Kopie van RBM Media - IG Post

In dit artikel lees je een mooi interview met Shachar Brinkema uit Rotterdam. Vanuit haar bedrijf Bracha Media helpt zij bedrijven op het gebied van online content, bedrijfsfilms, social media campagnes en televisie formats. Benieuwd naar haar ondernemersverhaal? Lees vooral verder.

Wat is jouw studie- en werkachtergrond?
Ik heb Media Entertainment & Management (HBO) gestudeerd. Daarna heb ik een aantal cursussen gevolgd zoals TV presenteren en een NLP training. Daarna heb ik 2024 een opleiding weddingplanner gedaan en afgerond. Ik had tijd over en het leek me leuk om me verder te ontwikkelen dus besloot ik deze opleiding te doen. Ook altijd handig voor je eigen bruiloft zodat je alvast weet wat er allemaal bij komt kijken.

Wat wilde je worden toen je jong was? En is deze droom ook uitgekomen?
Ik wilde actrice, zangeres en danseres worden. Ik zat vroeger op de toneelschool en ik wilde graag in films spelen. Deze droom is deels uitgekomen. Ik heb wel in een bioscoopfilm gespeeld maar meer als achtergrond figurant, haha. Nog geen hoofdrol ergens in gekregen helaas. Dit zou ik nog wel leuk vinden voor in de toekomst. Daarnaast heb ik meegedaan aan TV programma’s zoals; Lang Leve De Liefde (2024), De Bachelor (2012) en Mooier wordt het niet (2019).

Wanneer heb jij je bedrijf opgericht?
Ik heb mijn bedrijf opgericht in 2016 toen ik voor een vriend van mij Google streetview campagnes ging verkopen. Ik moest ondernemer zijn om facturen te versturen naar hem voor de deals die ik maakte dus ik ben samen met hem naar de KVK gereden en toen heb ik me ingeschreven als ondernemer.

De naam van je bedrijf is Bracha Media. Hoe ben je op deze naam gekomen?
Mijn bedrijfsnaam is een combinatie van de letters van mijn voornaam en achternaam. In het Hebreeuws betekent het zegen. Ik ben half Israëlisch en half Nederlands en opa en oma komen uit Marokko van mijn moeders kant. Het staat voor mijn roots en daarnaast ook voor het woord zegen. Ik wil met mijn bedrijf mensen zegenen via media. Bracha word ook gezien als een gebed voor eten en drinken en succeswens van een Rabbijn. Samen met mijn logo met een kroontje en hartje en hamza hand, staat mijn bedrijf voor geloof, hoop en liefde. Iets wat ik in de wereld wil brengen in de vorm van een zegen door mijn denkwijze, spiritualiteit en mijn roots.

“Ik wil met mijn bedrijf mensen zegenen via media.”

Waarom heb je uiteindelijk voor het ondernemerschap gekozen?
Ik wilde vrijheid en een fulltime baan voor mezelf creëren in een wereld waarin ik alleen maar tijdelijke klussen zag. Ik wilde eigen baas zijn. Zelf bepalen wanneer en waar ik werk en mij verder ontwikkelen als persoon. Ik werd ook geïnspireerd door de ondernemers om mij heen. Ik zag mensen hun eigen ding doen en zaken doen met mensen. Ik vind dat geweldig!

Wat zijn je expertisegebieden?
Ik produceer bedrijfsfilms, productvideo’s en promotievideo’s. Daarnaast doe ik social media marketing, ben ik goed in concepten bedenken, scripts schrijven voor video’s en tv programma’s en ben ik goed in plannen en organiseren. Samengevat zijn mijn expertise gebieden: marketing, communicatie, media , planning en recruitment.

Met wat voor soort klanten werk je en wat doe je voor ze?
Mijn klanten zijn door de jaren heen veranderd. Ik heb tijdens Corona video’s gemaakt voor een school voor een digitale opendag. Daarna in 2023 kwam er een webshop op mijn pad en heb ik 11 productvideo’s gemaakt. Nu in 2025 heb ik een klant waar ik recruitment voor doe voor commerciële rollen.

Wat is de meest bijzondere project waar je aan hebt gewerkt. En waarom was deze zo bijzonder voor jou?
Ik heb video’s mogen maken voor de middelbare school waar ik zelf vroeger op school zat. Het was ontzettend leuk om mijn oude school te bezoeken en vervolgens op locatie de regie te pakken en mijn cameraman te laten filmen. Het was voor een digitale opendag tijdens Corona. Omdat er toen geen opendagen gehouden konden worden hebben ze video’s laten maken voor een digitale opendag. Ik vond dit ook een innovatief idee in een tijd waar de mogelijkheden beperkt waren.

Wat waren je grootste uitdagingen in je carrière als ondernemer? En hoe ben je daar mee omgegaan?
Niet te veel hooi op mijn vork nemen, voor mezelf opkomen en mezelf leren op de juiste manier uit te spreken. Ik wilde veel projecten aannemen. Ik heb brede interesses dus soms was ik met 5 verschillende projecten tegelijk bezig. Ik heb ook moeten leren om genoeg pauzes op een dag te nemen voor mezelf en vanuit rust te ondernemen. Ik heb moeten leren om meer vanuit vrouwelijke energie vanuit flow te ondernemen in plaats van constant in de mannelijke energie te zitten en te willen presteren.

Ik heb echt mijn waarde mogen inzien en geleer hiervoor te gaan staan. En naast alle voorwaardes die andere stellen. Ook de vraag mogen leren stellen van; maar wat wil ik? What’s in it for me? Welke voorwaarden vanuit mij is niet onderhandelbaar?

Wat geeft jouw werk de meeste voldoening?
Ik vind het van niets iets maken. Het creëren van een video. Het schrijven van een script dat uiteindelijk tot leven komt in een tv programma of in een video is het mooiste wat er is. Creativiteit gebruiken in mijn werk geeft mij de meeste voldoening.

Wat zijn de minder leuke kanten van je werk?
De minder leuke kanten van mijn werk is dat er veel concurrentie is. Ik vind het belangrijk dat mensen die met mij willen werken dit doen omdat ze mij een tof persoon vinden of omdat ze mijn werk tof vinden. Ik wil werken met mensen die vertrouwen hebben in mij en mijn bedrijf en de toegevoegde waarde zien van het maken van een video voor je onderneming. Als je als bedrijf de toegevoegde waarde daarvan niet ziet, dan ben je niet de klant voor mij.

Wat is de jouw grootste ondernemersles geweest en waarom?
Ik heb inzicht in financiën moeten krijgen en heb situaties gehad dat ik geen opdrachten had of te weinig vroeg voor een opdracht. De grootste ondernemersles is geweest dat ik mijn eigen waarde moet zien en in mezelf en mijn bedrijf mag geloven. Ik heb ondanks dat ik niet de juiste cijfers had steun gehad van RBZ (Regionaal Bureau Zelfstandigen) voor mijn bedrijf omdat ik vastberaden was. Ik kreeg een coach die me adviseerde over me bedrijf en hij zei dat ik alles al doe. Ik moet alleen doorzetten.

Op welke persoonlijke prestatie ben je het trotst?
Ik heb opnames gedaan voor mijn format ‘Luxe Leven’ samen met een team dat ik had samengesteld zonder dat ik budget had. We gingen filmen bij een supercar bedrijf en ik heb een mooi interview met de ondernemer gehad. Helaas, was het geluid niet goed waardoor ik dit uiteindelijk niet kon gebruiken. Maar ik was zo dichtbij mijn droom en ik had een team van 5 personen zonder ook maar budget te hebben. We hadden camera’s, we hadden een drone en ik had iemand die de regie deed zodat ik kon presenteren en interviewen. Ik heb dit in 2019 gedaan en het voelde toen als een teleurstelling omdat ik de beelden nooit heb kunnen gebruiken. Maar het was een goede les en het was een voorbeeld van waar ik toe in staat ben om te regelen. Ik ben trots op deze ervaring en heb er veel van geleerd.

Waar zou je beter in willen worden?
Ik wil beter worden in ondernemen  vanuit vrouwelijke energie en vanuit een rust en flow. Ik wil ondernemen vanuit mijn vrouwelijke kracht.

Wat is je lijfspreuk? En waarom?
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Ik lach eigenlijk altijd. Zelfs in moeilijke situaties vind ik wel iets van humor in en waar ik uiteindelijk keihard om kan lachen. Lachen is belangrijk en gezond en het verlicht soms de pijn.

“Als je vastberaden bent en dit kan overbrengen, zullen mensen je onderweg helpen.”

Waar ben je dankbaar voor?
Ik ben dankbaar voor alles in het leven. Ik ben dankbaar voor elke dag dat ik op sta en adem haal. Soms zien we dit als vanzelfsprekend maar sommige mensen gaan slapen en worden daarna niet meer wakker. Ik ben dankbaar voor alle mooie dingen in het leven maar ook alle lessen. Het leven is een groot geschenk en ik haal graag alles eruit.

Wie is je rolmodel en waarom?
Een rolmodel voor mij is Oprah. Ze is televisiepresentatrice, actrice, producer en ondernemer. Met haar Oprah Winfrey Show kreeg ze het voor elkaar om mensenlevens te veranderen en de publieke opinie vorm te geven. Ze was 20 jaar lang de meest bekeken televisiepresentatrice. Daarnaast had ze een vermogen om een emotionele band met haar publiek te houden, ondanks haar ongelooflijke macht en rijkdom. Ze moedigt anderen aan om in zichzelf en hun capaciteiten te geloven. De succes die ze heeft behaalt schrijft ze toe aan hard werken en vastberadenheid. Dit inspireert mij.

Ook Oprah had inspiratiebronnen. Haar mentorren waren Maya Angelou en Nelson Mandela. Voel de liefde van jouw dierbaren, jouw mentoren en voorbeelden, maar ook van mensen die hebben geleden en voel je gedragen door hen. Zo voel je je niet alleen en vind je de kracht om een grotere missie te volbrengen.

Waar zie je jezelf over 5 jaar?
Binnen 5 jaar wil ik dat Bracha Media wereldwijd bekend is. Ik heb een eigen team opgebouwd met remote personeel die werkt vanuit waar zij willen in de wereld. Wel heb ik een camerateam in Nederland die op locatie kan komen in Nederland. Ik reis de wereld rond en ik spreek op events van ondernemers. Ik organiseer evenementen en retreats voor ondernemers. Daarnaast heb ik een ondernemende inspirerende man naast mij zij en hoop ik 2 of 4 kinderen te krijgen in de toekomst. Ik wil ondernemers coachen en hun helpen hun dromen waar te maken net als hoe ik mijn eigen dromen heb waargemaakt. Ik wil een bijdrage leveren aan de maatschappij en mensen helpen financieel sterk, onafhankelijk te worden en in hun eigen kracht te staan.

Wat is jouw tip aan anderen wat betreft het ondernemerschap?
Ondernemen is vallen en opstaan. Maar blijf elke keer opstaan en wees vastberaden. Als je vastberaden bent en dit kan overbrengen zullen mensen je onderweg helpen. En geloof in jezelf en in je bedrijf!

Is er nog iets belangrijks wat je wil delen?
Gezondheid is het belangrijkste dat we hebben. Zorg dat je in je zoektocht naar jezelf je grenzen bewaakt, voor jezelf kiest, jezelf beter leert kennen, jezelf uitdaagt en weet wat je sterke punten zijn. Omring je met de juiste mensen en sterke mensen en leer van hen. En wees niet bang om je kwetsbaarheid te tonen.  En het allerbelangrijkste: maak plezier en geniet van het avontuur van je leven.

Hoe kunnen mensen je bereiken?
website
Linkedin
Instagram

Deel dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten