IMG_8753

Vandaag in de spotlight bij RBM Media: Ilse Kwant van het bedrijf Bettersocials.  Ilse (22) helpt  organisaties met het beheren van hun social media marketing, zodat zij ontzorgd worden. Daarnaast leidt Ilse mensen  op die willen starten als social media manager. Dit doet zij via haar tweede bedrijf Bettersocials Academy. Ben je benieuwd naar het ondernemersverhaal van Ilse? Lees dan vooral verder.

Wat wilde je worden toen je jong was?
Als kind was mijn droombaan altijd kapper. Ik wilde echt iets met beauty doen, of misschien wel bekend worden, zoals model of iets dergelijks. Maar goed, dat was toen ik nog heel jong was en dan droomt iedereen wel van zulke beroepen. Het bleef echter mijn wens om kapper te worden, en dat heb ik ook daadwerkelijk al een lange tijd gedaan. Ik heb een paar jaar in een kapsalon gewerkt en een kappersopleiding gevolgd.

Maar na een tijdje ontdekte ik dat de kapperswereld niet meer echt mijn ding was. Toen begon ik na te denken over wat ik wel wilde doen. Omdat ik nog leerplichtig was, koos ik uiteindelijk voor een andere opleiding: verkoopspecialist. Dat betekent dat je in een winkel werkt en allerlei zaken regelt.

Ik volgde die opleiding en besloot mijn baan ook te veranderen. Toen begon ik te werken in een parfumerie, wat een ontzettend leuke tijd was. Trouwens, terwijl ik nog als kapper werkte, had ik ook een schoonmaakbaantje. Ik maakte vakantiehuisjes schoon, omdat je als kapper echt niet veel verdient.

Wat ik nu doe, heeft echter helemaal niets te maken met mijn studie of eerdere werkervaring. Het is puur ontstaan doordat ik zelf dingen ben gaan uitproberen.

Hoe ben je in aanraking gekomen met de wereld van social media?
Wat me eigenlijk aantrok om als social media manager te werken, begon al toen ik jong was. Ik was een jaar of 13, 14. Toen beheerde ik samen met  een paar andere vrienden grote Instagram-pagina’s zonder gezicht, met memes (grappige plaatjes voorzien van tekst) en filmpjes. Ik ontwikkelde strategieën die ervoor zorgden dat die accounts snel groeiden. Uiteindelijk besloot ik diezelfde strategieën toe te passen op mijn eigen privé-account, omdat ik het leuk vond om meer volgers te hebben. Daardoor werd ik, eigenlijk zonder het te beseffen, influencer op het moment dat die term ontstond.

Ik ging toen samenwerken met bedrijven in de omgeving. Als influencer zag ik dat hun promoties goed liepen, maar hun sociale media stonden eigenlijk stil. Toen dacht ik: dit is echt zonde. Daarom stelde ik voor om hun social media-beheer over te nemen, tegen een laag maandelijks bedrag. Ik geloof dat het zo’n 150 euro was. Al snel ontdekte ik dat ik het echt leuk vond en dat ik er wat extra mee kon verdienen. Zo is het allemaal eigenlijk begonnen, puur uit een hobby.

Uiteindelijk dacht ik: waarom zou ik niet proberen om hiervan mijn volledige inkomen te maken? Dus op mijn negentiende stopte ik met mijn baan in loondienst en besloot ik me volledig te richten op mijn eigen bedrijf. Zo is mijn bedrijf Bettersocials ontstaan samen met de opleidingstak  Bettersocials Academy.

Had je er vroeger van gedroomd om te gaan ondernemen?
Het was absoluut niet mijn plan om ondernemer te worden, want ik dacht altijd dat het te veel gedoe was met al die belastingen. Ik dacht: “Waarom niet gewoon in loondienst? Lekker makkelijk, prima.” Maar uiteindelijk is het toch ondernemerschap geworden. Ik ontdekte dat het best wel eenvoudig is om  iets online voor jezelf op te zetten, en hoe fijn het is om je eigen dagen in te delen en baas te zijn over je eigen leven.

Daarnaast had ik al iets opgebouwd waar ik verder mee kon, dus uiteindelijk besloot ik de stap te wagen. In het begin wilde ik gewoon een paar duizend euro per maand extra verdienen, maar al snel werden mijn doelen groter. En nu ben ik echt bezig met hele grote doelen, wat het echt superleuk maakt.

“Als je jezelf bent op social media, kom je authentiek over. Daardoor trek je de juiste mensen aan.”

Wat waren de grootste uitdagingen bij het opstarten van je eigen bedrijf? En hoe ben je daarmee omgegaan?
Eigenlijk alles was een uitdaging. Ik kom niet uit een ondernemersomgeving en had geen ervaring met ondernemen. Ik wist niet hoe het werkte, hoe ik klanten moest aantrekken, wat het salesproces inhield of hoe marketing precies werkte. Ik wist eigenlijk helemaal niks, behalve hoe ik social media goed kon inzetten en gebruiken.

Hoe ik het heb geleerd? Ik ben gewoon gaan proberen. Ik heb veel fouten gemaakt, ben vaak op mijn bek gegaan, maar ben altijd weer opgestaan en heb ervan geleerd. Ik stapte uit mijn comfortzone. Ik besloot om gewoon dingen te doen die  naar mijn idee  ontzettend eng waren. Zo heb ik alle ervaring opgedaan. Mijn grootste uitdaging was het opstarten zelf. Het was echt heel moeilijk en ik had geen idee wat ik aan het doen was. Ik wist zelfs niet dat ik inkomstenbelasting moest betalen. Het was zo’n nieuwe wereld voor mij, dat ik het gewoon niet wist. Dat zegt eigenlijk genoeg.

Wat zijn je expertisegebieden?
Mijn expertise ligt vooral in social media beheer voor bedrijven. We richten ons vooral op mkb-bedrijven. Onze klanten komen uit diverse sectoren, zoals de uitvaartbranche, horeca, recycling en nog veel meer. Wat we doen, is onze klanten volledig ontzorgen op het gebied van social media.

Daarnaast zijn we gespecialiseerd in persoonlijk LinkedIn-beheer. We nemen de LinkedIn-pagina’s van ondernemers en directeuren volledig uit handen, zodat zij zich kunnen concentreren op het aantrekken van hun doelgroep zonder er veel tijd aan kwijt te zijn. Onze klanten besteden letterlijk maar 30 tot 60 minuten per maand aan hun social media, voornamelijk om bijvoorbeeld posts goed te keuren of enkele vragen te beantwoorden. Verder regelen wij alles. Wat we vooral merken, is dat het LinkedIn-beheer heel veel oplevert op korte termijn. Het groeit organisch en levert goede resultaten, wat echt fantastisch is om te zien.

Bettersocial Academy – mijn tweede bedrijf – is  wat minder aanwezig op LinkedIn, maar doet het ook goed.  Daar leiden wij mensen op tot Social Media Manager. Ik heb zelf veel geleerd door veel te vallen en weer op te staan. Vanuit die ervaring, dacht ik: hoe fijn zou het zijn geweest als als ik iemand had die mij stap voor stap door het proces had geleid.

Daarom ben ik de Social Academy gestart om andere mensen te trainen tot Social Media Manager. Dit was ook een logische stap, omdat ik vaak vragen kreeg over wat ik precies deed. Het gaat heel goed, en inmiddels hebben we al meer dan 350, bijna 400 mensen opgeleid. Die verdienen nu hun geld als Social Media Manager. Of dat nu remote is, vanuit een kantoor, of gewoon thuis terwijl ze voor hun kinderen zorgen en wat extra willen bijverdienen.

Online ondernemersassistenten zijn populair. Hoe onderscheid jij jezelf van andere ondernemers?
Door gewoon volledig mezelf te zijn. Ik geloof dat iedereen uniek is. Als je jezelf bent op social media, kom je authentiek over. Daardoor trek je de juiste mensen aan, klanten die het leuk vinden om met je samen te werken. Ik hoef geen ingewikkelde marketingtrucs te gebruiken; ik blijf gewoon trouw aan wie ik ben. Ik heb bepaalde kernwaarden die voor mij belangrijk zijn, en die probeer ik duidelijk naar buiten te brengen. Als iemand zich meer aangetrokken voelt tot een andere ondernemer, is dat prima. Diegene past daar waarschijnlijk beter, en zo kan een samenwerking daar ook veel natuurlijker en langduriger zijn. Ik zie andere ondernemers niet echt als concurrentie, maar als collega’s waarmee mensen een betere match kunnen hebben.


Wat geeft jouw werk de meeste voldoening?

Het stukje bedrijfsontwikkeling. Ik vind dit aspect  enorm interessant en haal er veel energie uit. Het is geweldig om te kijken naar een bedrijf en vragen te stellen over hun businessstrategie. Daarnaast vind ik het prachtig om te zien hoe mijn marketingteam met kleine aanpassingen mooie resultaten behaalt, zoals een omzetgroei.

Ook het werken met leuke klanten en het zien van hun mooie resultaten geeft me veel voldoening. Het verwelkomen van nieuwe klanten en het begeleiden van hen in hun groei is superleuk. Wat ik daarnaast heel mooi vind, is het proces in mijn academy. Het zien van de persoonlijke groei van mensen die bij ons starten is echt bijzonder. Het moment dat ze uit hun comfortzone stappen, hun eerste klant binnenhalen en hun eerste stappen zetten – dat is zo spannend en leuk. Ik heb dat zelf ook meegemaakt, en het is zo mooi om dat met anderen te delen en samen te ervaren. Ik weet precies hoe ze zich voelen, en dat maakt het heel speciaal.


Wat zijn de minder leuke kanten van je werk?
Ik sta eigenlijk altijd ‘aan’. Er is constant van alles gaande, en ik moet vaak dingen oplossen. Mijn teamleden hebben ook regelmatig vragen voor me, wat soms best uitdagend en vermoeiend kan zijn. Omdat ik nog relatief jong ben, merk ik soms dat ik persoonlijk nog niet helemaal de leider ben die ik wil zijn. Mijn bedrijven zijn snel gegroeid, en hoewel het nu goed gaat, vind ik het soms nog lastig om met die groei om te gaan en mezelf verder te ontwikkelen als leider. Het kan best moeilijk zijn om een groot bedrijf te runnen op mijn leeftijd, vooral omdat ik nog jong ben in wat ik doe en hoe ik het doe.

Daarnaast ben ik veel actief op social media, wat niet altijd leuk is. Ik krijg vaak behoorlijk wat negatieve reacties over me heen, en er hangt ook veel prestatiedruk. Op social media zie ik vaak andere ondernemers uit mijn kring die enorm hard gaan, die  ook vrienden van me zijn. Soms kan dat best confronterend zijn, omdat je ziet dat zij al verder zijn dan jijzelf. Ik vraag me dan wel eens af waarom ik daar nog niet ben. Dat soort dingen kunnen onzeker maken.

Hoewel er minder plezierige kanten zijn, moet ik zeggen dat deze niet opwegen tegen de leuke aspecten. Ondernemen vind ik nog steeds ontzettend leuk!

Wat is jouw grootste ondernemersles geweest en waarom?
Mijn grootste les is dat je altijd moet blijven doorgroeien en niet stil moet staan. Als je stilstaat, halen anderen je in, dus het is essentieel om jezelf voortdurend te ontwikkelen. Niet alleen je bedrijf, maar ook op persoonlijk vlak. Je kunt een bedrijf uitstekend runnen, maar als je bijvoorbeeld niet groeit als leider, terwijl je doel is om een groter bedrijf met een team te leiden, zul je op een gegeven moment vastlopen. Het is belangrijk om zelfreflectie te hebben, te groeien in je leiderschap en open te staan voor feedback.

Wat ik ook heb geleerd, is dat je een soort alter ego van jezelf moet ontwikkelen – de versie van jezelf die je wilt zijn als leider of ondernemer. Je moet in staat zijn om naar dat alter ego te leven en op basis daarvan keuzes te maken, zodat je altijd richting hebt in je leiderschap en bedrijf.

Waar ben je trots op?
Dat is een goede vraag. Soms denk ik terug aan alles wat we hebben opgebouwd en de impact die we maken, en hoe snel dat allemaal is gegaan. Daar ben ik echt trots op. Ook ben ik trots op de mensen met wie ik samenwerk. Niet alleen mijn klanten, maar vooral mijn teamleden. Het is fantastisch om te zien hoe zij zich ontwikkelen, hoe ze elke dag plezier hebben in hun werk en actief meedenken in de business. Ze zijn echt een onderdeel van het geheel, en het is mooi om te zien hoe ze persoonlijk groeien. Ik ben er trots op dat mijn organisatie kan bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling.

Verder ben ik trots op het feit dat ik altijd blijf doorgaan, zelfs als het lastig wordt. Ik pak elke uitdaging aan. De ene keer pak ik het beter aan dan de andere, maar het belangrijkste is dat ik altijd blijf volhouden.

“Als je stilstaat, halen anderen je in, dus het is essentieel om jezelf voortdurend te ontwikkelen.”

Waar zou je beter in willen worden?
Ik wilde graag beter worden in leiderschap en het leidinggeven. Ik ben redelijk tevreden met hoe het nu gaat. Misschien zou ik stressbestendiger willen worden, omdat het soms best wel stressvol is en ik daar af en toe last van heb. Verder wil ik natuurlijk blijven groeien, vooral op het gebied van mijn bedrijf. Ik wil meer omzet behalen en echt gas geven.

Wie is je rolmodel en waarom?
Ik heb niet echt één specifiek rolmodel. In plaats daarvan heb ik een groep ondernemers en vrienden waar ik naar op kijk. Ik kijk naar hun prestaties en denk: wauw, wat hebben jullie dat goed gedaan. Daarnaast beschouw ik mijn alter ego als mijn rolmodel – een versie van de vrouw die ik wil zijn, die ik wil worden, en hoe ik wil dat anderen mij zien. Bij alles wat ik wil doen, of bij elke keuze die ik maak, vraag ik mijzelf af: “Wil ik dat ik overkom zoals zij?” Het is mijn manier om te checken of iets past bij het rolmodel dat ik voor mezelf heb.


Waar zie je jezelf over tien jaar?
Dat vind ik  echt een lastige vraag. Ik ben nu ruim drieënhalf jaar bezig, en in die tijd is mijn mindset enorm veranderd. Eerst was een paar duizend euro extra prima voor me, maar nu wil ik echt een groot bedrijf runnen.

Persoonlijk, over tien jaar, wil ik me ook richten op een relatie en het opbouwen van een gezin. Ik wil veel plezier blijven hebben in wat ik doe, maar ook ruimte hebben voor mijn man en kinderen. Mijn bedrijf moet daar niet in de weg zitten.

Wat mijn business betreft, zie ik mezelf over tien jaar echt als een CEO die het team aanstuurt, terwijl mijn bedrijf verder grotendeels zelfstandig draait. Ik heb wel omzetdoelen voor de komende jaren, echter  tien jaar is voor mij te ver om precies te plannen. Ik vind het belangrijker om een richting te hebben voor de komende vijf jaar, en daar keuzes op te baseren.

Daarnaast heb ik een grote passie voor vastgoed, dus ik zou in de toekomst graag meer willen investeren en daar actief mee bezig zijn. Het lijkt me geweldig om mezelf te omringen met interessante mensen en diepgaande gesprekken te voeren over deze business. Dat is iets waar ik echt plezier uit haal.

Connecten met Ilse?
Linkedin
Instagram

Deel dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten