Online marketeer Joke Ramdhani – van crisis naar kans

Hoe houd je jezelf als ondernemer staande in deze turbulente periode rondom het c-virus? RBM Media stelt deze vraag aan Joke Ramdhani. Joke is eigenaresse van Pop Marketing en adviseert bedrijven op het gebied van online marketing. Wat doet corona met haar op persoonlijk en zakelijk vlak? Lees vooral verder en laat je inspireren door haar verhaal!

Kun je jezelf kort voorstellen?
Mijn naam is Joke Ramdhani. Ja, leuke combi van oerhollandsch en Hindoestaans he? Na mijn HBO studie Marketing & Communicatie en Premaster Marketing, heb ik jaren gewerkt in diverse branches, veelal als Marketeer, Communicatie- of PR-medewerkster. Na enkele jaren als Sales Representative in de Benelux te hebben gewerkt, ging ik weer aan het werk in de marketing, maar dan de kant die mij altijd al aantrok; online marketing. Ik help nu bedrijven bij hun online zichtbaarheid, vindbaarheid en social media. En wanneer de potentiële klant is bereikt, zorg ik ervoor dat hun ervaring op de website ideaal verloopt.

Hoe is je passie voor online marketing ontstaan?
Op de middelbare school twijfelde ik tussen enkele beroepen; lerares Nederland, Rechercheur of toch iets doen met mijn creativiteit. Ik koos voor een, toen nog redelijk unieke, opleiding Marketing & Communicatie. Goede keuze, dat bleek. In drie jaar behaalde ik alle studiepunten om naar de universiteit te kunnen, maar ik ontdekte daar eigenlijk ook al dat ondernemen mij wel erg aantrok.

Online marketing ontstond pas jaren later, maar mijn interesse in Google Adwords (nu Google Ads) was er vrijwel direct. Ik stam eigenlijk een beetje uit het offline marketing-era haha, dus bedrijven waren er nog niet echt mee bezig. Ik probeerde het in die tijd zelfs bij enkele ondernemers in mijn familie; of ik voor hen misschien een Adwords account mocht aanmaken. Maar echt, je kunt het je misschien niet voorstellen, maar eind jaren ’90 en begin jaren ’00 was dit gewoon nog niet echt nodig. De concurrent deed het niet, dus deed bijna niemand het. Zelfs het hebben van een website was nog niet eens noodzakelijk toen. 

Pas vanaf 2014 kreeg ik de kans om te gaan werken in een Google Ads account en de officiële cursussen bij Google te gaan volgen. Het bleek toch wel lastiger dan ik dacht, maar het resulteerde erin dat ik 2017 mijn eigen Online Marketing Adviesbureau startte! En daarmee beperk ik mij al lang niet meer tot enkel Google Ads. Ik zie nog veel te vaak slecht converterende websites of andere gemiste kansen.

Ik stam eigenlijk een beetje uit het offline marketing-era

Hoe zag je werkdag eruit voor corona en nu?
Heel anders dan nu! Ik zat drie dagen per week op kantoor en lanceerde begin 2020 een cursusprogramma. Ik had daar onwijs veel zin in; mijn kennis overdragen aan iedereen die ook graag aan de slag wilde met online marketing. Dat liep dus even anders….Privé had ik een lekker druk sociaal leven en sportte ik 3 keer per week. En nu leven we online! Bijna alle meetings zijn online. We winkelen online. We studeren online.

Wat ging er door je heen toen je hoorde over het coronavirus en het nieuwe normaal?
Daar had ik weinig problemen mee; mijn werk kan ik altijd en overal uitvoeren (ik zou dat nu graag op een Balinees strand doen i.p.v. in het koude Nederland). Maar mijn trainingen liepen in de soep. Ik overwoog nog om een online trainingsprogramma te ontwikkelen, maar dat aanbod was al zo groot.

Wat vind je zelf van de genomen maatregelen?
Ik heb zelf het idee dat onze regering het ook allemaal niet meer weet. En ik word er ook wel een beetje moe van. Elke dag is hetzelfde. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet echt bang ben voor het virus. Vooral in het begin probeerde ik zo lang mogelijk het normale leven door te laten gaan.

Wat doe je nu anders ten opzichte van voor de corona crisis?
Qua werk verandert er inhoudelijk weinig. Welk merk ik natuurlijk dat de crisis een flinke impact heeft op enkele klanten. Vooral die met een fysieke winkel hebben het zwaar. En wanneer zij bang worden of de overstap naar (volledig) online niet willen of kunnen maken, gaan ze bezuinigen op marketingbudgetten (gewild of ongewild).

Ben je veranderd door de corona maatregelen?
Nee, zakelijk niet. Maar privé wel. Ik ben dankbaarder voor alles wat ik wel heb. En ik ben best een familiemens. Samen met familie en vrienden komen we deze periode wel door. Een fijne achterban is zo belangrijk.

Wat heb je van de maatregelen geleerd?
Hahahaha, ja ik heb geleerd dat het maar goed is dat ik geen juf ben geworden! Flexibel was ik sowieso al. Ik laat de dingen vaak op me af komen. En ik denk dat dat de beste instelling is voor in een periode als deze.

‘Samen met familie en vrienden komen we deze periode wel door.’

Heb je een tip aan mensen om deze bijzondere tijd door te kunnen komen?
Geniet! Elk nadeel heeft z’n voordeel. Zo geeft thuiswerken meer balans (aan je privéleven). En ja, thuisscholing geven is zwaar, maar hoe leuk is het om nu nog meer te weten te komen over je kids? En nog closer te worden met ze? Die uurtjes werk kun je nu in de avond inhalen, want veel beters hebben we toch niet te doen.

En voor de ondernemers onder ons: Ik begrijp heel goed dat ondernemers willen ondernemen, maar geen tijd hebben voor het SEO-proof maken en houden van hun website, maar ook niet voor het optimaliseren en bijhouden van Google Ads campagnes. En dat is zonde, zeker in deze tijd, want zelfs zonder hoge adverteerbudgetten is er vaak al veel winst te behalen (en alles is meetbaar!). Durf en doe, het zal zeker niet tegenvallen. Zelfs als jouw winkel straks bijvoorbeeld weer open mag, zul je veel hebben aan alle data die je nu al online kunt verzamelen over jouw doelgroepen.

Hoe kijk jij naar de toekomst zodra de crisis voorbij is?
Ik heb met POP Marketing pas in het najaar te maken gekregen met een dip, maar dat herstelde zich eind 2020 gelukkig weer. Als dit zich zo voortzet, ben ik een tevreden mens.

Wil je tot slot nog iets kwijt aan de lezers?
Nog even volhouden. Denk in de tussentijd in mogelijkheden.


Connecten met Joke?
Bellen en appen mag op: 030-2378049.
Mail: info@pop-marketing.nl
eWebsite: www.popmarketing.online

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *