Interview met D’avellonne van Dijk en Loulou Drinkwaard van Uitgeverij Wilde Haren

Als kind misten wij rolmodellen van kleur in de boeken die wij lazen. In prentenboeken stonden meisjes met ons uiterlijk niet in de schijnwerpers, behalve als het verhaal gestoeld was op een vooroordeel. Maak kennis met D’avellonne van Dijk (rechts op foto) en Loulou Drinkwaard. Deze ambitieuze jonge dames zijn de oprichters van Uitgeverij Wilde Haren. Hun doel: bijdragen aan de juiste weerspiegeling van de multiculturele samenleving in kinderboeken. RBM Media gaat met D’avellonne en Loulou in gesprek om hun verhaal aan te horen.

Kunnen jullie je voorstellen?
Wij zijn D’avellonne van Dijk (26) en Loulou Drinkwaard (22). Wij wonen en werken in Rotterdam. Onze roots liggen in Nederland, de Antillen en in Suriname.

Wat hebben jullie tot nu toe gedaan qua opleiding en werk?
D’avellonne heeft de studie Vormgeving/Illustratie gedaan aan het Willem de Kooning te Rotterdam. Loulou heeft de lerarenopleiding Nederlands gedaan aan de Hogeschool Rotterdam.

Hebben jullie nog een andere baan naast Uitgeverij Wilde Haren, of doen jullie dit fulltime?
Wij zijn naast Uitgeverij Wilde Haren freelance illustrator (D’avellonne) en leraar Nederlands (Loulou). Achter de schermen zijn wij hard aan het werk om ervoor te zorgen dat dit onze fulltime baan kan zijn.

Wanneer is Uitgeverij Wilde Haren opgericht ?
Wij zijn officieel een bedrijf sinds 14 augustus 2020.

Wat heeft jullie gemotiveerd om Uitgeverij Wilde Haren op te richten?
Als kind misten wij rolmodellen van kleur in de boeken die wij lazen. In prentenboeken stonden meisjes met ons uiterlijk niet in de schijnwerpers, behalve als het verhaal gestoeld was op een vooroordeel. Zoals mooie prentenboeken over Afrika, deze lazen wij graag, maar onszelf konden we niet terugvinden in de wereld waarin wij opgroeiden. Als we er nu op terugkijken was alleen zwarte piet, in het bedrijf zeggen wij blackface piet, het enige personage dat op ons leek waar we in de klas over lazen.

Nu zijn we volwassen en we zijn mensenrechtenactivisten in hart en nieren, daarom waren wij ook aanwezig bij het BLM-protest op de Erasmusbrug. Hier werd nog eens pijnlijk duidelijk hoeveel behoefte er is aan gelijkwaardigheid en gelijkheid in de Nederlandse samenleving. Vanuit onze liefde voor het geschreven woord en vormgeving, besloten wij een bedrijf op te richten dat bijdraagt aan de juiste weerspiegeling van de multiculturele samenleving in kinderboeken.

Wat waren de grootste uitdagingen bij het oprichten van Uitgeverij Wilde Haren?
Tijdens de start van het oprichten van ons bedrijf, was alles een experiment. We belden tot buiten kantoortijden met medewerkers van andere uitgeverijen om hen om adviezen te vragen. Digitaal op vreemden afstappen vonden we spannend. We deden al ons onderzoek zelf en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Als we terugkijken, zouden we het niet anders doen, maar we hebben wel geleerd van onze fouten. Ons eerste boek hebben wij volledig met ons eigen spaargeld gefinancierd. We wilden zo graag het nieuwe geluid laten horen! Ons volgende boek willen we financieren met behulp van een crowdfundings-actie en met sponsoren.

Wat willen jullie bereiken met Uitgeverij Wilde Haren?
Onze droom is dat mensen door heel Nederland onze boeken (voor)lezen. Het gaat beter met representatie in de media en dus ook in kinderboeken, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Nog te vaak zien wij stereotyperingen in de boeken. Boeken waarin de zwarte personages altijd rapper willen worden, of waarin de zwarte kinderen geen contact met hun vader hebben. Ook moeilijke onderwerpen zoals anders zijn of je anders voelen komen vaak terug in een dierenverhaal. Terwijl we weten dat kinderen zich beter kunnen herkennen in personages die op hen lijken. Wij geloven dat het juist goed is om het beestje bij de naam te noemen en problemen uit te leggen met afbeeldingen van mensen. Zo leer je kinderen het best omgaan met hun emoties, anders wordt het zo’n kat en muis spel.

Op welke specifieke doelgroep(en) richten jullie je?
Allereerst was onze doelgroep, iedereen die het boek mooi vindt. Dat was natuurlijk te breed. Wij richten ons nu op ouders en verzorgers die inclusiviteit en gelijkheid belangrijke idealen vinden in de opvoeding.

Wat zouden jullie binnen een paar jaar willen bereiken?
Momenteel werken we vanuit huis en hebben we nog niet geïnvesteerd in een goede bureaustoel. Al onze inkomsten blijven in het bedrijf en investeren we in de productiekosten. Hierdoor zitten we, soms letterlijk, op de blaren. Als je ergens hard voor werkt, proeft de overwinning extra zoet. Over een paar jaar willen wij ons eigen kantoor met daarin een garagebox voor de opslag van alle boeken die we tot die tijd hebben uitgebracht.

Hoe reageert men op Uitgeverij Wilde Haren?
Zelfs wij vergeten soms hoeveel het voor een kind kan betekenen om zichzelf te herkennen in positieve rolmodellen. Zeker als hun uiterlijk niet de standaard is. De reacties zijn zeer positief. Een klant had ons eerste boek gekocht voor haar nichtje. Later vertelde het nichtje ons dat het haar lievelingsboek was, omdat de hoofdpersoon zo op haar lijkt. Ook een student heeft het boek gekocht voor zichzelf. Toen we vroegen aan wie ze het ging voorlezen zei ze: “Aan niemand, ik had gewild dat deze boeken bestonden toen ik klein was. Daarom steun ik jullie bedrijf.” Zulke reacties verwarmen onze harten. Dit is onze motivatie om door te gaan.

Wat is de grootste mijlpaal die jullie hebben bereikt?
Onze grootste mijlpaal is ons eerste boek dat op de markt is. Achter de schermen zijn wij hard aan het werk aan een tweede boek, maar we zitten nog steeds op een roze wolk door ‘Allemaal Anders’.

Heb jullie tot slot nog iets wat jullie aan de lezers van RBM Media willen vertellen?
Wij beginnen binnenkort met de crowdfunding van ons tweede boek! Onwijs spannend, want het is de eerste keer dat we het uitgeven van een boek op deze manier gaan bekostigen. Wij hopen dat de lezers van RBM Media enthousiast zijn geworden van ons verhaal en ons willen steunen met dit proces! Dit doen zij door ons te volgen op social media en te doneren aan onze crowdfunding. Als mensen vragen hebben of opmerkingen mogen zij mailen naar: info@uitgeverijwildeharen.nl


Connecten met Uitgeverij Wilde Haren?
Website
Linkedin
Instagram
Youtube
Eerste boek bestellen

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *