Interview met Tahia Alibaks Van Adiop’s

Na een succesvolle carriere van 10 jaar in de saleswereld  besloot Tahia Alibaks om als zelfstandige ondernemer aan de slag te gaan.  Zij is de oprichter van het product Adiop’s ; een  handig en ecologisch hulpmiddel in de keuken, waarmee mensen hun favoriete gerechten veilig kunnen bereiden. Wij spraken met deze ambitieuze onderneemster.

Kun je wat meer vertellen over Adiop’s?
‘Mijn naam is Tahia Alibaks en heb het bedrijf Adiop’s opgericht.  Adiop’s is een product dat ik zelf heb ontwikkeld.  Het is een vetabsorberend deksel dat je bovenop je wok/koekenpan legt en die spetters en spatten opvangt.  Ik wil mensen via Adiop’s een veilige kook-bakervaring bieden in de keuken. Adiop’s vermindert het risico op brandworden die door vliegende bakspetters op de huid kunnen komen. Adiop’s staat voor veilig, gezond en makkelijk. Ik hoop ook andere mensen enthousiast te kunnen maken over de voordelen van dit product.’

Hoe kwam je op het idee om Adiop’s te starten? 
‘Het begon in 2015.  Ik werkte toen 10 jaar als sales coördinator  bij een internationaal bedrijf. Dat heb ik met veel plezier gedaan. Ik reisde veel, had fijne collega’s en kreeg positieve beoordelingen van zowel klanten als opdrachtgevers.  Na mijn ontslag heb ik rust genomen om na te denken wat ik eigenlijk wilde doen.  Ik besloot om met mijn dochters een reis te boeken naar Marrakech. Toen ik daar aan kwam, was ik verrast hoe ondernemend en creatief de mensen bezig zijn. Creativiteit is de enige oplossing om te kunnen overleven. Ik zag een aantal Marokkaanse kinderen druk over terrassen lopen om koekjes te verkopen die hun moeders hadden gemaakt. Wat een energie!  Ik was gegrepen door de ondernemende spirit van de jeugd.  Het  heeft iets in me losgemaakt.  Op een gegeven moment dacht ik:  ‘Wat zij doen, wil ik ook zelf gaan doen.’ Nadat ik terug kwam, besloot ik om het idee dat ik al had ,verder uit te werken. Zo werd Adiop’s geboren. Ik keek rond naar een geschikte producent en die heb ik uiteindelijk gevonden.’

Hoe ben je op de naam gekomen?
´Bij een nieuw product hoort een passende naam. Ik merk dat veel mensen hier tegen aan lopen. Een nieuw product maken is leuk, maar wat voor naam ga je het geven? Vanuit mijn liefde voor verschillende culturen, ben ik  eerst gaan kijken naar een Engelse benaming.  Ik kwam uit op termen als fatt absorbing, maar dat vond ik niet goed klinken. Het bekt niet lekker.  Op een gegeven moment kreeg ik de ingeving van: Waarom niet in het latijn?  Na een zoektocht op Google en wat creatief gespeel met woorden kwam ik  uiteindelijk op de naam Adiop’s

Je bent vrij ondernemend ingesteld. Waar komt dat vandaan?
‘Je kunt zeggen dat het ondernemend vermogen wel thuis aanwezig was. Mijn ouders hadden namelijk een rotiwinkel op Rotterdam- Zuid.  Zelf heb ik ook in de winkel gestaan om klanten te helpen.  Ik geloof dat daar het zaadje van het ondernemerschap geplant werd.

Het avontuurlijke zat al vroeg in me.  Als tiener reisde ik samen met  mijn ouders in een camper naar verschillende landen. Ik geloof dat we zo’n beetje alle landen van Europa hebben aangedaan.  Door het vele reizen, heb ik veel geleerd over andere culturen.  Die ervaring werkte in mijn voordeel later bij mijn baan als sales coördinator.  In die functie heb ik veel leuke projecten gedaan in  Zuid Amerika, Europa,  Australië en en nog veel meer interessante plekken en landen. Mijn klanten spraken altijd positief over me. Dat was voor mij een bevestiging dat ik sales  echt in me hebt zitten.’

Vond je de beslissing moeilijk om als ondernemer te gaan werken?
‘Ik was al vanaf het begin overtuigd van de voordelen van Adiop’s.  Het werkte zo goed bij mij in de keuken. Ik dacht: dit heeft een grote kans van slagen. Na mijn reis in Marrakech is de knop omgedraaid en was ik vastberaden om het product succesvol op de markt te brengen.  Omdat ik door mijn ontslag thuis bleef, had ik meer tijd om met Adiop’s bezig te zijn. Ik ben nu nog niet zo ver dat ik een volwaardig salaris uit de verkoop kan halen. Naast Adiop’s heb ik daarom ook een parttime baan genomen. De toekomstplanning is  wel om fulltime met Adiop’s bezig te zijn.’

Hoe reageren mensen op Adiop’s?
‘Ik heb op dit moment nog niet heel veel afnemers; daarvoor is het product nog te jong op de markt. Het heeft tijd nodig om een vaste klantenkring op te bouwen. Daar werk ik nu ook aan.  Ik ben hard bezig om de naamsbekendheid van Adiop’s verder uit te bouwen. Om het product onder de aandacht te brengen, geef ik productdemonstraties bij mensen thuis of op beurzen. Ik moet het nu vooral hebben van mond-op-mond reclame. Ik heb een ex-collega die een eigen keukenzaak runt. Hij heeft Adiop’s ook in zijn winkel liggen. Geweldig!  Als klanten zijn zaak binnenlopen, lopen ze voorbij Adiop’s en dan zijn ze heel benieuwd wat het is. De mensen die al Adiop’s gebruiken zijn net als ik heel enthousiast. Ze kunnen hun favoriete gerechten die ze vroeger altijd maakten, weer gaan maken, maar dan een stuk veiliger.’

Wat wil je verder nog bereiken?
‘Met dit product wil ik zoveel mogelijk mensen bereiken. Ik ga voor internationale groei. Ook wil ik mijn vizier richten op  jongeren. Mensen gaan steeds jonger de keuken in. En Adiop’s beschermt ze tegen vetspetters en brandspetters die littekens en wonden veroorzaken op de huid. Jongeren zijn daar met name gevoelig voor omdat hun jonge huid zeer kwetsbaar is. Adiop’s biedt uitkomst. Je moet Adiop’s echt zelf gebruiken en ervaren hoe veilig, gezond en makkelijk het is.’

Bestellen kan via: facebook.com/adiopsnl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *