Hoe wij dingen vorm geven…… (filter vervorming)

Wij verwerken zoveel prikkels, het meeste gaat onbewust. En juist doordat de prikkels op een onbewuste manier verwerkt worden ontstaat er ruis. Ruis in onze communicatie.  In het vorige artikel heb ik de eerste filter beschreven, laten we verder gaan naar onze tweede filter.
Wist je dat wij de prikkels die wij waarnemen al bijna direct in onze brein vervormen? Ik ga je uitleggen hoe jij de dingen vervormt.


Waar denk jij aan als je deze woorden leest?Blij, boos, energiek, kracht of liefde? Denk jij dan aan een gebeurtenis ergens in het verleden? Een situatie waar jij blijheid, boosheid, energie, kracht of liefde hebt ervaren? Een situatie wat zo belangrijk was dat het je is bijgebleven en elke keer dat jij eraan terugdenkt je zelfs bovenstaande emoties kan voelen?
Door deze gebeurtenissen zijn onder andere onze overtuigingen ontstaan en deze overtuigingen zorgen ervoor dat wij bepaalde soortgelijke situaties op dezelfde manier ervaren.

Maar vind je dat niet raar? Raar dat je dezelfde emotie voelt, wat je in het verleden hebt gevoeld? In het heden, het nu…. ben je een ander persoon toch? Je hebt meer kennis en bent dus meer ontwikkeld en hebt ook meer ervaring. Ja toch? Op een enkele uitzondering na, zijn we allemaal een ander persoon in het nu.

Dit is vervorming. Perceptie is projectie, dit is een mooie stelling dat onze filter vervormingen weergeeft. De manier waarop wij iets beleven, de perceptie is de manier waarop wij een betekenis geven aan is de projectie. Door onze eigen unieke ervaringen zijn onze filters ingesteld. Deze unieke ervaringen zorgen ervoor dat wij de betekenis van het verleden meenemen naar het heden.
En dan vervormen wij de informatie ook door dat we gedachtenlezen. En nee gedachtenlezen is niet letterlijk de gedachten van een ander lezen. Het is een aanname doen op basis van de gedrag, van de houding van de ander. Stel dat iemand jou aankijkt en begint te fronzen. Wat denk jij dan? Dat deze persoon boos is op jou? Maar hoe weet je dat? Deze persoon keek alleen maar en heeft niets gezegd. Het kan ook zijn dat deze persoon jouw richting uitkeek en door een bepaalde gedachte begon te fronzen en niet eens met jou bezig was en al helemaal niet naar jou fronste. Jij hebt de prikkels al een betekenis gegeven zonder te vragen. Jij hebt het vervormt! Om in zo’n situatie ruis weg te nemen zeg ik: denk niet voor de ander, maar vraag na.

Een ander manier van vervorming is taal, de woorden die wij gebruiken. Ken je deze uitspraken:  Vet is slecht, dit is de juiste manier of melk de witte motor Het zijn van die uitspraken die zo vaak zijn gedaan dat de bron verloren is gegaan, of maar deels waar is. Men weet niet meer waar het vandaan komt, waar het op gebaseerd is, erger nog het wordt soms zelfs als waarheid aangenomen. Deze uitspraken zorgen ook voor ruis in onze communicatie. Om onbewuste communicatie bewust te maken, is het belangrijk inzicht te krijgen in jouw eigen communicatie. 

Ga eens na hoe jouw communicatie is, ben jij duidelijk of heb jij vaak ruis in jouw communicatie. Hoe laat jij je overtuigingen jouw beeld vervormen? Hoe vaak denk jij voor de ander? En ga dan ook eens na hoeveel algemene uitspraken jij gebruikt? Een mooie oefening om je bewust te maken: Reflecteer aan het eind van de dag jouw dag. Hoe was je dag en dan hoe was de communicatie, was je duidelijk? Prima wat ging goed, wat heb je gezegd, welke woorden, welke uitspraken heb je gedaan? Hoe was jouw reactie op de ander? Heb je voor de ander gedacht en zelfs gesproken of heb je nagevraagd? En als je boodschap niet duidelijk was, wat was anders? En vergelijk beide situaties.

Zo ben jij je nu bewust van wat jij vervormt? Laat eens een reactie achter.

Tot de volgende keer! Liefs Risma


Risma Thakoerdat is internationaal gecertificeerd NLP Trainer. Zij deelt hier tweewekelijks een stuk inspiratie en kennis op het gebied van communicatie.

Benieuwd naar het persoonlijk verhaal van Risma? Klik hier
En volg haar ook op Youtube of haar website.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten