`Kunst moedigt mensen aan hun ware zelf te uiten en de beperkingen te verwerpen die hen door de samenleving worden opgelegd.`

Wat maakt jou trots?
Ik ben trots op de reis die ik heb gemaakt en de uitdagingen die ik ben tegengekomen, zowel persoonlijk als professioneel. Deze ervaringen hebben mij gevormd tot de persoon die ik nu ben, waardoor ik kan groeien, risico’s kan nemen en het leven volledig kan omarmen. Of het nu gaat om het omgaan met culturele verschillen, het balanceren van mijn creatieve en professionele leven, of het overwinnen van persoonlijke obstakels, elke stap heeft mijn veerkracht versterkt. Ik ben er trots op dat ik een hands-on mentaliteit heb en elke uitdaging met vastberadenheid en de bereidheid om te leren benader. Het is deze combinatie van het omarmen van risico’s en het trouw blijven aan mijn waarden die mij trots maakt op hoe ver ik ben gekomen.

Wat wil je verbeteren aan jezelf?
Ik zou graag mijn vermogen willen verbeteren om niet te veel over dingen na te denken. Hoewel het zijn voordelen heeft om attent en gedetailleerd te zijn, heb ik ontdekt dat te veel analyseren mijn besluitvorming soms kan vertragen. Ik concentreer me erop om besluitvaardiger te worden en op mijn oordeel te vertrouwen, zowel in persoonlijke als professionele situaties. Door mijn denkproces te vereenvoudigen, hoop ik meer efficiëntie en vertrouwen in mijn acties te brengen, waardoor ik met duidelijkheid en focus verder kan gaan.

Wie is jouw rolmodel?
Mijn rolmodel in het leven is mijn moeder. Ze is een echte vechter. Haar veerkracht is iets dat ik enorm bewonder. Toen we voor het eerst in Duitsland kwamen, sprak ze geen enkel woord Duits. Ze moest leven met een beslissing die niet de hare was: haar kind opvoeden in het buitenland, helemaal alleen, zonder iemand te kennen, met taalbarrières en een heel andere cultuur. Het was niet gemakkelijk, maar ze gaf nooit op.

Onze relatie is niet altijd soepel verlopen, we hebben onze meningsverschillen gehad en soms waren de dingen echt moeilijk. Maar door die uitdagingen moest ik mezelf vormgeven. Het ervaren van alles wat we hebben meegemaakt, heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben. In zekere zin werden haar worstelingen en kracht een katalysator voor mijn eigen groei, waardoor ik ertoe werd aangezet mijn eigen stem te vinden, zowel in het leven als in mijn kunst.

Wat is jouw lijfspreuk?
“Omarm de reis, niet alleen de bestemming.” Ik geloof dat het proces van groei, leren en zelfontdekking net zo belangrijk is – zo niet belangrijker – dan het bereiken van een bepaald doel. Of het nu in mijn persoonlijke leven, professionele carrière of artistieke praktijk is, ik probeer open te blijven voor nieuwe ervaringen, risico’s te nemen en elke stap te waarderen. Voor mij gaat het om aanwezig zijn, je aanpassen aan uitdagingen en betekenis vinden in elk deel van de reis.

Wat zijn je toekomstplannen?
In de toekomst ben ik van plan me te blijven ontwikkelen als kunstenaar en ontwerper, waarbij ik nieuwe creatieve projecten en kansen zal verkennen. Ik ben vooral enthousiast over aankomende ondernemingen die mijn artistieke werk combineren met betekenisvolle doelen, zoals samenwerken met goede doelen en iets teruggeven via mijn creatieve inspanningen. Hoewel ik een aantal spannende projecten in ontwikkeling heb, zal ik meer details delen zodra ze vorm krijgen. Uiteindelijk kijk ik ernaar uit om mijn artistieke impact uit te breiden, nieuwe manieren te vinden om in contact te komen met een breder publiek en gaandeweg bij te dragen aan goede doelen waar ik om geef.

Hoe kunnen mensen jou bereiken?
Je kunt mij bereiken via verschillende platforms. Ik ben actief op Instagram, waar ik updates deel over mijn werk, tentoonstellingen en projecten. Je kunt mij volgen op at @thuylinhvustudio. Voor meer gedetailleerde informatie of vragen kunt u mij rechtstreeks een e-mail sturen op connect@thuylinhvustudio.com. Ik sta altijd open voor contact met anderen die geïnteresseerd zijn in mijn werk of mogelijke samenwerkingen, dus aarzel niet om contact op te nemen!

Deel dit artikel

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten