Interview met freelance copywriter Martijn de Vreeze

Hij geeft je een verhaal waar anderen over praten.” Vandaag in de spotlight: Martijn de Vreeze. Martijn is freelance copywriter en eigenaar van Copy Commando te Amsterdam. In dit interview vertelt deze high energy creatieveling over zijn levensverhaal en ondernemersavontuur.

Kun je je voorstellen?
Martijn, freelance copywriter, Amsterdam. Ik bedenk elke dag verhalen voor merken. Op zo’n manier dat het je raakt en denkt: ‘Hey, dat is wat voor mij.’ En dat kan echt van alles zijn. Van campagnes tot webteksten. Van radiocommercials tot video’s. Van content-formats tot een PR-idee.

Uit welk nest kom je?
Een bijzonder en ondernemend gezin. Mijn vader was commercieel directeur bij de VNU en mijn moeder had een kunstgalerie. Dus altijd veel kunstenaars over de vloer. Op een boerderij tussen de weilanden en boomgaarden in een dorpje langs de Rijn. De opvoeding was vrij, veel discussies aan tafel en het was nooit saai. Maar hoe eigengereid iedereen ook was, er was altijd een sterke gezinsband. Tot op de dag van vandaag.


Toen je nog jong was, wat wilde je later worden?
Journalist leek me wel wat. Het verhaal achter iets of iemand ontdekken. En dat zo grappig of mooi mogelijk vertellen. Archeoloog leek mij ook wel iets. Als kind liep ik vaak met een metaaldetector door de weilanden. Bij elke piep dacht ik GOUD! Maar het was vooral oud metaal. Toch groef ik ook muntjes op, zelfs één uit 1500, uit Nijmegen. Al die muntjes, waaronder zilveren guldens van mijn opa, deed ik in een map. Een inbreker heeft die ooit gejat. Als ik daar nu over nadenk… beroofd van een mooie herinnering.


Welke opleidingen heb je gevolgd?
Best veel. Zoals zeven middelbare scholen. School is nooit mijn grootste talent geweest. Ik maakte grapjes in de klas, deed geen huiswerk en kwam te laat. Mijn cijfers waren vaak als de TOTO-uitslag: 1, 2 of 3. Na mijn havo-diploma heb ik nog HEAO Communicatie geprobeerd, maar dat was ook geen succes.

Mijn cijfers waren vaak als de TOTO-uitslag.”


Welke banen heb je gehad voordat je begon te ondernemen?
Een baan met alleen havo was een uitdaging. Uiteindelijk werd ik treinsteward. Koffie, thee en grappen verkopen in de trein. Na 1,5 jaar maakte ik een reis van een half jaar van Noord-Mexico naar het Caribische kust van Colombia. Daar kan ik zo drie boeken over schrijven. Daarna ben ik op de internationale trein gaan werken. In een treinrestaurant van Amsterdam naar Keulen en Hannover. Een wilde tijd vol gekkigheid die tot mijn dertigste duurde.


Kun je iets meer vertellen over je huidige onderneming (wanneer opgericht, doel, doelgroep etc)?
Eerst de route daar naartoe.De trein was creatief een dood spoor. Ik had schrijftalent en deed daar niets mee. Een Haags ontwerpbureau zocht een junior tekstschrijver. Maar ik had geen opleiding. Geen map. Niks. Dus dacht ik: ‘Je moet opvallen om deze job te krijgen.’ Ik maakte een naaktfoto van mijzelf, shopte een pen voor mijn piemel en zette er ‘Naakt schrijftalent wil junior worden’ bij. Ik werd uitgenodigd en heb mijzelf letterlijk naar binnen gebluft. Mijn belofte: ’Op de trein communiceerde ik met 220 km per uur en dat ga ik voor jullie ook doen.’ Na 9 jaar bij 3 reclamebureaus, dacht ik: ‘Nu ga ik het voor mijzelf doen. Maar dan beter.’ Ik wilde de Amsterdamse reclamewereld veroveren. Prijzen winnen. Maar niemand kende Martijn de Vreeze. Dus noemde ik mijzelf Copy Commando – extra vuurkracht bij creatieve missies. Met die naam had ik een verhaal en kwam ik overal binnen. Nu al 14 jaar.


Wat heeft je doen besluiten om voor je zelf te beginnen?
Heel simpel: vrijheid en alles eruit halen wat erin zit. Vrijheid is mijn creatieve zuurstof.


Kun je een of meerdere projecten vanuit je onderneming benoemen die heel bijzonder voor je zijn geweest en waarom?
De allergrootste klapper: Stanislav. Een campagne voor het Ministerie van Justitie op Hyves. 7 miljoen views. De campagne won van Cannes tot New York. Ik werd hot. Maar dat is even leuk. Je moet de lat hoog blijven leggen. Waar ik dit jaar trots op ben: de Buikschuifbaan voor Ziggo met een viral met Van der Sar. Won twee reclameprijzen. Ook ben ik heel blij met de Senioren én Veiligheid campagne van Justitie, waarin Kees Hulst ouderen waarschuwt tegen oplichters. Zijn mooie films geworden, gedragen door een topacteur. Overigens doe je het nooit alleen. Je maakt deel uit van een team van creatieven, bureaus, producenten.

Stel je kon terug in de tijd om iets te veranderen, wat zou dat dan zijn?
Ik ben trots op de route die ik heb afgelegd. Maar ik zeg wel tegen mijn kinderen en jongeren: ‘Maak je studie af. Jij hebt de skills en mentaliteit. Ik heb altijd moeten vechten. Tot op de dag van vandaag.’

Hoe staat het met je business in de huidige corona periode?
De eerste drie maanden waren een drama. Ik deed veel employer branding. Campagnes om personeel te werven. Maar ik weigerde negatief te denken. Ik dacht: wat we nodig hebben is energie. Iedereen in beweging houden. Daarom ging ik als DJ Berry Cuda live draaien op Facebook met eigen DoMiBo’s Zo bleef ik in contact met collega’s, familie en vrienden. Ook postte ik dansvideo’s van mijzelf op LinkedIn – ik volg hip hop les voor 25+ op Lucia Marthas, leraar Gregory Shaggy. Die kregen onwijs veel likes en ik kreeg veel bezoek op m’n pagina. En daar kwam werk uit. Toen dacht ik: okay, ik heb gedraaid en gedanst, nu nog een zomerhit. Dat werd Uno Dos Total Loss. In vier dagen bedacht en gemaakt met vrienden uit de film en muziek. Een heerlijk zomers nummer. Juist als creatieve ZZP’er moet je altijd aan staan.

“Vrijheid is mijn creatieve zuurstof.”

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Uit alles wat anders is. Van gekke situaties op straat tot muziek. Ik ben gek op afrobeat, dancehall, hip hop, funk en alle soorten latin. Als ik achter m’n laptop zit, bounce ik echt op m’n stoel. Altijd muziek op m’n koptelefoon. KASSAV live op de Antilliaanse Feesten heb ik wel 100X opgezet. Net als Beenieman en Busy Signal live. Of gewoon een lekkere mix van Soundcloud. Dan ga ik als een stoomtrein en kom ik in de juiste flow.

Wie zijn je rolvoorbeelden?
James Brown en George Clinton. Twee totaal verschillende funk-grootheden, maar wel met een gemeenschappelijk verhaal: op een volstrekt eigen manier een onuitwisbaar stempel op de muziek gezet. Met briljante teksten. Die van James ‘Say it loud, I’m black and I’m proud’ vol trots en power. Die van George ‘free your mind and your als will follow’ over vrijheid en zelfexpressie. Beiden koppelen geloof in wie je bent aan talent, keihard werken en energie delen met anderen.


Hoe zou je jezelf omschrijven?
Sunny side up en altijd in de gaan-stand. Ik wandel elke dag 5 kilometer met de hond en dat houdt je ook fris in je hoofd.

Als creatieve ZZP’er moet je altijd aan staan.

Wat is je grootste leermoment geweest in je carrière?
Piekeren of dubben heeft geen zin. Het komt altijd weer goed. En komt het niet goed, jammer dan. Maar tot dat moment ga ik daar niet wakker van liggen. Dat lost niks op en brengt je niet verder. Ik heb een uit-knop in mijn hoofd voor negatieve gedachtes.

Heb je een lijfspreuk?
Bij mijn opa hing een ‘Bezint eer gij begint’ bordje aan de muur. Daar heb ik ‘Begint eer gij bezint’ van gemaakt. Gewoon doen, niet teveel nadenken.


Wat staat er nog op je bucketlist?
Ik houd van onverwachte dingen en die maak je minder snel mee als je ergens heel bewust naartoe gaat. Wel wil ik een keer naar Suriname. Heb veel oude Surinaamse lp’s en singeltjes. Van kaseko tot calypso. Mijn allergrootste werkdroom: ooit een campagne voor Suriname of een Surinaams merk maken. Een mooi, rijk en echt onderscheidend verhaal vertellen. Wat een land. En muziek. Maar dus nooit geweest.

Wil je tot slot nog iets kwijt aan de lezers?
Weet je wat, ik geef jullie wat schrijftips:

  1. Schrijf met energie. Hoe? Met lekker korte zinnen. Zoals nu. Dan ontstaat ritme. Dat leest lekker. Merk je het?
  2. Gebruik geen twijfelwoorden als zullen, kunnen en worden. Ze maken een tekst passief en missen daadkracht. Ook halen ze alle vaart uit je tekst. Lezers willen actieve taal. Fire!
  3. Schrijf als een rapper. Lees elke tekst aan jezelf voor. Struikel je over een woord? Loopt een zin niet lekker? Formuleer het anders. Net zo lang tot het leest als een trein.

Hoe kunnen mensen jou contacteren?

Voor mijn werk en contactgegevens ga je naar www.copycommando.nl.

Voor Berry Cuda mixes dans je naar https://soundcloud.com/user-143127272/tracks

Linken en dansvideo’s zien? Bezoek mijn linkedin pagina: www.linkedin.com/in/martijndevreeze

UNO DOS TOTAL LOSS zien? Ga naar: Youtube

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten