Interviews Passion4business Magazine

Interview met videograaf Charmaine Douglas

Ontmoet Charmaine Douglas. Charmaine helpt bedrijven bij het optimaliseren van hun zichtbaarheid middels het maken van bedrijfsfilms.
Alhoewel ze pas in 2018 is begonnen in de videowereld, heeft zij intussen een aardige klantenkring opgebouwd. En de nieuwe opdrachten blijven binnenstromen. RBM Media interviewde Charmaine
over haar carrière, bezigheden en de toekomst.

Kun je je voorstellen? 
‘Mijn naam is Charmaine Douglas, ik ben 25 jaar, woon in Apeldoorn en ik ben videograaf. Een standaard introductie maar zo is het wel in een keer duidelijk.’

Wat heb je tot nu toe gedaan qua opleiding en werk? 
‘Ik ben begonnen met een opleiding Marketing & Communicatie, deze heb ik versneld afgerond met een stage in Amerika. Daarna heb ik International Business and Management gedaan. Qua werk heb ik overal wat gedaan om te kijken wat ik echt leuk vind en wat bij me past.’

Was je als kind al bezig met videografie?
‘Ik vond mezelf nooit echt creatief eigenlijk. Tot begin 2018 wist ik niet eens hoe ik een video moest editen. Ik ben autodidact. YouTube is my best friend. Ik school me nog steeds voortdurend met gerichte online trainingen.’

Hoe is je passie voor videografie ontstaan?
‘Ik besloot in 2017 dat het moment kwam voor een wereldreis en dat is precies wat ik deed. Ik heb een heleboel gave plekken, avonturen en landen vastgelegd; Bali, Australië, Nieuw-Zeeland, Hawaii, Mexico en New York. Ik begon mij meer en meer te verdiepen in verschillende filmtechnieken, het bewerken en apparatuur. Toen heb ik ook een stabilizer en een drone aangeschaft. Één ding wist ik zeker, hier ga ik meer mee doen.’

Kun je wat meer vertellen over je bedrijf ?
‘Mijn bedrijfsnaam is puur personal branding. Ik werk onder mijn eigen naam en heb dan ook voor de bedrijfsnaam Charmaine Douglas gekozen. Direct na mijn wereldreis heb ik me in maart 2019 ingeschreven bij de Kvk. Ik richt mij op het maken van zakelijke video’s. Dus van zzp’ers tot multinationals, ik maak bedrijfspromo’s maar ook een video voor nieuwe diensten of producten. Sprekers in actie op het podium worden vastgelegd en uiteraard wel eens een video over de grens.’

Wat zijn de leuke kanten van jou werk?
‘Ik help mensen met hun marketing, positionering en zichtbaarheid. De video wordt gebruikt als tool. Het is leuk om een mooie video te hebben maar waarvoor dient het? Hoe ga je de video gebruiken? Dit zijn allemaal vraagstukken die ik met de klant van te voren doorneem. Het is dus niet alleen het maken van de video, maar alles er omheen, van script tot implementatie tot het uitbreiden van jouw klantenbasis. ‘

Waar kunnen mensen jouw werk aan herkennen?
‘Mijn filmpjes zijn helder, to the point, emotioneel en aantrekkelijk. Binnen twee minuten heb jij jouw bedrijfs-DNA in kaart. En reken maar, je herkent mijn werk.’

Wanneer ben je pas helemaal tevreden als het om een videoproductie gaat?
‘Ik ben pas tevreden op het moment dat wat de klant in zijn hoofd heeft, door mij vertaald is naar een tastbaar product. Als kijkers de look en feel hebben, dan ben ik tevreden.’

Als je je allereerste video vergelijkt met je laatste videoproductie; waar ben je in gegroeid of waar ben je beter in geworden? 
‘Dat ik steeds meer durf en daarmee groei ik ook ver buiten de verwachtingen van mijn klanten.’

Wat is het meest bijzondere videoproject dat je ooit hebt gedaan?
‘Ik stond ooit op een van de hoogste cliffs van Australië omdat een kapper mij vroeg een video te maken van zijn werk op een unieke locatie. Vrijheid en durf moest hierin weerspiegeld worden. Dus ik vloog met mijn drone cirkels terwijl hij aan het knippen was aan de oceaan.

Kun je een tip geven waar je op moet letten als je goed in beeld wilt komen op een video?
‘Heb een resultaat van wat je wilt bereiken door middel van een promo heel helder voor ogen. Dat straal je uit aan alle kanten en dan wordt het altijd een succes.’

Wat vind je van de huidige ontwikkelingen op video gebied  en hoe zie jij de toekomst?
‘Ik ben jong, kan gemakkelijk meegaan met veranderingen op mijn vakgebied en elke innovatie kan zeker een toevoeging zijn. Toch is dat maar een kant van de medaille. Ik zie namelijk ook een trend dat opdrachtgevers en bedrijven afstappen van de standaard verkoopverhaaltjes in beeld en willen worden neergezet als echt en betrouwbaar; de trust factor is hier. Daar help ik ze graag bij.’

Wie of wat zou je ooit een keer op video willen vastleggen?
‘Ik ben van plan om een trip te boeken naar de Seychellen. Ik zou het ontzettend tof vinden om dat vast te leggen voor een programma als 3 op Reis.’

Wat zijn je toekomstdoelen?

‘Mijn bedrijf loopt nu al heel goed. Mijn ouders zijn doorgewinterde ondernemers en samen zetten wij een bedrijf op, Bureau Grow. Omdat kennis bundelen mij veel verder brengt. Alleen ben ik sneller maar samen komen we verder. Ik heb er zin in, een flex BV hebben spreekt mij aan.’

Heb je nog een laatste boodschap voor de lezers?
‘Als het goed gaat, spreek je bij TedEx. Faal je zwaar, dan spreek je bij Fuckup Nights. Hoe dan ook, wees bereid om altijd het podium van je leven te pakken.’


Meer informatie over Charmaine Douglas
www.charmainedouglas.com


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *