Interview modeontwerper Monique Singh


Met mijn Label wil ik de werkende ‘self-made woman’ bereiken die hard bezig is om op haar eigen manier haar dromen te verwezenlijken. In dit groot interview gaat RBM Media in gesprek met fashion ondernemer Monique Singh. Met haar gelijknamige modelabel benadert zij de modewereld op geheel eigen wijze.

Wie is Monique?
Ik ben geboren in Almelo, en woon vandaag de dag in het mooie Rotterdam. Zelf ben ik van Hindoestaanse afkomst. Mijn ouders zijn geboren en getogen in Suriname en migreerden toen zij net tiener af waren naar Nederland. Mijn voorouders komen uit India. Tijdens mijn studie en werkende leven heb ik het geluk gehad om in verschillende plekken in de wereld te wonen: Londen, Genève en Dubai – fantastische ervaringen waar ik optimaal van heb genoten! Mijn familiegeschiedenis en eigen levenspad, uitgespreid over vier continenten, hebben ervoor gezorgd dat ik me echt een kosmopolitische wereldburger voel. Dit is dan ook meteen de grootste inspiratiebron voor mij geweest om mijn eigen Fashion Label te starten.

Wat wilde je als kind later worden? 
Als kind heb ik altijd meegekregen dat geen droom te gek is: als je ergens in gelooft en je bereid bent om er hard voor te werken, dan kan het werkelijkheid worden. Sinds dat ik klein was heb ik er altijd van gedroomd om de wereld te zien, en was aangetrokken door het creatieve wereldje: dansen, zingen en fashion vond ik fantastisch! Hier kon ik vrij zijn en mezelf zijn.

Ik ben altijd gefascineerd geweest door het werk van bijvoorbeeld Alexander McQueen omdat hij niet geloofde in een status-quo en hieruit voort de meest prachtige kunstwerken creërde. Tegelijkertijd heeft Sabyasachi me altijd gehypnotiseerd door de het niveau van
vakmanschap en schoonheid wat altijd terugkomt in zijn werken.

Welke opleidingen heb je gedaan? 
In 2008 heb ik mijn studie International Business Administration afgerond aan de RSM Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarnaast heb ik in 2016 Fashion Design gestudeerd aan de University of the Arts in Londen.



Welke banen heb je gehad voordat je voor jezelf ging werken? 
Ik ben mijn carrière gestart als Marketing & Design Manager voor verschillende FMCG en luxe merken. Een van de hoogtepunten was mijn periode bij Gucci waar ik verantwoodelijk was voor Global Design en hiervoor zowel in Geneve als Dubai heb gewerkt. Ik heb toen
gigantisch veel kunnen leren van iconische Designers en Creative Directors: het niveau van perfectie, vakmanschap en creative thinking wat nodig is om een luxe merk te runnen.

Daarnaast heb ik veel commerciële kennis opgedaan van fantastische CEO’s en business managers. Door deze combinatie van skills begon mijn eigen droom op een heel organische manier concrete vormen te krijgen en werd het heel tastbaar. Op dat moment wist ik dat ik klaar was voor de volgende stap: het ondernemerschap, mijn eigen Fashion Label.

Kun je iets meer vertellen over het merk Monique Singh?
Monique Singh is een luxe en sustainable Fashion Label met als kernwaarden kracht, vrouwelijkheid en vrijheid. Ieder item is tijdloos en daardoor een echte ‘must-have’ voor de hedendaagse vrouw.

De fusie tussen verfijnde Indiase kunst en westerse facetten staat centraal binnen het merk. Onze missie is om het zelfvertrouwen van iedere vrouw een extra boost te geven, waardoor ze zich empowered voelt om haar eigen pad te bewandelen. Monique Singh gelooft dat schoonheid overal te vinden is. Er is schoonheid in diversiteit: in elke cultuur, in iedere lifestyle, in ieder individu. Door met trots je eigen identiteit te kunnen ‘dragen’, kun je de beste versie van jezelf zijn.

Al onze kleding is handgemaakt in ons Atelier in Amsterdam, waarbij het hoogste niveau van vakmanschap wordt gewaarborgd. Al onze stoffen zijn ISO-gecertificeerd en kiezen we bewust voor duurzame stoffen zoals organisch katoen en faux-leather. Op deze manier hopen wij een verandering te kunnen brengen binnen de fashion industrie. Het merk is in het eerste jaar al internationaal gegaan: we zijn verkrijgbaar in Nederland, maar ook in Londen, New York en Los Angeles.
 
Wat is de doelgroep van je bedrijf?
Met mijn Label wil ik de werkende ‘self-made woman’ bereiken die hard bezig is om op haar eigen manier haar dromen te verwezelijken. Een Monique Singh item is haar ‘armour’, haar power suit met als extra reminder om door te zetten maar tegelijkertijd ook te genieten van
waar ze nu staat in haar leven. Ieder item versterkt haar eigen persoonlijkheid, en wordt als het ware één met haarzelf.


 
Men zegt dat de start van een nieuwe onderneming gepaard gaat met ups en downs. Heb je dat zelf ook ervaren? En hoe ben je hiermee omgegaan?
Dit kan ik zeker beamen. Naast passie en wilskracht, doorzettingsvermogen de sleutel tot success. Ik geloof oprecht dat succes wordt bereikt door te proberen, zo nu en dan hard onderuit gaan en vervolgens de wilskracht hebben om weer door te gaan. Als ik naar mijn eigen ‘journey’ kijk heb ik geleerd dat het cruciaal is om in jezelf te geloven. Heb voor jezelf duidelijk je doelen voor ogen, en maak deze heel tastbaar.
Daarnaast is het ook heel fijn als je een aantal mensen om je heen hebt bij wie je altijd even terecht kan: voor de succes momenten, maar ook zeker als het wat minder gaat. Voor mij hebben de support en liefde van mijn ouders en een aantal goede vrienden hier echt veel in betekent. Tot slot heb ik een hele goede mentor, namelijk de Business Founder van het
succesvolle merk Manish Arora. Ik heb veel wijze lessen van hem geleerd over de industrie en over hun ervaringen. Dit is echt onbetaalbaar voor mij geweest!
 
Hoe probeer je je te onderscheiden van andere modelabels? 
In alles wat ik doe probeer ik heel dicht bij mezelf te blijven en bij de de propositie van het merk wat een directe vertaling is van mijn eigen persoonlijkheid: ‘fusion wear’ gebaseerd is op pure vakmanschap en waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Ik geloof in Slow
Fashion, wat betekent dat wij geen massa producties draaien maar juist met veel liefde en precisie items maken die voor lange periode een wardrobe blijven verrijken.

Wat vindt men van jouw designkleding? 
Ik ben blij te vernemen dat Fashion crititics in Europa en de US de visie en propositie van mijn Label vernieuwend vinden, en dat het precies is wat de Fashion industrie vandaag de dag echt nodig heeft. Mijn werk wordt omschreven al seen serie van onderscheidende ‘statement pieces’ die echt fungeren als power suit: a celebration of womanhood en je eigen identiteit. Hier ben ik super trots op!



Waaraan kan men jouw werk herkennen? Oftewel wat is jouw ‘signature’ ?
Mijn signature is de kenmerkende samensmelting van Indiase kunst en hedendaagse westerse facetten wat zich resulteert in tijdloze silhouetten. Het merk blijft trouw aan de kenmerkende bloemenpatronen door de gedetailleerde prints te combineren met organische vormen en een weelderig kleurenpalet.
 
Waar haal jij inspiratie uit bij het ontwerpen van je kleding?
Mijn familiegeschiedenis en eigen levenspad, uitgespreid over vier continenten, is de grootste inspiratiebron voor mijn eigen Fashion Label: het uitbundige maar ook het verfijnde van de Indiase cultuur en dit moeiteloos te vermengen met moderne, strakke westerse design aspecten vind ik fantastisch. Het is namelijk een echte reflectie van mezelf. Daarnaast kan ik veel inspiratie halen uit de natuur: de kleuren, de texturen en vormen – hier kan ik iedere dag weer verwonderd door raken.

Wat is het mooiste of meest bijzondere project/opdracht dat je hebt uitgevoerd? En waarom?
Het meest bijzondere project is zeker mijn eerste capsule collective geweest: het traject was zo persoonlijk, zo puur, zo echt. De campaign shoot hiervan zal ik nooit vergeten! De crew bestond uit een groep extreem talentvolle mensen die mijn merk echt begrepen. Ik heb deze shoot in Londen geschoten met model Gia Johnson-Singh die bekend staat om haar covers voor o.a. Vogue India en Harpers Bazaar. Ik wilde namelijk graag bijdragen in het vergroten van ‘brown women’ in de media. Vanuit eigen ervaring heb ik namelijk gemerkt dat het belangrijk is om rolmodellen te zien in de media die op je lijken. Dit legt namelijk het zaadje tot dromen. Hiernaast wilde ik graag een contrast laten zien tussen Luxury en het rauwe, grafische urban gevoel van de stad, waarbij het toch organisch samenkomt. Ik ben nog steeds vol trots als ik naar de visuals terug kijk.
Een ander trots moment is dat Monique Singh de Grammy’s heeft gehaald! Actrice Laura Marano was namelijk volledig gedressed in mijn merk. Dat was echt fantastisch om nu al mee te mogen maken!
 


Wat is het belangrijkste wat je hebt geleerd sinds je bent gaan ondernemen?
Het is heel belangrijk om altijd de juiste balans te blijven behouden, waardoor je je passie altijd blijft voeden en koesteren. Ik heb een periode gehad waar ik zo druk was en zoveel uren maakte, dat ik mezelf een beetje was verloren. Ik genoot niet meer bewust van alles, omdat ik zo gefixeerd was op ‘the next big milestone’.

 Waarin ben je gegroeid door de jaren heen? 
Gelukkig kan ik bevestigen dat ik veel beter ben geworden in het behouden van de juiste balans. Ik geniet meer van ieder moment en vertrouw erop dat de juiste elementen zich manifesteren wanneer de tijd daar klaar voor is. Tevens ben ik ook veel meer in mezelf gaan geloven: in mijn eigen kunnen, mijn eigen visie en eigen gutfeel. Dat is een van de dingen
wat ook echt onbetaalbaar is.


Hoe zie je jezelf over vijf jaar?
Ik hoop dat ik nog steeds lekker aan het genieten ben en nog meer kan bijdragen aan het gevoel van ‘empowerment’ van vrouwen. Daar doe ik het immers om! Daarnaast hoop ik nieuwe grenzen te hebben verlegd. Ik hoop een succesvolle speler te kunnen zijn die meedoet met de ‘Titans’ van de industrie met een breder portfolio (accessories & footwear) en een uitgebreider distributie model (Midden Oosten en Azië).

Wat is je lijfspreuk?
 “If you can dream it, you can do it!”

Wil je tot slot nog iets kwijt?
 Een paar laatste woorden voor een ieder die bezig is met het verwezelijken van z’n eigen dromen: Blijf dicht bij jezelf, geloof in jezelf en durf te vertrouwen op je ‘gutfeel’. Stiekem weet je vaak de antwoorden al; durf dat gevoel te omarmen. You can do it!


Connecten met Monique Singh?
Website
Instagram
Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *