Interview met Nina van Boxtel van BOETIEK.NL

“BOETIEK.NL is gestart vanuit de missie dat wij onze favoriete boetieks en winkeliers willen steunen in zware tijden.’ Aan het woord is Nina van Boxtel. Zij startte in 2020 de onderneming BOETIEK.NL: een online fashionplatform die noodlijdende ondernemers en Nederlandse merken helpt met hun zichtbaarheid. Wat heeft Nina gemotiveerd om te ondernemen? Wat waren haar uitdagingen en hoe ging zij daarmee om? Lees het allemaal in dit artikel.

Kun je jezelf introduceren?
Mijn naam is Nina, ik ben 27 jaar. Geboren in Eindhoven maar woon inmiddels al zo’n 7 jaar in Amsterdam. Hiervoor heb ik 4 jaar in Doorn gewoond en gestudeerd, waarbij ik mijn Bachelor Business Administration in Fashion aan TMO behaald heb in 2014. Tijdens deze pandemie heb ik besloten om mijn vaste baan op te zeggen en in ruil daarvoor in het diepe
te springen. Samen met mijn business partner Sophie Tarif ben ik in 2020 onze onderneming BOETIEK.NL begonnen.

Wat wilde je worden toen je nog jong was?
Toen ik heel jong was wilde ik juf worden, maar eigenlijk had ik toen nog geen flauw idee wat de mogelijkheden überhaupt waren. Toen internet net bestond kon ik als klein meisje urenlang op het internet surfen. Misschien dat daar mijn liefde voor de online industrie stiekem al begonnen is?


Wat heb je gedaan qua school?
In mijn laatste jaar op de middelbare school was ik ervan overtuigd dat ik naar de Hoge Hotelschool in Maastricht wilde. Ik werkte jarenlang met veel plezier in de horeca en dacht dat ik hier in door wilde als bijvoorbeeld manager van een hotel. Ik doorliep vervolgens succesvol het selectieproces aan de hogeschool van Maastricht, maar tussendoor hoorde ik van een vriendin dat ze bij de opendag van TMO was geweest en dit haar ontzettend
bevallen was. TMO, Fashion Business School in Doorn, is een mode managementopleiding gericht op verschillende takken van de mode industrie. Na één open dag was ik eigenlijk meteen om. Deze studie is heel erg gericht op de business tak van de mode industrie, zoals het runnen van een eigen onderneming, de inkoop kant en de marketing kant. Dus niet op
de kant van het ontwerpen. Best gek eigenlijk dat mijn keuzes zo uiteen lagen, horeca is in principe een compleet andere industrie dan waar ik me nu in bevindt. Achteraf gezien ben ik heel blij dat ik niet de horeca kant op ben gegaan omdat dit toch minder bij me past.

Toen ik heel jong was wilde ik juf worden


Welke banen had je voordat je met Boetiek.nl begon?
Tijdens mijn opleiding aan TMO ben ik een modeblog begonnen, in die periode stond het modeblogger tijdperk nog in zijn kinderschoenen en daardoor genereerde ik in relatief korte tijd behoorlijk wat maandelijkse bezoekers. Ik begon samenwerkingen te doen met merken en wist gelijk dat dit dé industrie voor mij was. Wat ik vooral interessant vond, is hoe snel
ontwikkelen plaatsvonden en hoe snel alles veranderde in de online wereld. Hierdoor wist ik dat ik hier graag in door wilde. Na mijn studie werkte ik een aantal jaar als hoofdredacteur bij verschillende online magazines, waarna ik de affiliate wereld in rolde bij een zoekmachine
startup. Hierna ging ik werken bij internationale mode zoekmachine Kleding.nl & FASHIOL – met platform in 25 landen. Met de kennis en ervaring die ik bij dit bedrijf heb opgedaan,
ben ik BOETIEK.NL gestart, samen met Sophie Tarif – mijn business partner en tevens oud- collega van Kleding.nl & FASHIOLA.


Wanneer is BOETIEK.NL opgericht?
In April 2020 zijn we begonnen met het (laten) bouwen van de software wat de basis vormt van ons platform. 6 maanden later, in oktober 2020, zijn we live gegaan met de eerste versie van BOETIEK.NL.

Wat was de motivatie om BOETIEK.NL op te richten?
Toen de pandemie begon, merkten we al gauw dat onze favoriete boetieks en winkels in zwaar weer verkeerden. De eerste lockdown die tot gevolg had dat mensen wekenlang niet of nauwelijks buiten kwamen en uiteindelijk fysieke winkels die genoodzaakt waren om hun
deuren te sluiten – zetten ons enorm aan het denken. Voor lokale boetieks en conceptstores is beleving een belangrijk onderdeel, en die beleving heb je alleen als je de winkel fysiek bezoekt. Hierdoor ligt er bij veel winkeliers vaak te weinig focus op online zichtbaarheid, terwijl in deze tijd belangrijker is dan ooit tevoren, dat je online goed vindbaar bent.
BOETIEK.NL steunt lokale boetieks, Nederlandse merken en duurzame webshops in hun groei online.

Vertel iets meer over BOETIEK.NL
BOETIEK.NL is een zoekmachine gericht op mode, beauty en interieur. Op ons platform tonen we producten van aangesloten boetieks en webshops, op één plek. We bieden een plek aan consumenten om online bij hun favoriete boetieks en merken te shoppen, zonder dat ze daarvoor heel het internet af hoeven te gaan. In ruil voor een doorgestuurde bezoeker
of transactie die via ons plaatsvindt op de webshop van een aangesloten partner, ontvangen we een fixed bedrag of commissie.



Hoe onderscheid jij je van de concurrentie?
In de eerste plaats richten wij ons op vrouwen en mannen tussen de 25 en 45 jaar. We zijn niet de enige zoekmachine in Nederland, maar wat ons onderscheidt is dat we BOETIEK.NL zijn gestart vanuit de missie dat we onze favoriete boetieks en winkeliers willen steunen in de tijden dat zij het het zwaarst hebben. Zo richten we ons niet op internationale fast fashion ketens, maar juist op lokale bedrijven van Nederlandse bodem.
Daarnaast focussen we ons op duurzaamheid. Zo hebben we een ‘duurzaam’ filter te lanceert, wat de bezoeker in staat stelt de zoekresultaten te filteren op producten die gemaakt zijn van duurzame materialen of op een eerlijke manier tot stand zijn gekomen. We
vinden het belangrijk om consumenten bewustwording mee te geven in hun shopgedrag.

Hoe heeft corona jouw bedrijf geraakt?
Ons bedrijf is ontstaan tijdens deze pandemie en ook het idee voor ons platform is voortgekomen uit de gevolgen van corona. Wat we merken is dat enerzijds veel modebedrijven op zoek zijn naar manieren om online te groeien, anderzijds zien we dat budgetten worden gecapt en dat er geen ruimte is voor een samenwerking. Het heeft dus zowel voordelen als nadelen met zich meegebracht.


Waar ben jij trots op?
Ik ben trots dat ik in een tijd waarin er eigenlijk heel veel onzeker is, een gigantische economische crisis op de loer ligt, ik toch besloten heb om mijn vastigheid op te zeggen in ruil voor het opstarten van een eigen onderneming. Ik had in plaats daarvan ook op safe kunnen spelen, maar dat heb ik niet gedaan en daar ben ik tot op de dag van vandaag nog
super blij mee. Het runnen van een onderneming en het zelf bepalen waar je wil dat jouw bedrijf heen gaat, geeft me zoveel motivatie en energie.

Wij willen onze favoriete boetieks en winkeliers steunen in de tijden dat zij het het zwaarst hebben.

Waar ben jij dankbaar voor?
Eigenlijk voor een hele hoop dingen. Ondanks dat corona voor velen een zwarte bladzijde in het boek der leven is, ben ik dankbaar dat ik in deze tijd een eigen onderneming ben gestart die me onwijs veel energie en vreugde oplevert. Ondanks dat we midden in een economische crisis leven, ik toch de kans heb om dit bedrijf te runnen en ondernemers te helpen om hun onderneming voort te laten bestaan.

Wie is of zijn jouw rolmodel(len)?
Ik haal inspiratie uit andere ondernemers, luister héél veel podcasts van gesprekken met ondernemers en lees regelmatig boeken. Daarnaast haal ik inspiratie uit de mensen om me heen.

Wat is jouw lijfspreuk?
Zorg ervoor dat je later geen spijt hebt, van de dingen die je niet hebt gedaan in je leven.

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?
Een kleine greep uit de lessen die ik geleerd heb, so far:

EEN: Maak doelstellingen: zodat je ergens naar toe werkt
TWEE: Stel prioriteiten: zodat je de focus niet verliest door te veel tegelijk te willen realiseren
DRIE: Heb geduld en laat je niet uit het veld slaan als het niet meteen lukt
VIER: Wees trots op de dingen die je behaalt

Hoe ziet de toekomst van je bedrijf eruit?
Het komende jaar focussen we ons heel erg op het technische verder verbeteren en uitbouwen van ons platform, het aansluiten van nog meer toffe boetieks en Nederlandse (duurzame) merken, met als doel deze ondernemers te helpen in hun groei online. Uiteindelijk zouden we het heel tof vinden om ons concept uit te rollen naar andere markten.

Heb je nog een laatste shout-out voor de lezers?
Laat je niet tegenhouden door angsten of het stemmetje in je hoofd dat zegt “kan ik dit wel?”. Vergeet niet dat iedereen die voor het eerst een onderneming start, eigenlijk stiekem geen idee heeft hoe hij/zij bepaalde dingen aan moet pakken. Het is een kwestie van doen en gaandeweg leren. Als je iets wilt, moet je ervoor gaan! Want niemand anders kan dit voor
jou doen, dan jijzelf.


Connecten met BOETIEK.NL
website
Instagram
Facebook
Linkedin
Pinterest

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *