Waarom is de AVG zo belangrijk?

We hebben allemaal een beeld bij de grote tech-reuzen als Google, Microsoft, Facebook en Apple die massa’s aan data van ons binnen krijgen en daar bakken met geld mee verdienen. Vaak wordt gedacht dat de AVG alleen bedoeld is voor dit soort bedrijven.

Maar dat is niet zo. De AVG geldt óók voor jou als ZZP’er of MKB’er. Behalve dat voldoen aan deze wet verplicht is, is het voor jouw klanten in deze tijd ook heel belangrijk. Waarom dat is, lees je in deze blog!

Waarom AVG?

De AVG is een Europese verordening. Eén wet voor heel Europa. Voorheen had ieder land een eigen wet over bescherming van persoonsgegevens. Wij hadden in Nederland de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Maar data blijft vaak niet binnen de Nederlandse grenzen. Op internet bestaan er geen grenzen.

Daarom is de AVG voor heel Europa ingevoerd om ervoor te zorgen dat alle Europese landen aan dezelfde regels gebonden zijn. Optimale bescherming van jouw persoonsgegevens, ook als die de grens over gaan!

Bovendien gaat steeds meer van ons leven digitaal. Vaak weten we niet eens wat er met onze data allemaal gebeurt. Om dit controle terug te geven aan de eigenaar van die data, is de AVG er.

Voor wie?

De AVG geldt voor ALLE ondernemers die persoonsgegevens verwerken. Al is het maar 1 naam en adres van 1 klant. Er is geen onderscheid en dat is logisch. Waarom zou ik als klant niet dezelfde bescherming krijgen bij jou, de ZZP’er, als bij Google?

De manier waarop je de regels toepast is alleen anders, minder omvangrijk en wat minder streng. Maar je moet alsnog kunnen aantonen dat je over privacy hebt nagedacht en met de verplichtingen aan de slag bent gegaan.

Waarom voor jou als ondernemer?

Jouw klant vertrouwt jou met zijn/haar persoonsgegevens. En het vertrouwen wil je graag behouden. Maar een incident als gevolg van niet goed zorgen voor de persoonsgegevens vernietigt het vertrouwen al heel snel. En dit is lastig te herstellen. Een killer voor je reputatie dus. 

Persoonsgegevens gaan bovendien niet alleen over een naam, adres of telefoonnummer. Het gaat ook over iemands gezondheid, seksuele leven, politieke voorkeur. Informatie die wat gevoeliger is. Informatie waarvan jouw klanten niet willen dat derden daar zomaar toegang toe hebben.

Oeps, datalek!

Een ongeluk zit in een klein hoekje. De meest voorkomende datalekken ontstaan door menselijke vergissingen. In de vluchtigheid een mailtje sturen en er later achter komen dat de mail naar de verkeerde ontvanger is verstuurd. Zulke vergissingen kun je nooit helemaal voorkomen. Maar je kunt wel voorbereid zijn en aan je klanten laten zien dat je dit soort incidenten als een echte professional kunt afhandelen! Hallo goede reviews en aanbevelingen!

Nalinie Somar

Aan de slag!

Snel aan de slag dus met die AVG. Begin klein, stap voor stap. Hulp nodig? Kijk dan op www.ezpc-privacy.nl hoe ik jou kan helpen die AVG te rocken als een baas!


Fotocredits: Iep Bergsma

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *