Sharita Bisessar – van crisis naar kans

In deze artikelreeks vertellen ondernemers over  de impact van de corona maatregelen op de manier waarop zij werken. Sinds 2013 werkt Sharita Bisessar (getrouwd, dochter van 16 jaar) als zelfstandige schoonheidspecialiste met een salon aan huis in Rotterdam. Voordat zij  voor zichzelf begon, had  zij jaren lang bij de gemeente en in het bankwezen gewerkt. Vanwege het Corona virus is er op dit moment een verbod op contact beroepen. Sharita mag om deze reden haar werk tijdelijk niet uitoefenen. Wat doet dit met haar op persoonlijk en zakelijk vlak? Lees haar verhaal hieronder.

Deur
Beauty heeft mij altijd geïnteresseerd en ik was er altijd mee bezig. Er waren mensen die vroegen: waarom was jij hier niet allang mee begonnen? Ik denk dat er voor alles een juiste tijd is. En ik geloof dat ik daarvoor nog niet  klaar was. Nadat het bedrijf waar ik toen werkte ging fuseren en mijn contract niet werd verlengd besloot ik van: Dit is het juiste moment om te doen wat ik altijd heb willen doen. Waar de ene deur sluit, gaat de andere weer open en dit was mijn moment.

Ik heb toen  besloten om de opleiding als schoonheidsspecialiste te volgen en heb dit met succes afgerond. Ook heb ik de visagieopleiding afgerond. Daarna ben ik meteen voor mezelf begonnen.  Ik doe mijn werk nog steeds met veel passie en liefde.

100 %
In mijn salon bied ik veel behandelingen op het gebied van huidverbetering, huidverzorging en laserontharing en visagie, hier ga ik soms ook op locatie. Ik geef mij meer dan 100% voor mijn klanten. Elke klant is anders, elke huid is anders.  Ik heb  veel klanten met verschillende  huidproblemen. De uitdaging is om samen een oplossing te zoeken. Dit kan je als schoonheidspecialiste nooit alleen doen. De klant heeft ook  de taak om de juiste producten te gebruiken en jouw adviezen op te volgen om samen het gewenste resultaat te bereiken.

Je hebt maar een lichaam en een huid. Daar moet je je hele leven mee doen. Het is belangrijk om daar heel goed voor te zorgen. Het mooiste aan mijn werk zijn  de blije gezichten van mijn klanten wanneer er zichtbare resultaten zijn en de waardering die je krijgt. Daar doe je het uiteindelijk voor. Soms verrast een klant mij met  een bloemetje of een kaartje om hun blijdschap te tonen. Dat zijn zulke mooie en dankbare momenten.

Waar de ene deur sluit, gaat de andere weer open

Stil
En dan opeens valt alles stil!! Vanwege het  coronavirus mag je niet meer werken , want wij vallen onder de contactberoepen. Het virus leek eerst  zo ver weg, maar opeens treft het ons allemaal. Elke dag zit ik het nieuws te volgen:  wat zijn nu de maatregelen, wat voor impact heeft het op mijn onderneming en ook die van anderen?

Dan is er even een paniekmomentje. Ik  mag niet meer werken.  Al mijn  cursussen, trainingen en een nieuwe opleiding die ik zou gaan volgen, gaan ook niet door.  Ik heb nu even geen inkomsten!  Hoe gaat dat nu verder?? Ik  informeer al mijn klanten dat ik mijn  deuren tijdelijk moet sluiten. Alle afspraken komen te vervallen. Voor hoelang weet ik nog niet.  Ik spreek met de klanten af dat ik ze informeer zodra ik weer mag werken.  

No matter what!
Mijn klanten begrijpen het.  Er is begrip en ze weten dat dit onmacht is waar ik niets aan kan doen. Dagelijks krijg ik app berichten en telefoontjes van mijn lieve klanten. Zij willen weten hoe het met mij gaat. Hun afspraken doen er nu even niet toe, het gaat nu om  mij. Zij bellen om mij en dat geeft mij een goed gevoel! Maar hoe ga ik  nu als onderneming  verder in deze onzekere tijd van de corona?  En hoe probeer ik er toch voor mijn  klanten te zijn?  Ik ga en zal hoe dan ook het beste uit deze situatie halen en ga hier op een positieve manier om!

Ik geef aan al mijn klanten te kennen dat ik er voor ze ben. No matter what!!!! Ondanks dat zij niet naar de salon kunnen komen, gaan wij het op een andere manier doen. Wij blijven connected!! Wij doen alles via videobellen en whatsappberichten zodat ik op afstand naar hun huid kan kijken en hun vragen kan beantwoorden. Ik adviseer ze omtrent de juiste producten die zij nodig hebben. Mijn productverkoop gaat gewoon door, zodat mijn klant thuis de producten kan blijven gebruiken.

Videoboodschap
De producten kunnen opgehaald worden bij mij of ik lever ze bij mijn klanten af. Uiteraard met gepaste afstand. De betaling geschiedt via een betaalverzoek dat vooraf wordt overgemaakt.  Ook voor mensen die geen klant van mij zijn heb ik via een videoboodschap te kennen gegeven dat ze contact met mij  mogen opnemen als ze advies nodig hebben. Ik ben er voor iedereen. Mijn advies aan alle ondernemers die in dezelfde situatie zitten: Blijf in contact met je klanten, het is zo belangrijk! Ga voor jezelf na hoe je dat het beste kan doen.

Het hoeft niet altijd over je werk te gaan. Je mag ook een bericht naar je klant sturen hoe het met ze gaat, zodat zij ook weten dat jij aan ze denkt. Dat is wat ik ook doe. Of neem een korte videoboodschap voor je klanten op en  zet het op je social media. Heb je daar een angst voor, probeer het gewoon. Durf het en stap over die drempel heen.  Een videoboodschap doet veel meer dan je denkt.  Ik krijg daar heel veel positieve reacties  uit. Zorg dat je gezien wordt , zichtbaar bent vooral in deze periode. Helemaal niets  van jezelf laten horen is niet correct.

Megadruk
Nu ik meer tijd over heb, vind ik het belangrijk om die zo nuttig mogelijk te besteden.  Ik volg op mijn vakgebied online trainingen, webinars over producten en behandelingen waar ik mij verder in wilt verdiepen. Daarnaast verdiep ik mij verder in mijn nieuwe opleiding; die ga ik volgen als alles weer normaal is. Veel ondernemers, mezelf incluis, maken een moeilijke periode door.  Gebruik je tijd voor dingen waar je voorheen niet aan toe kwam. Dit is nu het moment ervoor.  Haal het positieve eruit. Straks als wij weer mogen werken, krijgen wij het megadruk.  En dan is er geen tijd meer om achterom te kijken!


Meer weten over Sharita Bisessar
Website
Instagram
Facebook
Tel: 0642138285

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *