Creatief door corona deel 3 – Gesprek met Sarhan Hacene van Zoet op Zuid

In de serie Creatief door Corona praat Valentino Stakel met bijzondere ondernemers en zet ze mooi op de foto. Het gespreksonderwerp is: hoe ga jij als ondernemer om met de uitdagingen van deze roerige tijd. Vandaag een gesprek met Sarhan Hacene van Zoet op Zuid. Een winkel voor liefhebbers van zoetigheden.Wij hebben alles gedaan om de winkel coronaproof te maken. Stilzitten is geen optie.

The mic is yours. Vertel eens wie je bent
Mijn naam is Sarhan Hacene. Geboren en getogen in de Afrikaanderwijk in Rotterdam. Ik ben mede-eigenaar van Zoet op Zuid in Rotterdam, een zoetwaren winkel die ik samen met mijn broer run. We zijn in 2015 begonnen met zoetwaren te verkopen. Geleidelijk aan begonnen wij steeds meer in te spelen op de wensen van onze klanten. Op een gegeven moment begonnen wij taarten te verkopen en daarna ook broodjes. Maar dan wel met onze eigen twist. Aanvankelijk begon ik als sociale ondernemer met projecten voor en door jongeren. Later ging ik als ondernemer door in zoetwaren.

Zie je jezelf als freelancer of ondernemer?
In de tijd dat ik sociaal ondernemer was, werkte ik als freelancer. Vandaag de dag zie ik mezelf als een echte ondernemer. Daar zit een verschil tussen. Als freelancer was ik altijd on the move. Je komt elke keer een nieuwe plek tegen. Niet alleen binnen de wijk, maar ook daar buiten. Een ondernemer is in mijn ogen iemand die meer aan een specifieke plek of lokatie gebonden is. Nu zitten we in een winkel in een wijk. Je bent gebonden aan je winkel, je maakt reclame…kortom veel verschillende dingen tegelijk. Maar je blijft wel op een plek zitten.

Hoe bevalt het ondernemen?
In de beginfase ben je nog zoekende en dat heeft zijn leuke kanten. Je bent constant aan het nadenken wat de klant wil en hoe je hem optimaal kan bedienen. Aanvankelijk begonnen wij met een snoephoek. Maar het duurde niet lang voordat wij beseften dat het niet werkte. Wij dachten: wij moet een soort Jamin gevoel creëren. Wij wilden er een romantische saus over gooien. Alleen merkten wij dat de klant daar niet op zat te wachten. En tja klant is koning, dus dat betekent: aanpassen! Maar goed, het proces van kijken wat wel en wat niet werkt was wel avontuurlijk. En leerzaam! Wij hadden aan de overzijde van de straat een taartenwinkel zitten. Die heeft het niet gehaald. Ze waren gestopt of failliet gegaan. Voor ons was dat een waarschuwing om niets met taarten te beginnen. Maar toen kregen wij steeds meer klanten die vroegen: maken jullie ook taarten. En als je die vraag tien keer per dag hoort, dan ga je gewoon overstag. Enfin wij gingen experimenteren met taarten en dat was geen slechte keuze geweest. Wij haalden via Instagram veel nieuwe klanten binnen. Nou, de taartenbusiness ging goed, totdat het programma Heel Holland bakt ineens op de buis kwam. Mensen gingen toen eerder naar de buurvrouw om een taart te halen, dan naar een patisserie. Voor ons was dat een wake up call. Kijk om je heen en speel daarop in. Daarna stortten wij ons op de High Tea. En dan niet your average High Tea, maar met een verassende twist.

Wij zijn constant bezig om nieuwe dingen te bedenken, te evalueren en bij te sturen. Een interessant proces. Totdat corona vorig jaar kwam en eten in het roet gooide. Toen was de lol er gauw van af!

Wat doet het woord: “Corona” met je?
Ik vind het persoonlijks iets engs. Mijn ouders zijn al op leeftijd en behoren tot de kwetsbare groep. Dat baart wel zorgen. Corona is voor mij als ondernemer een lastig fenomeen. Wij moet ons aan de maatregelen houden. Dit begrijp ik, alleen werkt dat niet altijd goed uit voor je bedrijf. De gezelligheid is er van af. Mensen komen niet meer langs om een high tea op de zaak te doen. Alleen ijs afhalen and that’s it! Wij moesten coronaproof werken en dat raakt je volledige business. Je kunt niets meer binnen doen. De focus ligt op daarbuiten. Je moet je hele winkel volledig inrichten naar een afhaalconcept.  

Hoe werk jij nu corona proof?
Recentelijk zijn wij begonnen met het verkopen van broodjes . We hebben nu een afzuigkap, gasspitplaten en dat soort dingen. Wij hebben ook de ijsvitrine naar voren geplaatst. Mensen komen naar binnen, halen ijsjes en gaan gelijk weer weg. Wij hebben alles gedaan om de winkel coronaproof te maken. Stilzitten is geen optie. Om te overleven moet je je aanpassen. Alleen dan blijft je onderneming gezond!

Connecten met Zoet op Zuid?
Facebook

Instagram

Interview, tekst en foto’s : Valentino Stakel

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *