Focus Pura Vida Magazine

Celeste Leatitia over luxe

fRBM Media vraagt verschillende ondernemers wat zij onder het begrip ‘ luxe’ verstaan. Deze keer is het de beurt aan kunst & fashion onderneemster Celeste Leatitia.

” Luxe heeft een andere betekenis gekregen sinds de opwarming van de aarde. We consumeren onnodig en véél. Als ik aan luxe denk betrek ik dat zelf gauw op mode. De kledingindustrie is één van de meest vervuilende industrieën in de wereld. De gemiddelde designer van een groot modehuis moet er ongeveer 12 collecties per jaar uit poepen. Een week later ligt er een aftandse versie van een van de ‘high fashion’ collecties bij bijvoorbeeld de H&M en de Zara. Deze zijn geproduceerd onder zeer bedenkelijke omstandigheden. We zijn gewend geraakt om altijd alles snel en nu te willen, en om ons even extravagant te uiten als de sterren die we op Instagram zien. We hebben het gevoel gekregen, dat iedereen evenveel recht moet hebben op dezelfde soort spullen. Het is hierom dat ik luxe een andere betekenis heb aangemeten.

Je leeft pas echt luxueus als je jezelf kunt behouden. Het onderdrukken van de drang om iets nieuws te kopen omdat het in de mode is naar aanleiding van de prêt-à-porter collecties, vraagt om een sterke persoonlijkheid. We zijn dan wel geobsedeerd geraakt door het individualisme, denken aan de wereld en aan de mensen die onze spullen maken, is een absolute vereiste. Grappig genoeg zal dit je dwingen om echt over je stijl na te denken. Dat zorgt er op haar beurt weer voor dat je juist dat iconische verwerft waar veel millennials naar zoeken.

Ik let persoonlijk veel op de kwaliteit van een stof en probeer zoveel mogelijk materialen te kopen die volledig recyclebaar zijn. Ik koop vooral vintage en koop misschien überhaupt maar een keer of 4 per jaar kledij. Ik ben altijd al kritisch geweest, maar ben in de loop der tijd steeds specifieker geworden. Ik heb altijd al wel gelet op de kwaliteit van een stof en koop daardoor automatisch items die een luxere uitstraling hebben. Een ander voordeel is dat dat soort spullen ook veel langer meegaan. Als je niet zo op zoek bent naar wat er in de mode is, maar wat je echt mooi vindt vanuit je eigen kader, is het fijn dat iets lang mee kan gaan. Je hebt immers lang gezocht en weet dat je iets dergelijks niet nog eens zomaar vindt. Echte luxe is wat mij betreft het kunnen vergaren van stuks van de grotere modehuizen uit de tijd dat de productie nog veel lager lag. Dat zijn meestal echt bijzondere stukken, deels omdat de ontwerpers ook meer tijd hadden om te ontwerpen. Ik kan het me nauwelijks permitteren, maar als ik meer geld zou hebben, zou ik het wel weten!

Het feit dat ik en mijn appartement een luxe uitstraling hebben komt echter niet door de prijs maar meer doordat ik specifiek ben. Als ik een plant heb gekregen en ik zoek daar een pot voor, zoek ik net zo lang door totdat ik iets gevonden heb waar ik als het ware verliefd op ben. Ik koop niets puur om iets te hebben, zelfs niet als ik het ‘nodig’ heb. Ik denk namelijk dat ‘iets nodig hebben’ uit zijn verband is gerukt en we maar zelden iets echt moeten hebben. Ik denk overigens niet dat we moeten streven naar een soort oer bestaan waarin we geen spullen meer hebben. Het verlangen naar schoonheid is heel natuurlijk, evenals onszelf erin te willen omgeven. Het is iets heel moois, waar we van kunnen genieten. Wat mij betreft hebben spullen ook een vibratie. De maker heeft het object met een bepaalde energie en een bepaald objectief gecreëerd en dat kun je voelen. Het is precies daarom dat ik denk dat van een bepaald soort spullen houden niet materialistisch is, maar heel gevoelig.

Als ik aan luxe denk, denk ik bijvoorbeeld ook aan reizen. Er zijn maar weinig mensen die het zich kunnen permitteren om ècht lang onderweg te zijn met bijvoorbeeld de trein of de fiets, zodat je geen Easyjet hoeft te nemen en zo min mogelijk CO2-uitstoot genereert. Natuurlijk denk ik stiekem ook wel aan hotels als The Ritz en la Mamounia, maar ik denk dat we moeten streven naar minder consumptie. We denken dat we allemaal recht hebben op luxe, maar ik denk dat het beter is om te aanvaarden dat bepaalden dingen buiten bereik zijn. Dat is helemaal niet erg. Luxe op kleine schaal is namelijk gewoon haalbaar door kritisch te zijn. Je koopt veel minder, maar met een hogere kwaliteit. Echte luxe in 2018 gaat dus meer in op persoonlijkheid: karakter, eigen smaak en een ruggengraat!”


Meer over Celeste
www.celeste-laetitia.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *