Interviews Passion4business Magazine

Interview met Deo Boedhai van DeoMedia B.V.

‘Ik ben oprecht geïnteresseerd in de mens. Dat is altijd de basis van mijn onderneming geweest.’ Aan het woord is Deo Boedhai, eigenaar van DeoMedia & Deoprinting. DeoMedia is een full service bureau op het gebied van drukwerk en communicatie uitingen. Naast ondernemer is Deo een warme persoonlijkheid met een brede kijk op het leven. ‘Als jij vrij in je mind bent, zonder vooroordelen, kun je gemakkelijk vrienden maken’, aldus Deo. RBM Media ging met hem in gesprek

Wie is Deo Boedhai?
Mijn volledige naam is Dewperkash. Deo is Latijn voor god en Perkash staat voor licht. Eigenlijk betekent mijn naam: god die licht geeft. Ik zie mezelf als een persoon die doortastend is. Als ondernemer kom ik veel mensen tegen. Consumenten, collega-ondernemers, leveranciers en noem maar op. Maar wie ik ook tegen kom, bij mij draait het altijd om de mens. Wie is de persoon die mijn producten koopt? Wie is de persoon waar ik zaken mee doe? Daar richt ik mij op. Ik ben nieuwsgierig van aard. Vanuit mijn oprechte interesse in de mens probeer ik waarde toe te voegen en van betekenis te zijn voor de ander. Wij komen allemaal als mens ter wereld. De vraag is echter: hoe worden wij menselijk? Kunnen wij met respect en eerbied? Ik leef vanuit deze visie. Ik onderneem vanuit het mens-zijn.’

Zo te horen ben je een ondernemer die heel down-to-earth is?
Mijn ouders hebben mij geleerd om oprecht in het leven te wandelen. Ga niet bluffen. Het heeft geen nut om een masker te dragen en zaken beter voor te stellen dan hoe ze echt zijn. Daar prikt men gemakkelijk doorheen. Ik zie het leven als een oceaan. Je hebt eb en vloed. Als mens moet je vallen en opstaan. Je moet niet alleen je successen vieren. Als dingen tegenzitten, loop er niet voor weg. Het is niet erg, dat maakt je juist mens.‘

Waar ben je opgegroeid?
Ik ben in Suriname geboren. Mijn vader en grootvader waren landbouwer. Als jongen hielp ik vaak mee op de boerderij. En ik geloof dat daar het zaadje van het ondernemen is ontstaan. De handelsgeest zat al vroeg in mij. 

Qua studie ben ik begonnen met de opleiding Electro technicus op het Natuurtechnisch Instituut in Paramaribo. Ik kwam op 17 maart 1980 vanuit Paramaribo naar Nederland om te werken en mijn leven verder op te bouwen. Aanpassen aan de Nederlandse cultuur ging mij moeiteloos af. In Suriname was Nederlands de voertaal, en dat is trouwens nog steeds zo. Thuis en op school sprak je gewoon Nederlands. Op school leerde je over de Nederlandse geschiedenis. Kortom Nederland was voor mij geen onbekend terrein.’

Dus geen cultuurshock?
Nee, absoluut niet. Niet lang nadat ik Nederland was gekomen, ging ik aan de slag als elektrotechnicus bij een bedrijf in Den Haag. Het was een onderdeel van het ministerie van defensie. Ik begon daar op 25 april 1980. Ik had het geluk dat ik nooit lang zonder werk heb gezeten. Ik ben altijd een bezige bij geweest. Stilzitten ligt niet in mijn aard. Ik houd van leren. En die leergierigheid probeer ik aan jonge mensen zoals mijn stagiaires mee te geven. 

Onze maatschappij is constant aan het veranderen. Ik leer jonge mensen om die innovatie mee te pakken. Ondernemen is een cyclus. Je bent constant aan het leren en verbeteren. Het is iets dat elke ondernemer moet doen. Of je nou een kleine zelfstandige bent of een multinationaal runt; innovatie is iets waar je niet aan ontkomt. Je moet steeds nieuwe strategieën bedenken om te overleven.’

Je gaf eerder aan dat je geen problemen had om je aan de Nederlandse cultuur aan te passen. Waar komt die flexibele houding vandaan?
Van huis uit ben ik vrij opgevoed. Heel open en vrij. Ik geloof dat dit mij heeft gevormd waardoor ik mij eenvoudiger kan aanpassen aan de ander. Het gaat om normen en waarden. Als dat je basis is en mensen met respect behandelt, kun je naar mijn idee gemakkelijk integreren. En als jij vrij in je mind bent, zonder vooroordelen, kun je sneller vrienden maken. 

Ik ben altijd een bruggenbouwer geweest. Ik had ooit een gesprek met Jan Peter Balkende, oud Voormalig Minister-president van Nederland. Hij zei: wij moeten bruggen bouwen. Ik zei: dat is inderdaad zo, maar laten wij het ook vooral doen. Laten wij er niet alleen over praten, maar concrete actie ondernemen. Dat is de juiste mindset.

In mijn tijd was het tonen van respect heel belangrijk. Vooral naar ouderen toe. Een ouder persoon begroette je altijd met goedemorgen of goedendag. Tegenwoordig valt het mij op dat als ik groet, mensen niet altijd terug groeten. Geen goedemorgen, geen hallo. Dat is toch vreemd? Ik heb geen idee waar het aan ligt. Het kan zijn dat men dat stuk niet heeft meegekregen vanuit de opvoeding. Ik weet het niet…

Al met al, ik vind dat integriteit je kracht moet zijn. En ook ons gevoel van verantwoordelijkheid. Wij moeten stoppen met anderen de schuld te geven voor alles wat ons overkomt. Die verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Wij hebben niet voor niets een stel hersenen gekregen die ons vertellen wat goed is en wat verkeerd is. Het is onze morele kompas. Ik zeg: wees zelf heel doordacht in wat je spreekt. Als je boos bent, kun je een ander kwetsen met je woorden. Maar bedenk: alles wat je zegt, kun je niet meer terugdraaien.’

Hoe ga jij om met conflictsituaties?
‘Daar ben ik nuchter in. Mijn ouders hebben mij verteld: ga nooit discussiëren over zaken zoals politiek of geloof Als ik ergens een mening over moet geven, probeer ik altijd objectief naar de zaken te kijken. Elk verhaal heeft twee kanten. Het is belangrijk om je mening te onderbouwen met goede argumenten. Als je geen verstand van zaken hebt, is het stom om je in een discussie te mengen. Je zult gegarandeerd je vingers er aan branden.’ 

Hoe ben je in de grafische wereld gekomen?
Mijn fascinatie voor de grafische sector begon op mijn 18e. Zoals eerder gezegd, werkte ik bij NDR te Den Haag, een onderdeel van de defensie. Ik begon daar als elektrotechnicus. En ik werkte daar met voormannen die mij heel veel dingen had bijgebracht. Velen van hen hebben de verschrikkingen van de tweede wereldoorlog meegemaakt. Deze heren hadden wel echt iets te vertellen. Ik kon ook op hun niveau communiceren en dat vonden ze heel prettig. 

Mijn kennismaking met de grafische wereld ging eigenlijk heel geleidelijk aan. Op een dag was het wat rustiger op mijn werk en begon ik wat rond te snuffelen of er ergens werk lag die ik kon oppakken. Op de afdeling stonden een paar drukmachines. Ik keek er naar en dacht: interessant, ik zou daar wat meer over willen weten. Enfin, ik voegde de daad bij het woord. Ik werkte vijf dagen op de zaak en op zaterdag volgde ik een grafische opleiding. Dat deed ik in Amsterdam en Utrecht. Doordat ik een technische achtergrond had, kon ik sneller een brug slaan naar de drukwereld en fotografie. Want het is allemaal techniek. Dat werkte echt in mijn voordeel.’

Wanneer begon je met ondernemen?
‘ Dat knopje is feitelijk in 2007 omgedraaid. Ik kwam net terug uit Suriname. Daar heb ik goed nagedacht over hoe ik verder moest met mijn leven. Toen ik terug in Nederland kwam overweeg ik serieus om voor mezelf te beginnen. Trouwens, je moet weten dat ik mezelf altijd als ondernemer heb gezien. Nooit als loonslaaf. Ondernemen biedt veel voordelen: je bepaalt je eigen tempo, je werkt aan je eigen ideeën en je bepaalt zelf met wie je wilt samenwerken. Al die facetten spraken mij enorm aan. Het was voor mij daarom logisch om voor het ondernemerschap te kiezen. Ik begon vanuit huis, op de zolderkamer en daarna verhuisde ik naar een eigen kantoor. Intussen heb ik een mooi kantoor in Capelle aan den IJssel.’

Hoe kijk je terug op het begin van je ondernemersavontuur?
Ik begon in een periode waarin de grafische sector midden in de crisis zat. Maar daar schrok ik niet van. Als je als ondernemer in een crisisperiode je hoofd boven water kunt houden, dan komt het vanzelf wel goed. Daar ben ik heilig van overtuigd. En dat was mijn drijfkracht geweest. Er waren veel negatieve berichten in de media. Maar ik liet mij niet overheersen door angst van: stel dat het verkeerd gaat. Gewoon doen!

Ik heb verschillende grafische bladen benaderd voor een interview. En daar stelde ik mezelf voor als ondernemer die echt dat verschil wil maken als het gaat om grafische oplossingen. Ik praatte over zaken zoals normen en waarden. Het gaat niet alleen om geld, maar juist om die menselijk kant. Zaken doen met respect en integriteit. Mijn werk gaat verder dan alleen drukken. Ik ga voor die volledige klantbeleving, de human approach. Daar probeer ik mezelf in te onderscheiden.’ 

Naast drukken ben je bezig met een nieuwe magazine: Together Magazine. Kun je daar iets meer over vertellen?
‘Mijn kracht is het verbinden van mensen. Ik vind het heerlijk om mensen bij elkaar te brengen en te kijken wat voor moois daaruit ontstaat. Vanuit die passie begon ik een paar jaar geleden met het organiseren van open koffie sessies: vrijblijvende netwerkbijeenkomsten waar ondernemers bij elkaar komen. Ik begon eerst in Capelle aan den IJssel en later rolde ik het idee verder uit in Rotterdam – Nesselande, Amsterdam en eveneens Den Haag. 

Omdat ik altijd een groter denker ben geweest, kwam ik op het idee om een magazine te lanceren. En dat is Together Lifestyle Magazine geworden. Het idee achter Together Lifestyle Magazine is ontstaan vanuit de open koffie sessies: mensen verbinden en hen de mogelijkheid geven om zich te profileren. Het magazine is een platform waar de ondernemer kan laten zien wie hij of zij is. De focus is om de mens achter het product of de dienst zichtbaar maken. Ik heb geen winstoogmerk voor ogen met Together Lifestyle Magazine. Als het kostendekkend is, ben ik al tevreden. Ik doe Together Lifestyle Magazine niet voor mezelf maar om ondernemers in de picture te zeten.’

Welke voordelen biedt Together Lifestyle Magazine nog meer voor ondernemers?
‘Er worden per maand 25 á 30.000 digitale nieuwsbrieven verstuurd. Ondernemers die in het blad staan, krijgen een link op de Together Lifestyle Magazine Internetpagina die naar hun website verwijst. Op deze manier probeer ik maximale exposure te creëren. 

Sommige ondernemers houden niet van netwerkborrels. Ik zeg tegen hen: wil je niet in mijn magazine komen? Want dan kun je ook gevonden worden en dat kan weer resulteren in nieuwe contacten en nieuwe leads. Het blad is een trigger zodat mensen je herkennen en met jou zaken gaan doen.’ 

Hoe kom jij aan klanten voor je bedrijf?
‘Door mij te interesseren in de mens achter het product of dienst. Als je op business meetings komt met het idee om alleen deals binnen te halen, ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Het gaat er om dat je de mensen leert kennen. Wie is de persoon achter dat bedrijf? Wat zijn of haar behoeften? Ik geloof niet dat die deal direct na de eerste ontmoeting komt. Ga eerst met elkaar in gesprek, leer de ander beter kennen. Als dat goed aanvoelt, vloeit er vanzelf wel iets uit. 

Ik doe heel veel aan netwerken. Maar als ik op een meeting kom, is mijn insteek nooit van: die mensen gaan iets bij me kopen. Ik begin mijn gesprek altijd vanuit de ander: wat voor business doe jij? Ik adviseer altijd om niet direct over je eigen bedrijf te praten Ga je eerst verdiepen in de business van de ander. Als men geïnteresseerd is in jouw activiteiten, dan komen ze vanzelf wel naar je toe van: en wat voor werk doe jij precies? Daar geloof ik absoluut.’

Jij zit in een markt met veel concurrentie. Hoe onderscheid je je van de rest?
‘Ik ben niet de goedkoopste. Dat geef ik gewoon toe en daar schaam ik mij niet voor. Ik wil ook niet op prijs concurreren. Het verschil dat ik maak zit hem in de kwaliteit. Als je online drukwerk bestelt, moet je meestal zelf alles uitzoeken. En daar kan veel tijd in zitten. Bovendien moet je bij een reguliere print website altijd vooruit betalen. Als je bij mij bestel, ontzorg ik je. Ik doe al het uitzoekwerk voor je. Dat bespaart jou tijd. Daarnaast hoef je de factuur pas na 30 dagen te betalen. Waar heb je dat nog?

Stel dat een klant zegt: die visitekaartjes die jij mij heb geleverd zijn niet goed afgesneden. Dan zeg ik: geen probleem, ik lever nieuwe. Dat noem ik echte service. Een ander bedrijf zou bijvoorbeeld een korting geven op de volgende bestelling. Maar ik zeg: jij krijgt van mij een nieuwe bestelling op onze kosten. Bovendien geef ik kosteloos adviezen als het gaat om zaken zoals kleur, huisstijl en papierkeuze. Ik zeg dan: je kunt beter die kleur of dat papier gebruiken, want dat sluit beter aan op je huisstijl. Ik ga voor de totale klantbeleving, dus deze facetten horen er ook gewoon bij. Ik geloof dat je alleen op deze manier een duurzame lange termijn relatie kunt opbouwen met je klant. 

Iedereen roept dat zij de beste service bieden. Maar hoe kan ik dat terug zien? Waaraan kan ik zien dat jij de beste service biedt? Ik denk altijd vooruit. Ik stel kritische vragen aan mijn klant: Heb je daar en daar over nagedacht? Heb je gedacht over die en die optie? Dat is pas optimale service. Actief meedenken en alternatieven bieden om meer kwaliteit aan je klant te geven. DeoMedia doet niet alleen het totale traject van vormgeven tot drukken. Wij verplaatsen ons in de schoenen van de klant en denken constant na hoe wij dingen kunnen verbeteren. 

Wij kregen ooit een mail van een mevrouw. Zij wilde een foto geprint hebben, maar die was te korrelig. We hadden haar daarop geattendeerd en uiteindelijk de resolutie aangepast. Gewoon kosteloos. Ze had ons in die mail bedankt voor onze oplettendheid. Ze zei: ik had helemaal niet door dat de foto zo onscherp was. Als ik ergens anders was geweest, had ik waarschijnlijk meer moeten betalen om de foto scherper te krijgen. Of misschien had een ander bedrijf hier niets over gezegd en de foto gewoon zo één-op-één uitgeprint. Ik ben blij dat ik met jullie in zee ben gegaan.’ 

Je hebt een florerend bedrijf. Wat wil je verder nog meer bereiken in je leven?
Ik wil zoveel mogelijk blijven genieten van het leven. De boog kan niet 365 dagen per jaar gespannen blijven. Je moet je ontspannen. Ik ben 58 en zeg altijd: smile every day. Want dan leef je langer. Kun je de tempo hoe je nu leeft, blijven volhouden tot je 67e pensioen? Of pak je ook je rustmoment? Ik kreeg een paar jaar geleden klachten aan mijn hart. Sindsdien ben ik bewuster gaan leven. Gewoon rustig mijn business doen en van elk moment genieten. Om in balans te komen, ga ik vaak de natuur in. Het is voor mij een vorm van meditatie. Ik kijk dan naar de zee en ervaar dan een enorme weldaad en dankbaarheid. De natuur geeft je kracht.’

Tot slot, wil je nog iets kwijt aan de lezers?
Maak van je hart geen moordkuil. Als je negatief geladen bent, gaat dat ten koste van je hart. Ik zeg tegen iedereen: wees zuinig op je hart. Ik praat immers uit eigen ervaring. Ten tweede: wil je grote dingen bereiken in je leven, bedenk dan dat je met de hoed in de hand in het ganse land komt. Als je mensen oprecht en met eerbied behandelt, kom je ver. Je moet die mindset hebben om je doelen waar te maken. 

En tot slot wil ik meegeven: blijf trouw aan jezelf. Altijd! Het is goed om een ander te helpen, maar schrijf jezelf nooit weg.’



Meer informatie over DeoMedia en Deo printing
www.deoprinting.nl
www.deomedia.nl
www.togetherbusinesslifestyle.nl

Social media kanalen
www.facebook.com/Deoprinting/
www.facebook.com/DeoMediaEnDeoPrinting
www.instagram.com/deoprinting.nl/

Email
info@deomedia.nl

Telefoon
085-90 228 09 
06-28 24 56 75 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *