Waarom zichtbaarheid op social media geen luxe maar een noodzaak is

Geschreven door Shania Weikamp
Stel je voor: je hebt een geweldig product, levert topkwaliteit service en klanten zijn tevreden. Maar toch blijft het stil… Geen groei, aanvragen of zichtbare stroom van nieuwe klanten. Dit komt omdat je niet goed genoeg zichtbaar bent. En dat is hartstikke zonde!
In 2025 is online zichtbaarheid geen luxe meer maar de basis om je bedrijf te laten groeien. En dit kun je doen door social media marketing te gebruiken. Door middel van social media kun je jouw ideale doelgroep bereiken met geen, midden tot groot budget.
Geen zichtbaarheid = geen nieuwe klanten
We leven in een tijd waarin we altijd druk zijn en razendsnel keuzes maken. Je ideale doelgroep zoekt niet alleen een dienst/product maar ook aanwezigheid om zo snel een goede keuze te maken. Vraag jezelf eens af:
- Bestaat je bedrijf op Instagram?
- Post je nog iets op Facebook?
- Heb je een TikTok account?
- Of staat je LinkedIn profiel wel goed?
- Hoe geloofwaardig kom je over op de social media platformen?

Mensen kopen graag als ze zeker weten dat iets werkt, dat het bedrijf recent nog werk heeft uitgevoerd en of er goede resultaten uit de dienst/het product komt. Als je niet actief bent ontstaat er twijfel:
- Is dit bedrijf nog wel actief? Ik zie niks meer van ze, de laatste post is al zo lang terug.
- Zou ik hier wel iets kopen? Zo dadelijk is het een scam, ik zie niet dat iemand anders hier wat bestelt.
- Het voelt niet vertrouwd aan..
Het kost je geld om niet actief te zijn op social media
Zichtbaarheid is heel breed. Je moet een website hebben, je moet hoog in Google staan, je moet aan social media doen, het liefste iedere platform, je moet je offline uitingen in je lokale omgeving hebben, ect. Het hoeft niet allemaal tegelijk. Het gaat erom dat je werkt en blijft werken om iedere maand zichtbaar te blijven bij je ideale doelgroep want je loopt geld mis. De cijfers liegen er niet om:
- 81% van de mensen checkt social media van een bedrijf voordat ze contact opnemen.
- 74% van consumenten zegt eerder te kopen bij een merk dat actief is op social media.
- Ondernemers die wekelijks posten genereren gemiddeld 2x meer leads dan ondernemers die dat niet doen.
DataReportal – Global Digital Insights

Als je niet actief was, had klant x je nooit gevonden en was nooit bij je ingestapt. Als je niet post over je product, koopt je ideale klant wel bij je concurrentie. Terwijl jij stil staat en nog niet eens een Instagram-account hebt, draaien je concurrenten al winstgevende ads. Jouw ideale klant vergeet je want er zijn gemiddeld 7 tot 20 contactmomenten nodig voordat een klant overgaat tot aankoop.
Vul je online etalage
Social media is net een digitale winkelstraat. Je potentiële klant scrolt voorbij, kijkt en beslist om een aankoop te doen. Dus je wilt die etalage vullen met content dat je potentiële klant triggert. Zodat hij blijft kijken, je gaat volgen en uiteindelijk een aankoop gaat doen. Het gaat niet om zo veel mogelijk posten en schreeuwen om die zichtbaarheid maar om een strategie om je doelgroep echt te bereiken. Je hoeft dus geen miljoenen volgers te hebben om zichtbaar te zijn. Je moet strategisch en consistent aanwezig zijn.
Ga jij vandaag nog beginnen?
Als jij jouw bedrijf serieus neemt, moet je social media ook serieus nemen. De vraag is niet: “Heb ik wel tijd voor social media?”. De vraag is: “Hoe kan ik tijd maken om iedere week aan mijn socials te zitten?”
In de volgende blog duiken we in de 5 grootste misverstanden over social media marketing. Want je hoeft echt niet een gek dansje te doen op TikTok of iedere dag op Instagram te posten. Je bouwt aan een gezonde digitale zichtbaarheid. Stap voor stap!
Vlog De 5 grootste misverstanden die ondernemers hebben over social media
